Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ga je met een dure groep harder ?

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 23 okt 2006 03:41

Quoten: Origineel geplaatst door kalkaanslag op 19 Oktober 2006

Tuurlijk ga je sneller met Dura-Ace! Waarom zou je anders meer geld voor een groep uitgeven?       


Meer uitgeven vanwege:
- (kosten van) onderhoud
- levensduur
- lichtere materialen (voor een prof. heel belangrijk, vooral bergop)
- gebruiksvriendelijkheid (gebruikersgemak)
- comfort
- stabiliteit
- prestige
Er zullen in bovenstaande vast nog een aantal punten ontbreken.
Verschil tussen twee groepen in rang zullen niet zo groot zijn. Werd mij ook verteld dat er inderdaad profs zijn die op Ultegra i.p.v. Dura Ace rijden. Heel betrekkelijk dus. Dit vond ik wel een aardige op dit topic: Met een ultegra groep kan je ook wereldkampioen worden... Met de nadruk op "kan".
Tussen Sora en Ultegra zit wel een groot verschil, een verschil waar je zeker tijdswinst mee kunt behalen. Moet een amateur zich daar druk om maken? Hoeft niet, maar misschien wel drukte maken om tenminste 1 van bovengenoemde punten.
Als beginneling (fiets nu inmiddels ruim 2 weken) heb ik gekozen voor Ultegra i.p.v. een lagere Shimano groep, dit vanwege betere materialen: de lagere onderhoudskosten, de langere levensduur en het soepeler draaien van de onderdelen/materialen. Fietsonderdelen en de racefiets zelve waren voor mij overigens net zo belangrijk als kleding e.a. toebehoor.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27569
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 okt 2006 13:31

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 23 Oktober 2006


- lichtere materialen (voor een prof. heel belangrijk, vooral bergop)

Gewicht is niet echt een factor aangezien je nog altijd gebonden bent aan 6.8 KG. De meeste profs interesseert het helemaal niks, het gewicht als het maar een beetje in de buurt komt en sommigen interesseert zelfs dat niks.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 okt 2006 16:58

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 23 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 23 Oktober 2006


- lichtere materialen (voor een prof. heel belangrijk, vooral bergop)

Gewicht is niet echt een factor aangezien je nog altijd gebonden bent aan 6.8 KG. De meeste profs interesseert het helemaal niks, het gewicht als het maar een beetje in de buurt komt en sommigen interesseert zelfs dat niks.


Hoi,
Met diezelfde 6,8 kg kan je toch totaal verschillende fietsen bouwen waarvan de prestaties al naargelang de toepassing compleet gaan verschillen.
Of het de profs interesseert of niet daar heb ik toch zo mijn twijfels buj. Als het ze dan al niet persoonlijk interessert zullen de sportdirecteurs en de mechaniekers er wel voor zorgen dat hun fiets optimaal is voor de komende rit/koers enz.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 26 okt 2006 18:37

Vraag was: Ga je met een dure groep harder? Antwoord blijft: JA

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2006 18:56

Je zult alleen het snelheidsverschil nooit kunnen meten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 26 okt 2006 21:17

 
Ja volgens mij wel
Maar het  is blijft een kwestie van gevoel , net als toen Evert van Benthem de elfsteden tocht had gewonnen , welk jaar het was weet ik niet meer maar toen ie over de finisch was zag ie dat er een hoek van het ijzer van de schaats afgebroken was , als ie dit dus onderweg had opgemerkt gaat dit toch ten koste van het vertrouwen en mischien wel de elfsteden overwinning.
Het materiaal speelt een grote rol,in het neerzetten van een goede prestatie.
 
 

dkvdt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 jan 2006 16:29

dkvdt 26 okt 2006 23:00

Quoten: Origineel geplaatst door kalkaanslag op 26 Oktober 2006

Vraag was: Ga je met een dure groep harder? Antwoord blijft: JA


Ergo het orakel dKvdT had (en heeft per definitie) dus toch gelijk...
precies om deze reden koopt Hij zijn groep(en) dus ook veel liever bij zijn (veel te dure) lbs dan op internet...
Driewerf Hoera voor de dure groepen...
 

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 27 okt 2006 13:06

Ik ben vorig jaar over gegaan van tiagra naar ultegra, fiets die ik daarbij kocht was wel enkele kilo's lichter.
Het verschil tussen tiagra en ultegra is wat betreft gevoel dat alles wat makkelijker schakelt. Bovendien gaan de materialen van ultegra langer mee (tandwielen). Je krijgt daarmee het gevoel dat je sneller fietst omdat dat allemaal wat soepeler gaat.
Tiagra is geen verkeerde groep, een van mijn fietsmaten is een mecanicien bij een wielerploeg, hij zegt altijd dat tiagra een prima groep is voor ons amateurtjes, echter iedereen rijdt inmiddels wel met ultegra. Dit is meer een kwestie wat je er voor over hebt qua kosten.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 01 nov 2006 14:04

je neemt een duurdere groep voor de looks, lager gewicht en betrouwbaarheid. Het is misschien een investering, maar qua onderhoud en restwaarde is het goed te doen
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Plaats reactie