Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Twee vraagjes ivm spinning

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 nov 2006 14:46

Quote: Origineel geplaatst door havana op 09 November 2006
Het het volgende plaatje dat ik van de Schwinn website heb gejat, kun je goed zien wat ik bedoel. 1) Het zadel staat behoorlijk hoog op de foto (ik schat zo'n 6 of 7 gaatjes) en het stuur staat zo ongeveer in de laagste stand... (ik schat één gaatje) maar het staat nog steeds te hoog...2)Het zadel staat behoorlijk naar voren op de foto (ik schat nog 2 gaatjes over) en de punt komt niet eens in de buurt van de trapas....


Houten blokjes eronder !
What makes the boat go faster?

gazelle
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2005 22:38

gazelle 09 nov 2006 15:10

volgens mijn instructeur kun je op de volgende wijze elke spinfiets goed instellen..
1. naast de fiets thv het zadel gaan staan. vuist maken en de duim in je zij op het bot van je heup drukken. nderkant van je vuist komt boven of op  het zadel. Op deze manier benader je meest gunstige zit hoogte.
2. schoenen vast klikken en de pedalen op kwart voor 3 ( horizontaal). Als je dan je been een beetje naar binnen brengt en je voor je knie naar beneden kijkt moet de de as van je pedaal kunnen zien.
3. als het pedaal dan in de onderste stand ( 6 uur zeg maar) staat moet je been lichtjes gebogen zijn.
4. hoogte van het zadel is eigenlijk niet van belang.  geadvisserd wordt evenhoog als het zadel. Je versterkt zo ook de "lange rugstrekkers" (spieren in je onderrug)
 
\'n fietser is NIET vogelvrij

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2006 15:17

Zit hoogte maakt echt wel veel uit, want als die niet meer fatsoenlijk overeen komt werkt spinning al helemaal averechts voor fietsers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2006 15:57

Quoten: Origineel geplaatst door Gazelle op 09 November 2006


4. hoogte van het zadel is eigenlijk niet van belang.  geadvisserd wordt evenhoog als het zadel. Je versterkt zo ook de "lange rugstrekkers" (spieren in je onderrug)
 

Ik neem aan dat je hier bedoelt "hoogte van het stuur" ?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 09 nov 2006 16:02

Even flauw doen: spinning is niet hetzelfde als fietsen.
Derhalve zullen ook de houding en zitpositie anders (kunnen) zijn, zonder dat dit schadelijk is. Spinning kan een waardevolle aanvulling op de wielertraining zijn (voor mij zeker), amdere soorten van training kunnen dat ook zijn.
Ik doe tegenwoordig ook wat aan krachttraining; de houding op de leg press is significant anders dan op mijn racefiets. Toch is het een hopelijk nuttige training. En dat geldt dus ook voor spinning (mits het goed en verstandig gebeurt).
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 09 nov 2006 16:34

Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 09 November 2006
Even flauw doen: spinning is niet hetzelfde als fietsen.Derhalve zullen ook de houding en zitpositie anders (kunnen) zijn, zonder dat dit schadelijk is. Spinning kan een waardevolle aanvulling op de wielertraining zijn (voor mij zeker), amdere soorten van training kunnen dat ook zijn.Ik doe tegenwoordig ook wat aan krachttraining; de houding op de leg press is significant anders dan op mijn racefiets. Toch is het een hopelijk nuttige training. En dat geldt dus ook voor spinning (mits het goed en verstandig gebeurt).


Ben het met je eens, ben ook zeer te spreken over spinnen en als aanvulling cq vervanging op wielrennen !!
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 nov 2006 17:42

Ik ben blij dat wij op de sportschool traploos regelbare hoogte hebben voor het zadel. Maar dat is ook het enigste dat goed gezet kan worden want al de andere problemen hier opgenoemd heb ik ook last van. Persoonlijk denk ik dat de stand van het zadel ook belangrijker is dan de stand van het stuur op een spinningfiets dus daar klaag ik maar niet over.

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 09 nov 2006 17:43

@Niklas 2
De Legg Press is denk ik het fitnesstoestel dat de fietsbeweging het meest benaderd. Na een reeks op de legg press heb ik hetzelfde gevoel in mijn benen dan na een zware fietstraining. Dus legg press is zeer goed voor wielrenners. Spinning zal de conditie, kracht en weerstand verbeteren maar niet specifiek het fietsen.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 09 nov 2006 17:59

@ Jehe
Een legpress oefening hoeft de fietsprestatie zeker niet te verbeteren. Krachttraining is namelijk zeer snelheids specifiek, je kracht zal alleen toenemen bji de hoeksnelheid waarmee je traint. Wanneer je, voor het wielrennen, effectief kracht wilt trainen op de legpress zul je dit met een zelfde hoeksnelheid moeten doen als op de fiets.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 10 nov 2006 10:10

Dus volgens je redenering zal je van krachttraining op toestellen je fietsprestaties niet verbeteren omdat het onmogelijk is om dat op dezelfde snelheid te doen? Volgens mij is het toch al meermaals bewezen dat krachttraining op toestellen wel nut heeft voor wielrenners, zie ook bij onderdeel training en voeding.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2006 10:13

Hmmz Armstrong deed ook niks anders dan leg press dus het ljikt me dat het wel degelijk zin heeft....
Overigens heb ik gister in de sportschool eindelijk een instelling gevonden waarbij de spinningifiets enigszins lijkt op mijn racefiets. Zadel maximaal naar voren, stuur op de laagste stand en 't zadel op 77 cm. Mijn knieën komen dan gelukkig nét niet tegen mijn stuur aan (scheelt niet veel).

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 12 nov 2006 12:03

Leg press heeft wel degelijk zin. Ik ben de laatste tijd weer met een programma bezig voor de benen. Alle oefeningen explosief uitvoeren. Bij de leg press is dat dus snel uitstoten en rustig terug. Alles 30x herhalen. Ik merk dat ik er toch weer wat sterker van wordt en weer wat winst boek in explosiviteit op de fiets. Trouwens ook de squat is een goede oefening.
Schijnt ook dat er een test in fiets heeft gestaan hierover.

Plaats reactie