Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Spelling, leestekens en bReeZahTaAl

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 17 okt 2006 01:41

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 15 Oktober 2006

OK, in die zin heb je gelijk. Maar het gebruik van "enigste" in de zin van "hij was de enige renner die..." is gewoon fout. Dan kunnen allerlei sites wel zeggen dat 't in spreektaal is toegestaan, volgens de officiële spelling is en blijft het fout. Dan kun je wel op de proppen komen met allerlei sites, maar het blijft gewoon fout. Heel fout in mijn ogen. Het klinkt echt zooooooo dom.


Haha, kom nou toch. Dan ben jij een einzelgänger die erg moeilijk doet in deze.
Gewoon fout? Wat is gewoon?
Wat elk geval vaststaat is dat taal meer is dan alleen maar regeltjes. Van het fenomeen (menselijke) "taal" is niet eens een definitie te geven.
De Van Dale heb je al. Die officiële spelling, waar jij het over had, staat het dus toe. Taaladvies ontkennen is onverstandig. Er worden gerenommeerde bronnen gebruikt zoals Kramers woordenboek, Spectrum woordenboek, Wolters-Koenen, AEB-gids ("enigste is uitstekend ABN: hij was de enigste thuis") etc.
Wat grofweg gesteld wordt, is dat "enigste" gebruikt wordt om een overtreffende trap aan te duiden; een versterking (dus meer nadruk), vaak met een gevoelswaarde. Wordt een absolute superlatief of elatief genoemd. 
Waarom wel:  "het dikke boek", "het dikste boek" en zelfs: "het aller dikste boek" ("aller dikke boek" bestaat niet) of "alleraardigst". Waarom wel: "een aardige renner" en "de aardigste renner die ik ken".
Of "het enige boek" en "enigste boek"?
Dat enig betekent "er is geen tweede" is op zich wel juist maar niet helemaal gerechtvaardigd. In het Engels kennen we ook enig en enigst, sole en solely. Met "enig kind" kan ook iets anders bedoeld worden (hartstikke leuk, ontzettend lief), deze betekenis gaat niet op voor "enigst kind", hoewel hier ook nog discussie over mogelijk is.
"de enige renner die ik ken" en "de enigste renner die ik ken" zijn beide correct.
Correct omdat hier een meerwaarde aanwezig is (versterking en gevoelswaarde).
Het is eigenlijk een schande (of op zijn minst onlogisch) dat dit woord bijna niet in het (strikt) formeel taalgebruik gebruikt wordt. Maar dat is mijn mening...

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 okt 2006 04:51

Ben het juist meer met havana eens. Enigst staat en klinkt gewoon lelijk, in bepaalde contexten dan. Enigst kind kan nog wel, maar "de enigste schakel in de ketting die nog niet verroest is" is voor mij geen porem. En om enig met dik te vergelijken gaat imho niet helemaal op; je hebt dik-dikker-dikst en niet enig-eniger-enigst. Dus voor mij is het meer een kwestie van hoe het voelt en klinkt, niet perse wat correct is (hoewel ik wel hoop dat enigst soms fout is eigenlijk ). Maarja, ben dan ook een Campa-fan

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 17 okt 2006 09:51

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 15 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 12 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 Oktober 2006

Couldn't agree more.
Mijn persoonlijke top ergernis is het woord "enigste". Dat kost overigens meer tijd om te typen dan het correct equivalent.


Wat toch slordig van je.
Enigste is, zoals ik een tijd geleden op een ander topic heb bericht, een Nederlands woord; een woord dat algemeen door Nederlanders geaccepteerd wordt. Waar heb je een woordenboek voor? Als je nog eens iets op dit vlak post, gebruik dan eerst bijvoorbeeld taaladvies.nl of woordenboek.nl om je uitspraak te rechtvaardigen. 
Heel bruikbaar! en om het nogmaals aan te stippen. Van Dale:
enigst
?qbijvoeglijk naamwoord?r?qinformeel?r 1    enig voorbeelden: 1    zij was zijn enigst kind
 
Het lijkt mij zo dat de prioriteiten van een forumbeheerder niet in eerste instantie liggen op het gebied van taal.

OK, in die zin heb je gelijk. Maar het gebruik van "enigste" in de zin van "hij was de enige renner die..." is gewoon fout. Dan kunnen allerlei sites wel zeggen dat 't in spreektaal is toegestaan, volgens de officiële spelling is en blijft het fout. Dan kun je wel op de proppen komen met allerlei sites, maar het blijft gewoon fout. Heel fout in mijn ogen. Het klinkt echt zooooooo dom.

Is dat zo. Wat is de officiële spelling dan. Het groene boekje toch? Van de taalunie? Die gasten die op de site hebben staan dat enigste wel kan (maar dat je het moet vermijden omdat mensen zoals jij er over zeuren), dan zijn we weer terug bij af. Het probleem is hier niet het woord "enigste", maar degene die er over zeurt.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 17 okt 2006 10:31

Enigste is gewoon fout als je het op deze manier gebruikt, net als "me" als bezittelijk voornaamwoord , zoals in "me fiets". Verder is groter "als" ook fout. "Hun zeggen" is ook geen standaard nederlands.

Als van Dale ergens "informeel" achter zet, is dat om aan te geven dat het geen ABN is.

Het verhoogt de leesbaarheid wel als iemand weinig fouten in zijn mails heeft staan.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 17 okt 2006 10:59

Ik denk dat het iedereen nu wel duidelijk is dat we alleen verwachten dat posts leesbaar zijn. Dus met interpunctie en hoofdletters en geen msn-taal. Spelfouten blijven altijd voorkomen en kosten niemand de kop.
Zullen we het vanaf nu dus weer over fietsen gaan hebben ?
Dit is tenslotte een fietsforum en geen taalforum !
Afbeelding | Afbeelding

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 17 okt 2006 18:27

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 17 Oktober 2006

Lijkt me nogal off-topic als je hier opeens over fietsen gaat babbelen. Dit is tenslotte een taaltopic en geen fietstopic.



Buzz heeft gelijk, wel scherp blijven he Freerider...
En welkom op het forum.
 

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 17 okt 2006 23:17

Niet mijn bericht gelezen Diogenes?
Volgens jou is dus alles wat informeel is, niet correct Nederlands (niet ABN)? leuke gedachte, je zult het wel moeilijk hebben....
Je had het over ABN. En wat zegt de ABN-gids?
"enigste is uitstekend ABN: hij was de enigste thuis"
Zoals ik in mijn vorige bericht al gesteld heb, "enigste" heeft een duidelijke meerwaarde.  Een meerwaarde die met het gebruik van "enige" niet of nauwelijks uit te drukken is.
Zeurpieten zul je altijd en overal tegenkomen. Laat die zeurpieten dan ook  met iets zinnigs komen. Heldere en goede antwoorden bijvoorbeeld. Een vraag is altijd goed, een antwoord kan fout (en zelfs dom) zijn.
"Gewoon" is voor mij een vaag stopwoord en/of een antwoord zonder onderbouwing. Zoiets als dit: "wat bedoel je? gewoon...." en "Waarom ben je te laat? gewoon....". Antwoorden zonder antwoord te geven.
"Doe maar gewoon want dan doe je al gek genoeg" is ook zo'n bekende kreet. Wat is gewoon, wat is "gek"?
Ik zou zeggen laat dit soort discussies over aan Neerlandici en/of taalwetenschappers, laten wij ons strikt en alleen met fietsen bezighouden.
Over het leesbaar houden van berichten is nu denk wel genoeg gezegd. Aangezien een aantal forumleden toch de behoefte voelen om iets met een taaltopic op dit fietsforum te doen, zou ik één van de moderatoren willen adviseren dit topic naar "het fietscafé" te verplaatsen. Wat hier nu gebeurd, heeft niets meer met forumbeheer te maken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 okt 2006 10:24

Volgens mij lullen we een beetje langs elkaar heen Jan W.F.
Jij probeert te bewijzen dat het woord "enigste" bestaat en correct kan zijn. Daar hoef je mij niet van te overtuigen. In de zin zoals jij het uitlegt klopt dat. Maar ik bedoel het woord "enige" zoals bike_add1ct het uitlegt: "het was de enige schakel in de ketting die verroest is". In die zin is het fout.
De enige officiële spelling is trouwens het groene boekje, maar dat terzijde.
Over Neerlandici gesproken: mijn bloedeigen moeder is Neerlandica en van haar leerde ik altijd: enigste (in de zin zoals door bike_add1ct is uitgelegd) = fout. En in de kringen waarin ik ben opgegroeid, wordt er ook nog heel hard om gelachen, maar da's een andere discussie.

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 19 okt 2006 00:34

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 17 Oktober 2006


Quote: Origineel geplaatst door Freerider op 17 Oktober 2006

Ik denk dat het iedereen nu wel duidelijk is dat we alleen verwachten dat posts leesbaar zijn. Dus met interpunctie en hoofdletters en geen msn-taal. Spelfouten blijven altijd voorkomen en kosten niemand de kop.Zullen we het vanaf nu dus weer over fietsen gaan hebben ? Dit is tenslotte een fietsforum en geen taalforum !

Lijkt me nogal off-topic als je hier opeens over fietsen gaat babbelen. Dit is tenslotte een taaltopic en geen fietstopic.

Daarom schreef ik ook fietsforum en geen fietstopic. Als je me quote moet je het wel goed doen . De reakties na die van jou geven wel aan dat dit niets meer met fietsen van doen heeft....derhalve een slotje.
Afbeelding | Afbeelding

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 19 okt 2006 00:35

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 18 Oktober 2006

Volgens mij lullen we een beetje langs elkaar heen Jan W.F.
Jij probeert te bewijzen dat het woord "enigste" bestaat en correct kan zijn. Daar hoef je mij niet van te overtuigen. In de zin zoals jij het uitlegt klopt dat. Maar ik bedoel het woord "enige" zoals bike_add1ct het uitlegt: "het was de enige schakel in de ketting die verroest is". In die zin is het fout.
De enige officiële spelling is trouwens het groene boekje, maar dat terzijde.
Over Neerlandici gesproken: mijn bloedeigen moeder is Neerlandica en van haar leerde ik altijd: enigste (in de zin zoals door bike_add1ct is uitgelegd) = fout. En in de kringen waarin ik ben opgegroeid, wordt er ook nog heel hard om gelachen, maar da's een andere discussie.


Nou bewijzen is een wat groot woord, het is meer het aantonen van... dat er discussie mogelijk is. Aan ongerechtvaardigde kritiek (dat je één van beide vormen beter kunt vermijden) heb ik dus lak.
Je moeder zal als neerlandica ook wel weten dat (menselijke) "taal" meer is dan alleen maar regeltjes. Zeker als we de geschiedenis van 'onze' taal bekijken. Over het inconsequente gebruik van d's of t's gesproken, heb jij wel eens een Middeleeuwse, 16e of 17e eeuwse (officiële) tekst bestudeerd?
Je ziet dat ik in voorgaande lak heb aan het groene boekje.
In Bike_addict zijn geval akkoord, een toegevoegde waarde is nergens voor nodig. Als iemand het dan toch wil schrijven, is dat wat mij betreft geen probleem, althans niet iets waar ik me over op kan winden, zeker op dit forum niet.  
Dan neem ik aan dat we nu verder kunnen?
.....of gaan we het nu over voegwoorden zoals "als" en "dan" hebben?

Plaats reactie