Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Nu weten we het wel

joeny
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 aug 2006 22:22

joeny 22 okt 2006 11:46

Een blog op de Autoweek


19 oktober 2006


Fietsers


Fietsers. Ze zijn niet weg te denken uit ons landschap. In drommen tegelijkertijd; doordeweeks scholieren, door elkaar krioelend, schreeuwend als een troep meeuwen. In het weekend echtparen van middelbare leeftijd. Rugzakje, ANWB-routeboek en twee keurige Gazelles, één dames en één herenmodel, verder identiek. ’t Rijdt soms allemaal wat in de weg, maar wat zou dat? Leven en laten leven, dus blijf je er rustig achter rijden, tot je ruimte genoeg hebt om er veilig en rustig voorbij te gaan.

Maar je hebt ook fietsers die wielrennertje spelen. Je kent dat wel, met van die clownspakjes aan, zo’n fluoricerende halve hazelnoot met een zuur verwrongen gezicht eronder en van die enge spataderpoten die driftig op en neer trappen. Wee je gebeente als je met je auto ook maar in de buurt van zo’n fietser durft te komen. Meestal komen ze in groepen voor, en dan maken ze zich zo breed mogelijk om te voorkomen dat je er met je auto voorbij komt. En doe je uiteindelijk een voorzichtige poging, kijken die ‘wielrenners’ je woedend aan vanonder hun gekleurde pispotjes. Zit je in een cabrio, dan verbaas je je over de vocabulaire die je over je heen krijgt; die woorden hebben ze niet van hun moeders geleerd.

Wielrenners denken dat de hele weg van hun is. Automobilisten rijden in de weg, vormen een bedreiging en moeten “oprotten”. Verontwaardiging alom, totdat de heren aan het eind van hun rondje zijn gekomen. Want dan worden de fietsen weer op de Twinny Load gezet en zijn de wielrenners weer automobilisten.
Frank Jacobs • 32 reacties • reageer 19-10-2006

Wij zijn niet altijd even netjes.. Maar zij ook niet

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2006 12:10

Het mooie is dat auto's altijd schuldig zijn bij wet (althans in Nederland), dus ze kijken wel uit

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 22 okt 2006 12:29

Leuk geschreven, dat wel

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 okt 2006 13:14

Goh, niet eens onaardig omschreven. Meestal wordt autoweek "gelezen" (eigenlijk meer "gekeken" i.v.m. het aantal foto's) door mensen met een negatief i.q. die de autovisie te moeilijk en teveel leeswerk vinden. 

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 22 okt 2006 13:19

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 22 Oktober 2006

Goh, niet eens onaardig omschreven. Meestal wordt autoweek "gelezen" (eigenlijk meer "gekeken" i.v.m. het aantal foto's) door mensen met een negatief i.q. die de autovisie te moeilijk en teveel leeswerk vinden. 

Lol! 
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2006 15:55

- Als ik fiets, erger ik me aan voetgangers en auto's
- Als ik hardloop, erger ik me aan fietsers en auto's
- Als ik auto rijd, erger ik me aan fietsers en hardlopers

:P

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 22 okt 2006 16:05

Auto's?
waar ik me op mijn beurt weer over verbaas:
 bij het pompstation zie ik ze wel eens uitstappen om van het toilet gebruik te maken:
de vlezige bestuurders van  hagelnieuwe auto's. Indrukwekkend zijn zie chroomletter op de kofferbak wel!: tdi jtd sec  m3klasse: kortom sportief.
ik vraagt me dan altijd af: slaan die letters ook op hun sportieve prestaties op het toilet van het tankstation? zo te ruiken wel
laat mij maar lekker fietsen!!

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 23 okt 2006 15:05

Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 22 Oktober 2006
Een blog op de Autoweek....... tss, haha de gek. Als ik zelf de zondags wandelaars en rijders niet steeds moet attenderen dat ze nergens naar omkijken, dan had ik elke dag een ongeluk, die grapjas van een redakteur. Gisteren was het ook al bijna raak toen een pipo met zn herders hond gewoon achter zijn auto vandaan zonder kijken de weg over steekt, en dan nog een grote bek, Maar dat heb ik m wel gauw afgeleerd die dag. Veel denken dat de wereld alleen van hun is.


Ben wel benieuwd hoe je hem dat hebt afgeleerd. Zou een leuk verhaal kunnen zijn...
Afbeelding

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 26 okt 2006 14:59

Ik begrijp niet helemaal waar dit figuur helemaal op doelt met: Je kent dat wel, met van die clownspakjes aan, zo’n fluoricerende halve hazelnoot met een zuur verwrongen gezicht eronder en van die enge spataderpoten die driftig op en neer trappen.

Ben nog nooit een fietser in een clownspakje tegengekomen-> uit welke omgeving komt ie? En dan die fluoricerende halve hazelnoot -> uhm, is dat het nieuwste model van Giro, of mis ik wat? En een beetje respect voor mensen die op de fiets aan gezondheid en conditie willen werken, waardoor het gelaat enigzins een gespannen indruk maakt. Al ben ik nu bevooroordeelt, maar ik schat zo in dat de schrijver niet één promille inlevingsvermogen heeft, of ooit een lichamelijke inspanning in het bijzonder heeft gedaan.
Daarbij zal hij wel verkeersinzicht van een lik me vessie hebben, waardoor een gezonde en begrijpelijke irritatie bij medeweggebruikers wordt opgewekt. Voor alle duidelijkheid: sportieve fietsers willen niet afgeremd worden door drollen in het verkeer.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 26 okt 2006 16:22

Ehm, ik begrijp hem deels wel. ga eens op een zondag (of zelfs doordeweeks) een stukje door Limburg rijden! Ik fiets zelf graag maar wat voor malloten je daar rond zie crossen (groepen worden steeds groter).
Je kunt je volgens mij minimaal nog wel aan de regels houden maar deze groepen rijden drie of vier dik, zeker niet op het fietspad en gaan ervan uit dat elke auto wel even stopt en ze altijd voorrang verleent.
Ik heb nog altijd zoiets als: respect verdien je maar als je als fietser beroepsverkeer (ken een paar boeren in de regio en die hebben al meerdere malen een aanrijding gehad met een groepje fietsers) en zo'n beetje elke andere weggebruiker hindert en elke regel aan je laars lapt dan verdien je het om behandeld te worden als een paria.
 
 

Plaats reactie