Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

AmstelGoldRace Training

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 09 nov 2006 13:02

Quote: Origineel geplaatst door Mjollnir op 09 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 09 November 2006Maak je niet te druk om die klimmetjes, het stelt allemaal weinig voor vergeleken met de Alpen of Dolomieten. Als je gewoon veel duurvermogen hebt, rij je lachend die 150 KM uit Ik heb vorig jaar Limburgs Mooiste gereden, toen vond ik de Keuteberg toch wel het zwaarste. Maar ik kwam prima boven met 39/25 Het probleem van die lopende mensen is dat er gewoon veel te veel ongetraind brandhout meerijdt tijdens deze tochten....lol wel het is mijn eer te na om te gaan lopen dus ik zorg er wel voor dat ik er klaar voor ben tzt. Vanavond weer een duurloopje. Vorige keer was 20min al zwaar lol...dus vandaag ga ik voor 25min. Of ik moet langzamer gaan lopen maar dat lukt me nooit. Sneller is leuker...Ik heb nog 5 maand gelukkig



Duurvermogen : dwz niet zo snel mogelijk, zo lang mogelijk!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2006 14:15

Duurtraining bij hardlopen is heel iets anders dan duurtraining bij wielrennen.
Onder een duurtraining bij wielrennen versta ik 2.5 tot 4 uur rustig peddelen in D1 (in mijn geval HR 128 tot HR 145). Nadeel van deze training laat zich raden: het kost nogal wat tijd en je wordt veel ingehaald (maar dat went).
Met deze trainingen leg je de basis voor het seizoen (en bijvoorbeeld AGR of Marmotte).
AGR vind ik trouwens wel leuk, maar erg massaal. Limburgs Mooiste is ook zeer massaal, maar toch iets minder druk van AGR, terwijl het parcours grotendeels gelijk is...
Het gaat veel mensen om prestige: op een verjaardag is het leuker om te kunnen zeggen dat je AGR hebt gereden dan LM...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4361
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 nov 2006 17:53

Quote: Origineel geplaatst door havana op 09 November 2006
Het gaat veel mensen om prestige: op een verjaardag is het leuker om te kunnen zeggen dat je AGR hebt gereden dan LM...

Persoonlijk vind ik het ook wel leuker hoor om met zo'n grote groep te fietsen. dat geeft de AGR ook wel iets speciaals. Verder is het mijn mening dat als je vaker dan 1 keer per week sport dat de 150 km tocht niet zo'n heel groot probleem zal zijn

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2006 18:16

Als je doel is om gewoon uit te rijden is krachttraining nergens voor nodig, gewoon zorgen dat je een behoorlijke duurbasis hebt en je rijdt hem fluitend uit. 2 keer per week training voor het bovenlichaam kan je ook wel schrappen voor wielrennen. Als je rug maar sterk genoeg is komt het wel goed, voor de rest werken spieren in je bovenlichaam je eerder tegen dan mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 nov 2006 18:32

De Dode Man :



Als je de Keutenberg helemaal beklommen heb , niet alleen het steilste stuk maar ook het wat licht oplopende tot de 5-sprong ( 3 x asfalt en 2 x onverhard ) , dan komt er van links een weg ( asfalt ) , dit is de Doodemanweg. Die beklimming begint onderaan in Stokhem.


It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 nov 2006 23:58

Quote: Origineel geplaatst door The Riddler op 09 November 2006
als je gewoon veel fietst tot april dan moet de Amstelgold 150 km geen problemen opleveren, en over die Cauberg dat is lang niet de zwaarste in limburg.






De Cauberg is absoluut niet de zwaarste, maar als je de AGR tourversie rijdt dan heb je tegen de tijd dat je bij de cauberg aan komt al heel wat andere klimmetjes in je benen. Vooral de laatste 25km krijg je normaal gesproken achter elkaar: Loorberg, Gulpenerberg, Kruisberg, Eyserbosweg, Huls, Fromberg en Keutenberg te verduren voordat je aan de Cauberg begint.
De grootste kans op lopen heb je op de keutenberg, die kans is tijdens de AGR-tour 10 keer zo groot als dat je er alleen op rijdt. Je moet namelijk over een behoorlijk stukje stuurtechniek beschikken om tussen al die andere lopers door te navigeren, en eenmaal een voet aan de grond dan is het bijna niet meer mogelijk om op te stappen.
hier vind je een overzicht van bijna alle hellingen in nederland gesorteerd op zwaarte volgens telling cotacol
Verkijk je niet op het gemmiddeld stijgings percentage want dat is een gemiddelde inclusief valsplat in de aanloop of na de helling!

Voor zover ik weet zitten de hellingen met nr: 1, 2, 3, 7, 8, 13, 14, 19, 24, 29, 42, 49, 59, 88, 141 zowiezo in de route en nog meer wat ik zo snel niet kan terugvinden.

Als je clikt op de hellingen dan zie je het hoogte profiel.
Afbeelding

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 10 nov 2006 08:44

Quoten: Origineel geplaatst door Mjollnir op 09 November 2006


Hallo,
De race fiets moet nog gekocht worden maar de plannen zijn al gemaakt. Ik wil samen met 2 vrienden mee doen aan de amstel gold race (150km). Ik ben al begonnen met de training 2x hardlopen (1x duur loop en 1x heuvel op/af) en 2x in de week fietsen. En daarbij train ik 2x in de week de romp stabiliteit etc. mijn ervaring is dat dit voor iedere sport belangrijk is.
Met de hardloop training red ik me wel omdat ik lid van een atletiek ver. ben geweest maar van fietsen weet ik nog weining maar ik kan me wel inlezen.
Mijn concrete vraag is. Ik wil vermijden dat ik op cauberg moet gaan wandelen (zoals ik op veel foto's zie gebeuren) hoe vermijd ik dit en hoe kan ik me hier op voorbereiden? In het noorden van het land zijn geen heuvels (de heuvel voor de hardloop training is niet geschikt om te fietsen)dus weekelijks trainen in de heuvels is er niet bij.



Als ge hellingen snel wil opfietsen is de beste training krachtraining met toestellen.Duurtrainingen doen voor beter  herstel.Maar als ge al een redelijke conditie hebt is 150 km makkelijk uit te rijden en zeker met  een koersfiets.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 nov 2006 13:36

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 10 November 2006



training krachtraining met toestellen.


Ik ben zelf veel meer fan van van losse halters eigenlijk.
@ Mjollnir: als je een lange tocht rijdt op de fiets zal je merken dat je op een gegeven moment 'leeg' bent. Waarschijnlijk zal dat na een uurtje of 2 zijn. Wil je 150 kilometer overleven dan is het wel raadzaam om in duurtrainingen die vermoeidheid af en toe op te zoeken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie