Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

budget 12000 euro, welke fiets??

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 22 okt 2006 21:32

 
Scrymm heeft op een ander topic aangekondigd dat het om een fiets voor hemzelf (dit topic) en een fiets voor zijn zoon gaat (het andere topic).
De beschuldiging/verdenking in één van de voorgaande berichten vind ik daarom niet netjes. Op een paar forumleden na varen jullie daar kennelijk wel bij. Leuke toestand hier.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 22 okt 2006 23:20

Ik noemde eerder een colnago c50. Zijn broertje is de Colnago Ferrari CF4. Valt mooi binnen je budget, 8500 dollar. Voor info, zie http://www.cbike.com/colnago_ferrari_cf4.htm

Lijkt me een prachtig racefietsje. Qua kwaliteit heb je dan ook het beste van het beste in huis. Voor mij - als student - niet echt realistisch. Met een budget zoals jij die hebt, zou ik denk ik eerder geneigd zijn om elk jaar een nieuwe, goedkopere racefiets aan te schaffen.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 23 okt 2006 18:24

mooie fiets alleen jammer van dat paardje dat brengt die fiets toch wel naar beneden maar voor de rest een beauty idd
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 okt 2006 18:32

Litespeed Vortex op maat gebouwd - gaat richting de 3500

LW Obermayer - 3500

Srm Science - 5000

Oh kudt nu zit je al op 12.000 en dan komt de hele rest van de afmontage er nog bij

Ik denk dat je je budget zult moeten verruimen naar 15.000
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 23 okt 2006 18:52

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 22 Oktober 2006
Ik noemde eerder een colnago c50. Zijn broertje is de Colnago Ferrari CF4. Valt mooi binnen je budget, 8500 dollar. Voor info, zie http://www.cbike.com/colnago_ferrari_cf4.htmLijkt me een prachtig racefietsje. Qua kwaliteit heb je dan ook het beste van het beste in huis. Voor mij - als student - niet echt realistisch. Met een budget zoals jij die hebt, zou ik denk ik eerder geneigd zijn om elk jaar een nieuwe, goedkopere racefiets aan te schaffen.




Denk je dat echt?? Of geloof je altijd in de folders van de fabrikanten?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 okt 2006 19:17

8500 € voor zo'n vaatdoek?

scrymm
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 19 okt 2006 20:08

scrymm 23 okt 2006 20:20

Hier mijn langverwachte reactie:
ten eerste vind ik het schrijnend en zelfs beledigend dat mensen dit zien als een onzin topic of een topic waarin ik reacties uit wil lokken. Voor de mensen die het willen weten: ik ben aan het geld gekomen via een erfenis.
En ik vind dit een mooie manier om mijn geld te besteden zowel praktisch als symbolisch omdat degene waarvan ik het geld geerfd heb een groot wielrenfanaat was, wat ik zelf ook ben.
Verder is dit topic voor mezelf en het andere voor mijn zoon. Wij posten inderdaad op hetzelfde account, lijkt me geen probleem zolang maar duidelijk is wie wat post.
Als laatste zou ik nu graag serieuze reacties willen. Ik heb wel degelijk verstand van fietsen, het enige probleem is dat ik altijd in lagere prijsklasses heb moeten kijken en nu ligt dat enigszins anders, bovendien lijkt het me nooit slecht om advies in te winnen.
Vandaag is morgen alweer gisteren

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 23 okt 2006 20:22

Ik ben geen echte kenner maar testen zeggen mij helemaal niets. Folders van fabrikanten zijn natuurlijk niet objectief. Ik denk (met de nadruk op denk) dat genoemde racefiets inderdaad een kwaliteitsfiets is. En dan ga ik niet op de prijs af. Volgens mij is het frame nl. gelijkwaardig qua kwaliteit aan het frame van de c50. Ja, en daar rijdt o.a. het gehele raboteam op. Geef mij de c50, maar op die manier kom ik niet aan 8500 euro (het ging hier zelfs om 12k).
Voordat ik iets aanschaf, en zeker voor zo'n enorm kapitaal, wil ik de fiets natuurlijk eerst zelf testen: hoe voelt de fiets aan, hoe rijdt hij etc.
Vertel mij eens waarom dit een vaatdoek is, Havana. En laat me raden, volgens jou is de c50 natuurlijk ook een vaatdoek.... En doe mij (beter gezegd Scrymm) maar eens een andere en vooral betere suggestie.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 okt 2006 20:28

Jan, stijfheidstesten zeggen niet alles, maar ze liegen iig niet, en de Colnago Cristallo scoort gewoon ontzettend slecht (de profs die erop reden hebben m ook bijna allemaal de deur uit gedaan en zijn terug gegaan naar de C50)

En wat dat geld betreft: juist aan allemaal aparte onderdelen, b.v. AX-Lightness remmen, Clavicula crankstel, Lightweight derailleur, Schmolke stuur, zadelpen, Tune of AX zadeltje etc kan je heel veel geld kwijt, maar hoewel het stuk voor stuk technische hoogstandjes zijn maken ze je fiets optisch ook erg 'onrustig.'

Je kan ook voor een klassiekere look kiezen, b.v. een Colnago of een Pinarello, of juist een titanium fiets, b.v. een Merlin. en de afmontage bewust sober houden, gewoon een complete Record groep, ITM Millennium of Deda Newton setje, Campa Hyperon wielen....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 23 okt 2006 20:34

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 23 Oktober 2006

Jan, stijfheidstesten zeggen niet alles, maar ze liegen iig niet, en de Colnago Cristallo scoort gewoon ontzettend slecht (de profs die erop reden hebben m ook bijna allemaal de deur uit gedaan en zijn terug gegaan naar de C50)


Ok. De c50 dus.
Wel vraag ik mij af, waarom die Cristallo zo veel moet kosten en/of waarom hij uberhaupt nog in 't assortiment zit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 okt 2006 20:35

Die frames zijn zo duur omdat er een dure combinatie van letters op staat beginnend met een C en eindigend om Olnago.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 okt 2006 21:08

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 23 Oktober 2006Wel vraag ik mij af, waarom die Cristallo zo veel moet kosten en/of waarom hij uberhaupt nog in 't assortiment zit.










Jan, in de commercie gaat het niet alleen om een 'product' en een 'prijs' maar om nog veel meer. (namelijk 'plaats' en 'promotie')
Door profsponsoring, advertenties etc etc hebben merken als Colnago, Pinarello, Bianchi gewoon een naam opgebouwd die veel verder gaat dan alleen de technische eigenschappen van de fiets zelf.
Een Colnago roept Emozione op, associaties met campionissimi van weleer, italiaans design, heeft traditie maar is toch innovatief zowel qua stijl als techniek, is een 'klassieke koersfiets', temperamentvol etc. - denk verder aan Alfa Romeo of Maserati, Armani kleding, Alessi huisraad, een mooie showroom met espresso-apparaat etc.

Een merk als Trek speelt meer op 'recente geschiedenis', 'Designed and handmade in de U.S.A.', technische innovatie, het Lance Armstong-gevoel etc, Nike

Gazelle, Batavus en Koga gooien het meer op vertrouwd, degelijk, en op 'plaats' - een zeer dicht dealernetwerk, zeg maar 'vakkundig advies, direct uit voorraad leverbaar en 2 servicebeurten gratis' waardoor ze juist de markt van de instapfietsen beheersen. (moet je eens kijken hoeveel Gazelle Primavera's of Vuelta's er rond rijden) - Denk aan Volkswagen of Opel, HEMA, Blokker, Brabantia, Curver etc

Rose, Cube en Canyon richten zich juist weer op kwaliteit, technische innovatie en vooral de prijs, zeg maar MediaMarkt, IKEA etc.


En vanwege een bepaald zijn mensen bereid véél meer geld te betalen voor een Colnago dan voor een fiets zonder dat gevoel. De fietsbladen werken trouwens lekker mee aan het in stand houden van dit soort beelden, zowel vanwege advertentie-belangen als meer algemeen: de consument wíl helemaal niet in ieder nummer van Fiets om de oren geslagen worden met de keiharde waarheid, maar juist wegdromen bij een fiets en juist genieten van het gevoel dat een fiets moet opwekken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie