Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

compact crankstel campa 2007

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 21 okt 2006 01:46

Quote: Origineel geplaatst door campyonly op 20 Oktober 2006
Slecht nieuws: De carbon cranksets (Record, Chorus) gebruiken nog steeds de afwijkende passing.

"The bolt pattern of the Campy CT crankset won't be exactly 110mm BCD, and as such you'll be limited to the use of Campy chainrings only. FSA or other aftermarket cranks are not compatible with Campy spacing."

Omdat je de bron niet vermeldt, heb ik even gegoogled op je citaat. Ik kwam terecht bij deze link:
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ID=6&MODE=
en daar gaat het over Record CT 2006!
Vanmiddag vertelde een medewerker van de Campa stand op Bike Motion mij dat hij TA bladen had gemonteerd op een Campa CT, terwijl hij met het Chorus 2007 cranckstel in zijn handen stond.

Hm, het blijft vaag.

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 21 okt 2006 02:18

Quote: Origineel geplaatst door Rene op 20 Oktober 2006
De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.

Dit kan ik niet volgen. De oudere (<= 2006) CT carbon cranckstellen hebben een afwijkende steek met het oog op klantenbinding. Teruggaan naar de standaardsteek van 110 mm kan ook interessant zijn ivm. klantenbinding/-werving. Voor overgang naar weer een andere Campa steek die niet compatibel is kan ik geen enkel zinnig argument bedenken. De relatie met de Ultra Torque methode lijkt mij irrelevant: wat er in het bracket gebeurt heeft toch geen relatie met de steek van de kettingbladen?
Of begrijp ik je verkeerd?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 okt 2006 04:00

Quoten: Origineel geplaatst door HansP op 21 Oktober 2006


Quote: Origineel geplaatst door Rene op 20 Oktober 2006

De 2007 versie van mirage tot aan record heeft een andere steek gekregen dan in 2006 als ik de verhalen moet geloven, vlg de Ultra Torque methode, past in het geheel niet met andere bladen.

Dit kan ik niet volgen. De oudere (<= 2006) CT carbon cranckstellen hebben een afwijkende steek met het oog op klantenbinding. Teruggaan naar de standaardsteek van 110 mm kan ook interessant zijn ivm. klantenbinding/-werving. Voor overgang naar weer een andere Campa steek die niet compatibel is kan ik geen enkel zinnig argument bedenken. De relatie met de Ultra Torque methode lijkt mij irrelevant: wat er in het bracket gebeurt heeft toch geen relatie met de steek van de kettingbladen?Of begrijp ik je verkeerd?


Hoi,
Dat verhaal klopt toch voor geen meter, toch??
Die story in Fiets over de Veloce CT kan nog wel kloppen alhoewel ik er ook niemand anders naar heb gevraagd ter staving. Alle andere Campa CT crankstellen hebben wel degelijk een 110 BCD  steek maar de passing is niet standaard. Ergo, als je een Campa CT hebt, buiten die Veloce zeg maar, dan moet je ook Campa CT bladen gebruiken: 34 kleinste en 50 als grootste blad als ik me niet vergis.
Volgens mij is er daar dus niets veranderd voor 2007 al is het natuurlijk wel denkbaar dat ze voor alle 2007 UT CT crankstellen die offset hebben laten vallen en je daar nu een standaard 100 BCD blad op kan monteren. Dat opent natuurlijk heel wat perspectieven maar het maakt ook wel het klassieke dubbel crankstel nagenoeg overbodig en dat zie ik ze bij Campa zo gauw niet doen. Vandaar ook de reden voor die offset al van bij het introduceren van het CT crankstel bij Campa.
Een ander denkbaar scenario is dat ze inderdaad standaard CT bladen kunnen monteer maaaarrrr dat de crankarmlengte dan weer bewust beperkt is gehouden tot b.v. 175mm. Ik speculeer maar even....
Blijft natuurlijk nog de vraag hoeveel tanden verschil de CT FD wel kan nemen. Staat zeker in het datablad vermeld en meer dan 16T of daaromtrent zal het wellicht wel niet zijn geloof ik. 
Ik ben benieuwd,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 okt 2006 12:15

De vertegenwoordiger van Campa beweerde gisteren stellig dat Campa die idiote maat van ze aan blijft houden en ook niet met grotere bladen voor compact op de markt komt. Volgens die vertegenwoordiger is een 39 veel te groot voor een compact en is dat niet stijf genoeg. Dat je wel een buitenblad heb wat 50 is en op een 130 mm bcd met 56 kan rijden zonder wiebel tja dat was wel erg lastig.
Dus dan maar hopen dat TA of Stronglight snel met bladen komt voor deze Campa fitting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 okt 2006 12:38

Ik heb nog ff iemand van TA gesproken en die wist mij dat helaas niet te vertellen. Zou wel een leuke optie zijn.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 okt 2006 03:14

Als het verzet van de compact met een 50 voorbled niet groot genoeg is kun je ook een cassette met een 11 monteren, of het nodig is, is een andere vraag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 okt 2006 15:16

50 11 is voor iedereen hier op het forum groot genoeg. Je moet wel een super sprinter zijn wil dat niet meer groot genoeg zijn. Voor een groot deel zal 50-13 ook al zwaar genoeg zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hansp
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 dec 2005 09:36

hansp 24 okt 2006 15:37

Uiteindelijk heb ik maar de Campa importeur (ICC in Terneuzen) gebeld. Daar werd mij verzekerd dat voor Campa compact over de gehele lijn de afwijkende maatvoering blijft gelden. Het bericht uit Fiets is dus onjuist.

Het grootste Campa CT blad is de 36. Daar kun je in Nederland toch net iets beter mee uit de voeten dan de 34.

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 24 okt 2006 17:14

Quoten: Origineel geplaatst door HansP op 24 Oktober 2006

Uiteindelijk heb ik maar de Campa importeur (ICC in Terneuzen) gebeld. Daar werd mij verzekerd dat voor Campa compact over de gehele lijn de afwijkende maatvoering blijft gelden. Het bericht uit Fiets is dus onjuist. Het grootste Campa CT blad is de 36. Daar kun je in Nederland toch net iets beter mee uit de voeten dan de 34.


Misschien is voor het relatief vlakke Nederland de 48-34 combinatie wel het beste. Dit geldt dan voor de meeste toerrijders. Zij kunnen dan op het vlakke de 48 gebruiken, en bij beklimmingen de 34.
 

Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 28 nov 2006 11:56

kan iemand mij please met de volgende vraag helpen: is het mogelijk om een dura ace voorderailleur (FD-7800, niet de triple dus) te combineren met een campa (2007) compact crankstel? of moet ik dan toch maar die speciale campa CT voorderailleur aanschaffen?

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 28 nov 2006 13:55

Ik heb 't wel getest met een normale Campa Record voorderailleur. Dit kan wel een schakeld ok maar bij het schakelen naar het binnenblad klettert je ketting behoorlijk naar beneden. Ook heb ik al meerdere malen op deze manier mijn ketting tussen crank en frame gehad. Het geleidende blad bij de CT voorderailleur is een stuk groter en dit schakelt heel wat rustiger dan bij een normale derailleur icm een CT crankstel. Aanbevolen is dus om toch een Campa CT derailleur te monteren.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 28 nov 2006 14:33

Ik heb een campa compact met een shimano voorderailleur. (Veloce en 105) Dat gaat redelijk goed. Ik zeg redelijk omdat het m.i. beter zou kunnen. Het opschakelen naar het grote blad moet ik vrij rustig doen. Je moet de derailleur wel wat lager zetten op de framebuis. (paar millimeter)
Wellicht ten overvloede: als je de voorderailleur gaat switchen moet je wel nieuwe shifters he. En dus nieuwe achterderailleur en dus nieuwe ketting en cassette.

Plaats reactie