Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Voorbereiding wielerseizoen !?

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 22 sep 2006 13:11

Laatste 2 weken van oktober helemaal niets.
November: 1x op de donderdag avond naar de wielerbaan in Buttgen, 2x in de week krachttraining in de sportschool en 1x in het weekend op de mtb.
December: zelfde maar dan 3x per week krachttraining.
Januari: 2x in de week naar de baan, donderdag avond en zondag morgen en op zaterdag duurtraining op de racer (tot 3 a 4u.). Krachttraining 3 x per week. 
Februari: 1 x in de week naar de baan op donderdag avond, op de zaterdag duurtraining racer (tot 5 a 6u.) en op de zondag trainings wedstrijden in Veldhoven (op de fiets heen en terug), krachttraining in sportschool afbouwen naar 2x en 1x in de week, rest van de dagen op de Tacx, kracht en snelheid.
Vanaf eind februari wegwedstrijden, liefst klassiekers, rij daarom voor een Belgische club, als voorbereiding op de mtb marathons.
 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jacke
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 aug 2006 20:11

jacke 22 sep 2006 13:17

Das duidelijk,
Bedankt
Ik denk dat ik samen met een vriend, een 3 maand abbonement op de fitness ge nemen (november - januarie) Die halve maand ervoor, veel joggen, zwemmen schaatsten etc. (algemene conditie) en niet meer fietsen.
dan november- december januarie ... 3 x per week krachttraining, in combinatie met veel lange ritten op de fiets (en tacx) die langzaam opgebouwd worden naar januarie toe.(soms miss beetje mtb) In januarie miss ook af en toe eens gaan spinnen, en dan in februarie helemaal toespitsen op de baan, veel kilometers maken en tempo ook wat opdrijven en in groepen meerijden op wedstrijdtempo om aan te wennen. En dan de laatste week van feb wat rustiger aan.
Is dit goed of zijn hier nog opmerkingen op?
mvg jacke

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2006 14:33

Ik blijf zo lang mogelijk buiten fietsen. Voorlopig gaat het nog wel met de duisternis en het weer zit ook aardig mee.  Als het echt niet meer gaat en het weer minder wordt, ga ik weer de sportschool in. Meestal ga ik met vrienden, zo'n 2x per week. Pak meestal een dubbel uur spinning.
Dit jaar wil ik Egmond gaan lopen, dus het zal ook veel hardlopen worden.
Vanaf 1 januari wil ik in het weekend ook weer buiten gaan fietsen. Mijn enige voorwaarde is dat het droog is. Met regen rijden verpest voor mij totaal de lol. Wil eigenlijk in de periode 1-jan 1-maart  zo'n 1000 km maken. Dan in de periode 1-maart 1-juli 4000 à 4500. Dan de Dolomieten Marathon (hopelijk!) en alles daarna is mooi meegenomen.

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 22 sep 2006 23:14

Quote: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006
trainen trainen trainen op de wegregelmatig, veel (25uur /week), goed en afwisselend.



de winterperiode dient om het lichaam te laten recupereren van het zomerseizoen en om reserves op te bouwen. 25u/wk met 1 rustdag in de week komt neer op meer dan 4h per dag, volgens mij halen de meeste profs dat niet ...
Motta

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 23 sep 2006 11:01

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 22 September 2006


Quote: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006


trainen trainen trainen op de weg
regelmatig, veel (25uur /week), goed en afwisselend.


de winterperiode dient om het lichaam te laten recupereren van het zomerseizoen en om reserves op te bouwen. 25u/wk met 1 rustdag in de week komt neer op meer dan 4h per dag, volgens mij halen de meeste profs dat niet ...



2 of 3 weken na het seizoen dienen om te recupereren van het afgelopen seizoen. De winterperiode, meestal vanaf 1 november, is juist de tijd waarin je opnieuw begint met de voorbereidingen van het nieuwe seizoen. Al is de kreet: trainen, trainen, trainen op de weg wel erg kort door de bocht. Leuk is wel het onderschrift; goed en afwisselend! Wat is goed? En wat afwisselend?
En idd 25u in de winter is wel erg veel, dat begint pas vanaf half januari lijkt mij, althans voor Elite/beloftes, niet voor Profs.
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 23 sep 2006 13:50

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 22 September 2006


Laatste 2 weken van oktober helemaal niets.
November: 1x op de donderdag avond naar de wielerbaan in Buttgen, 2x in de week krachttraining in de sportschool en 1x in het weekend op de mtb.
December: zelfde maar dan 3x per week krachttraining.
Januari: 2x in de week naar de baan, donderdag avond en zondag morgen en op zaterdag duurtraining op de racer (tot 3 a 4u.). Krachttraining 3 x per week. 
Februari: 1 x in de week naar de baan op donderdag avond, op de zaterdag duurtraining racer (tot 5 a 6u.) en op de zondag trainings wedstrijden in Veldhoven (op de fiets heen en terug), krachttraining in sportschool afbouwen naar 2x en 1x in de week, rest van de dagen op de Tacx, kracht en snelheid.
Vanaf eind februari wegwedstrijden, liefst klassiekers, rij daarom voor een Belgische club, als voorbereiding op de mtb marathons.
 

Hoe trainen jullie op de baan (duur/intensief/sprintjes)? Baantraining zou ik nog wel 'ns willen proberen...

koers
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:09

koers 24 sep 2006 01:14

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 23 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door motta op 22 September 2006


Quote: Origineel geplaatst door koers op 22 September 2006


trainen trainen trainen op de weg
regelmatig, veel (25uur /week), goed en afwisselend.


de winterperiode dient om het lichaam te laten recupereren van het zomerseizoen en om reserves op te bouwen. 25u/wk met 1 rustdag in de week komt neer op meer dan 4h per dag, volgens mij halen de meeste profs dat niet ...




 
 
tenzij je 3 grote rondes hebt gereden of iedere week een etappekoers hoef je nergens van te recupereren. misschien 2 weken de fiets niet aanraken voor mentale redenen.
de profs halen dik 30uur/week gemiddeld

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 sep 2006 12:29

Brentjes blijft op een uur of 30 per week steken in de winter. Maar je kan echt niet iedere week 25 uur trainen in Nederland. Zijn gewoon te veel dagen dat het de hele dag regent. En je gaat mij niet wijsmaken dat je dan gewoon iedere dag 4 uur op de rollen gaat rijden. Heeft Brentjes het toch beter voor elkaar, want die zit ergens waar het lekker warm is.
Die herstelperiode is ook geestelijk en niet alleen fysiek. Gewoon even lekker niets doen zodat je daarna weer extra graag wilt trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 24 sep 2006 22:38

25/u week is wel aardig wat, weet een aantal belofte die zeker niet boven de 20uur uit kwamen tijdens het seizoen en wonnen wel aardig wat.

Plaats reactie