Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

aanschaf eerste racefiets

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 15:27

Ik sta op het punt om mijn eerste racefiets te kopen. Al een tijdje ben ik aan het zoeken op marktplaats, maar merk dat ik het zeer lastig vind om te bepalen of een fiets wel voor mij geschikt is en of er wel een goede prijs voor wordt gevraagd. Nou heb ik eindelijk besloten om maar toch eens te bieden op een fiets.
Dit was de bewuste advertentie:
Racefiets Giant OCR 2. Bouwjaar 2003. Slechts 450 kilometer op de teller. Reden ook om de fiets in de aanbieding te doen (te weinig sportieve aspiraties). Inclusief service handboek.Frame AluxX 6061. Framemaat M/54. Afgemonteerd met Shimano Tiagra. Versnellingen 3 x 9 12 - 26. Verstelbaar stuurpen. Stuur ITM Racing Super 330. Pedalen Look 286. Zadel Selle Italia OCR. Velgen Rigida Nova.Banden Hutchinson Giant Gold Reflex.Kilometerteller Cateye CC-MT100.
Na mailcontact met de eigenaar is hij bereidt de fiets te verkopen voor een prijs van €370,- en daar krijg ik dan schoenen (toevallig in de juiste maat) en overschoenen bij.
Nou vroeg ik mij af of dit een goeie aankoop is voor een juiste prijs. Ik wil er ongeveer een keer per week op fietsen.
Verder ben ik benieuw of de maat wel goed is. Ik ben zelf 1.65 en dacht dat ik een maat 52 nodig had. Heb laatst echter op de fiets van een vriendin van mij gefiets en die had een maat 54 fiets en dat was echt prima.
Ik ben benieuwd naar de reacties!! Alvast bedankt.
Groetjes Astrid
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 sep 2006 15:32

Heb je je binnenbeenlengte al eens opgemeten? Daarmee moet je je framehoogte bepalen, niet alleen met je totale lengte. Kijk hier maar eens
http://www.fietsgigant.com/framehoogte.php
370 lijkt me een goede prijs. Zeker inclusief schoenen.

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 15:53

Ha goeie tip! Ik heb een binnenbeenlengte van ongeveer 77 cm. Daarmee kom ik inderdaad uit op maat 52. Is een maat 54 dan veel te groot of kan het zadel dan wel genoeg naar beneden?
ben ook nog aan het onderhandelen over een andere fiets:
Gazelle Primavera met:-Shimano Tiagra, voor 39-52 en achter als zwaarste een 14-Carbon voorvork-Ritchey stuurpen-Sella Italia zadel, een topzadel van dit merk!-Eenvoudige schakelbediening verwerkt in het stuur-Origineele Vuelata velgen (hoge) met nieuwe buitenbanden-Nieuwe remblokjes-Ex. pedalen zodat u, uw eigen systeem kan kiezen.Ik heb met deze fiets ook wedstrijden gereden en hij staat afgesteld voor de Junior-klasse.De fiets is echter ook zeer geschikt voor de tourrijder. Er zijn veel extra's zoals Shimano Tiagra inplaats van Sora, een carbon voorvork, etc.Ik verkoop de fiets inverband met de aanschaf van een nieuwe racefiets.
Ik heb net 400 geboden.
Wel gevraagd wat de maat was van de fiets aangezien dat er niet bij stond en toen was dit de reactie:
De fiets heeft niet een vaste framemaat. Het frame is zo gemaakt dat met lengtes gevarieerd kan worden. Als het zadel lager wordt gezet komt het direct korter bij het stuur waardoor de "framemaat" kleiner wordt. Ik zelf ben 1.88m en dat is +- wel het maximum. Wat de precieze minimum maat is weet ik niet zeker, maar een kind van 12 past er nog gerust op. Dus het is een zeer flexibele fiets die aangepast kan worden aan je individueele houding.
Weet niet zo goed wat ik met dit verhaal aan moet. Wat denken jullie ervan?
 

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 15 sep 2006 15:54

Let er op dat het bewuste Giant frame een sloping geometrie heeft (schuin aflopende bovenbuis) en geen klassieke (rechte bovenbuis) geometrie.
Maat M zou (weet ik niet, wellicht zijn er die er ervaring mee hebben) best wel eens te groot kunnen zijn, als het zo is dat de fiets van framemaat 54 cm die jou goed past een klassieke bouw heeft.
 
Edit1: en terwijl ik dit intypte werd ook net het bericht hierboven geplaatst......
 
Edit2: Het lijkt mij sterk dat een frame dat (hoewel net aan) iemand van 1.88m past ook geschikt is voor iemand die 1.65 lang is. Niets is onmogelijk uiteraard, maar volgens mij moet je die fiets wel heel erg gaan verbouwen (stuurpen en zadelpen etc) om die passend te gaan krijgen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 16:12

Vond het inderdaad ook al een vreemd verhaal...heb net aan die vriendin van mij gevraagd hoe het zit met de bovenbuis van haar fiets en zij heeft ook een sloping geometrie.

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 16:32

sowieso heel erg bedankt voor de reactie!!
Als ik het zo hoor is het dus opzich een goeie fiets voor mijn doeleinde voor een goede prijs. Alleen de maat is nog even kijken of dat goed is. De eigenaar van de fiets woont niet heel ver van mij vandaan dus denk dat ik gewoon een keer moet gaan kijken.

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 15 sep 2006 16:54

Ik zou in iedergeval niet voor die Primavera gaan. Op dit moment is de Primavera de goedkoopste fiets uit de lijn van Gazelle. Hierop zitten geen Tiagra onderdelen, mijn vraag dan ook of deze fiets wel volledig Tiagra is of enkel alleen de achterderailleur.
Ten tweede wordt er in de advertentie gezegd dat er wedstrijden mee zijn gereden!!! Dan hoef ik hem al niet meer, tenzij hij voor 50 euro van de hand gedaan wordt!
Ten derde, 400 euro voor die fiets is veel te veel, ook gezien er wedstrijden mee zijn gereden.
Ten vierde, die fiets heeft toch wel een maat. Raar verhaal hoor van dat het frame eigenlijk geen vaste maat heeft. Krimpt hij dan bij kleinere personen en groeit hij bij grotere personen. Begrijp wel wat de verkoper wil zeggen, maar daarom heeft dat frame nog wel een framemaat! Voor zover ik weet heeft de Primavera ook een slooping frame, en dan komt het inderdaad niet zo nauwkeurig met de maat dan als bij een traditionele maat. (Daarom zie je ook vaak dat de traditionele frame's met 2 cm oplopen en sloopings vaak met 3 a 4 cm groter worden per framemaat)
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 17:07

Nou dat is ieder geval heel duidelijk!! Daar ga ik dus niet meer achteraan. Wat vindt je van de Giant??

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 15 sep 2006 17:23

Quoten: Origineel geplaatst door Astrid op 15 September 2006

Nou dat is ieder geval heel duidelijk!! Daar ga ik dus niet meer achteraan. Wat vindt je van de Giant??

De Giant lijkt me een betere keus, minder op gefietst en de verkoper lijkt me een stuk betrouwbaarder. Ook is de kwaliteit van de Giant volgens mij een stuk beter en hij is ook nog eens goedkoper. Echter vraag ik me af of die maat niet veel te groot voor je is. Maar als je denkt dat het kan kun je er altijd eens heen gaan en passen!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

astrid
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 sep 2006 15:59

astrid 15 sep 2006 17:36

Ik ga inderdaad gewoon even passen, dan weet ik tenminste zeker of het wel of niet wat is. Hebben jullie nog tips, voor als het toch niks is, waar ik een goeie tweedehands fiets kan vinden. Ben wel een beginner en ook student dus mijn budget is €400,-.
 Ben trouwens ook nog benieuwd of het uitmaakt voor de hoeveelheid die ik wil fietsen (een keer per week) of ik een shimano sora of tiagra afgemonteerde fiets koop. 

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 15 sep 2006 17:53

Als het goed is, is de Tiagra 9 speed, en Sora slechts 8 speed. En daar heb je direct voordeel van. Verder staat Sora bekend als de onderkant van de markt....
Nog even over de Giant met de daarbij geleverde schoenen: bij fietsschoenen vormt de maat dikwijls slechts een indicatie van hoe groot de schoen werkelijk valt. Er zijn genoeg gevallen/merken schoenen die kleiner vallen dan je doorgaans gewone schoenmaat. Letterlijk een geval van 'wie de schoen past, trekke hem aan'.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 15 sep 2006 17:54

Ik denk dat Sora of Tiagra dan niet zo heel veel uitmaakt. Tiagra is wel een betere groep maar wat denk ik belangrijker is, is hoeveel er mee gereden is (slijtage). Als je bijv. ketting en cassette moet vervangen ben je snel 40 euro verder.
Wat dat betreft lijkt de Giant niet gek als daar inderdaad maar 450km mee gereden is.

Plaats reactie