Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen met hartslagmeter

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 03 nov 2006 13:35

Ik zelf koesr nu net een jaartje en heb een hartslagmeter gekocht polar s 725 x carbon look
zelf bn ik daar zeer tevreden van zeker met wat ik allemaal op de pc kan zien maar ik snap nog nie zo goe hoe je er gericht mee kan trianen
met da omslagpunt en zo
kan er mij soms iemand uitleggen hoe ik het best met een hartslagmeter kan trainen 
om te verbeteren
p.s. in de winter cyclocross ik ook
flanders, campa the best !!!!!!!!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 nov 2006 14:00

Google en type in "trainen met hartslagmeter" en je krijgt alle info die je wenst .
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 03 nov 2006 14:14

Kijk anders eens op deze site: http://www.wielersportinfo.nl/ zeer informatief, staat genoeg over de meters, hoe zones werken, soorten trainingen etc. Succes!
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 nov 2006 22:28

Ik ben er eind vorig seizoen een beetje in gaan verdiepen, die site heeft me zeker geholpen, goede tip dus!
Als je echt goed inzicht wil hebben in je zones, je omslagpunt en je VO2/max wilt bepalen is het zeker ook aan te raden één of meerdere tests af te laten nemen door een gediplomeerd inspanningsfysioloog, bijvoorbeeld in een sportcentrum.
Nadat je inzicht hebt in de verschillende zones en je omslagpunt kun je m.b.v. verschillende trainingen gericht gaan trainen. M.b.v. je hartslagzones kun je in verschillende zones gaan trainen om  bijvoorbeeld gericht je basisconditie verbeteren, je duurconditie, je snelheid, je kracht en je zuurstofopname (VO2/max) te verbeteren.
Eigenlijk zou je na al die trainingen dan weer een test moeten doen om te kijken wat de verbeteringen zijn. VO2/max is overigens slechts beperkt trainbaar. Maar dat kun je uiteraard ook achterwege laten.
De volgende site is ook goed trouwens: http://users.skynet.be/dewielervrienden ... aining.htm

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 03 nov 2006 22:36

Quote: Origineel geplaatst door Livio Livius op 03 November 2006
Google en type in "trainen met hartslagmeter" en je krijgt alle info die je wenst .


Dus we kunnen dit forum sluiten?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 04 nov 2006 14:21

Quote: Origineel geplaatst door alstro op 03 November 2006
Quote: Origineel geplaatst door Livio Livius op 03 November 2006
Google en type in "trainen met hartslagmeter" en je krijgt alle info die je wenst .




Dus we kunnen dit forum sluiten?



Wat mij betreft wel
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2006 11:58

De beste info die ik tot nu toe tegenkwam:
uitleg over de zones
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=201 ... vanjezones
en dan de bijbehorende trainingen inclusief voorbeelden:
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2014

dvw
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:32

dvw 16 dec 2006 15:54

Ik heb sinds vorige week een hartslagmeter. Ik heb er nog niks mee gedaan, alleen 'm omgehad om te kijken wat voor waarden ik zoal heb. Nu las ik op internet dat je je rusthartslag het best kunt bepalen kort na het wakker worden en het best nog als je dan nog even door slaap. Ik heb het een paar dagen geprobeerd en steeds meet ik 'm 's middags een stuk lager. 's Ochtends krijg ik 'm niet onder de +-43 terwijl ie 's middags makkelijk dertigers telt, 37/38 en 39. Als ik TV kijk ben ik 100% in rust en zie ik veelal 38 bpm, is dit dan mijn rusthartslag?

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 16 dec 2006 23:01

Tja het is vooral de bedoeling om je rusthartslag te vergelijken. Het is dus niet de bedoeling dat deze zo laag mogelijk is.
Om je rusthartslag te vergelijken moet je die elke keer in dezelfde omstandigheden meten. Dit kan het best net na het wakker worden, omdat dit zo goed als elke dag hetzelfde is.
Als je dan plotse afwijkingen in je rusthartslag ziet, dan weet je dat er iets mis is, overtraind, ziek, stress,...

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 16 dec 2006 23:05

Quote: Origineel geplaatst door jonytj op 03 November 2006
Ik zelf koesr nu net een jaartje en heb een hartslagmeter gekocht polar s 725 x carbon look zelf bn ik daar zeer tevreden van zeker met wat ik allemaal op de pc kan zien maar ik snap nog nie zo goe hoe je er gericht mee kan trianen met da omslagpunt en zo kan er mij soms iemand uitleggen hoe ik het best met een hartslagmeter kan trainen om te verbeteren p.s. in de winter cyclocross ik ook


Aangezien je nieuweling ben zou ik toch nog niet teveel aantrekken van gericht te trainen, doe gewoon waar je zin in hebt, zorg gewoon dat je niet teveel doet en niet te zwaar. Als nieuweling hoef je nu toch nog niet zoveel te trainen, en zeker niet zo lang (met 2u30 als langste kom je er zeker). ik zou in jou geval mijn hartslagmeter vooral gebruiken om je lichaam wat te leren kennen. Eens je dan junior wordt neem je best eens contact op met een trainer ofzo en laat je via een inspanningstest je hartslagzones bepalen om zo je hartslagmeter optimaal te gebruiken

dvw
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:32

dvw 17 dec 2006 11:53

Quoten: Origineel geplaatst door JeHe op 16 December 2006

Tja het is vooral de bedoeling om je rusthartslag te vergelijken. Het is dus niet de bedoeling dat deze zo laag mogelijk is. Om je rusthartslag te vergelijken moet je die elke keer in dezelfde omstandigheden meten. Dit kan het best net na het wakker worden, omdat dit zo goed als elke dag hetzelfde is.Als je dan plotse afwijkingen in je rusthartslag ziet, dan weet je dat er iets mis is, overtraind, ziek, stress,...

Nee het is niet onregelmatig, elke dag is het zo. De enige conclusie die ik hier aan kan verbinden is dat ik 's ochtends met stress wakker word en dat die in de loop van de dag verdwenen is. ;-)

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 17 dec 2006 15:39

Ik doe een gok.
Als je het meet na het eten is het wel te verklaren; Je sympatische zenuwstelsel is actief als jij actief bent....het zorgt bijvoorbeeld voor het aansturen van je spieren en je hart(Dat laatste weet ik niet zeker meer). Je parasympatische zenuwstelsel is vooral actief in rust en stuurt bijvoorbeeld je ingewanden aan. Als je gegeten hebt is er activiteit nodig ter plaatse van je ingewanden (maag ,darmen etc.) Het parasympatische zenuwstelsel krijgt dan de overhand. Je kent misschien het dipje na het eten in de middag. Dit is het gevolg van een minder actief sympatisch zenuwstelsel (Dus hartslag daalt ook) maar ook de hersenen worden wat minder gevoed en van bloed voorzien. (Slaperig)
Trouwens dit is ook de reden dat de honger meestal overgaat als je gaat sporten (tot op zekere hoogte tenminste) Dan krijgt het sympatische zenuwstelsel de overhand en de parasympatische (rust en ook hongergevoel) wordt overruled door je sympaticus.

Plaats reactie