Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 jun 2008 00:10

Ik zou nooit zonder helm gaan fietsen, het aantal mobilisten dat ik al vervloekt hebt op de fiets is niet misselijk!

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 16 jun 2008 01:19

Wedstrijden, GF of dergelijken mogen alleen met een helm verreden worden. Op mijn clubs is de afspraak dat een helm verplicht is bij gemeenschappelijke ritten. Logisch tot dus ver.
Houden we de solo ritten over. Ervaring: voor je het weet zit je 'solo' met 40 km/h plus in een groepje te raggen. Misschien moet de vraag luiden: Wat is er op tegen om een helm te dragen?
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 jun 2008 12:01

Aan elke menselijke activiteit zijn wel risico´s verbonden. Als je een helm draagt bij het fietsen zal je zeker het risico op een hoofdletsel bij een val behoorlijk verkleinen. Als je geen helm draagt bij het fietsen doe je echter ook niets verkeerds, aangezien het niet wettelijk verplicht is -punt.
Zelfs al zou je iedereen verplichten om een helm te dragen, dan nog zouden er zware ongelukken met vallende fietsers gebeuren. Wat zou dan de volgende stap zijn? Iedereen die fietst een harnas aan ? Of gewoon het fietsen op zich helemaal verbieden?

rickkonst
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 mei 2008 23:14

rickkonst 16 jun 2008 12:08

Vorige week hard gevallen. Moest uitwijken voor een auto en kwam in de geul van een trambaan terecht. Helm stuk, hoofd heel!

Mij zie je niet meer zonder een helm op me hoofd.
Gisteren nieuwe helm opgehaald en nu weer fietsen:)

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 16 jun 2008 19:46

[quote=""Aziraphale""]@Maatchen: Nee, dat is domme pech. Met hoge snelheid fietsen is een heel ander verhaal. Het risico bij een valpartij is dan veel hoger dan wanneer je loopt.[/quote]

Ah, en wat dan met het rijden in een auto zonder airbags, is daar de snelheid en het risico hoog genoeg om iemand voor egoist uit te maken?

Ben zo wie zo bang voor je dat je jezelf in de wielen rijdt, want er zijn meer fietsers met helm betrokken bij dodelijke ongelukken dan zonder helm. Waarschijnlijk een overrepresentatie van wielrenners /ATB-ers die sterk doet vermoeden dat zelfs bij het dragen van een helm het risico op een ernstig ongeval voor een wielrenner nog relevant hoger is dan voor een gewone fietser. Dus weg met die racefiets en ATB en lekker allemaal weer op de stadsfiets.

Overigens sterven er in Nederland jaarlijks ca. 80 voetgangers in het verkeer, een kwart (?) aan ernstig hoofdletsel dat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als ze een helm op hadden gehad. 20 voetgangers dodelijk verongelukt lijkt me toch zeker wel relevant voor de samenleving

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 jun 2008 20:18

Buzz schreef:Niet alleen de snorfietsers rijden 30km/u (..)
Snorfietser mogen niet harder dan 25 km/u. Daarboven worden ze aangezien als brommer en is een helm verplicht.
Maatchen schreef:Ben zo wie zo bang voor je dat je jezelf in de wielen rijdt, want er zijn meer fietsers met helm betrokken bij dodelijke ongelukken dan zonder helm. Waarschijnlijk een overrepresentatie van wielrenners /ATB-ers die sterk doet vermoeden dat zelfs bij het dragen van een helm het risico op een ernstig ongeval voor een wielrenner nog relevant hoger is dan voor een gewone fietser. Dus weg met die racefiets en ATB en lekker allemaal weer op de stadsfiets.
Dit is natuurlijk een drogreden. Maar dat snap je zelf hopelijk ook. Sterker nog, het is alleen maar een goed argument voor het gebruik van een helm.
Overigens sterven er in Nederland jaarlijks ca. 80 voetgangers in het verkeer, een kwart (?) aan ernstig hoofdletsel dat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als ze een helm op hadden gehad. 20 voetgangers dodelijk verongelukt lijkt me toch zeker wel relevant voor de samenleving


16M * 50,00 euro * 1/3 per jaar = 267M euro per jaar. Dat komt neer op 13 miljoen euro om een dode te voorkomen. Belijdsmatig af te raden.

Want uiteindelijk komen dit soort discussies altijd neer om de vragen:
- Welk risico zijn we bereid te nemen/toe te staan?
- Wat mat het kosten?

Volledig off-topic: Het is belachelijk hoeveel geld er gaat naar het bestrijden van terrorisme.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 16 jun 2008 21:14

Ook niet relevant: 65 mensen sterven in NL per dag aan de gevolgen van het roken (wat zou de regering doen als iedere dag twee volle stadsbussen op elkaar kleunen met 65 doden?) en 100 motorrijders halen het einde van het jaar niet. Het heeft allemaal niets met het topic te maken. Net als de vermeende voorbeeld *kuch*funktie van TB: Op de fiets draagt hij altijd een helm, maar dàt goede voorbeeld doet dan ook niet iedereen volgen. Eigenlijk heb ik geen last van die helm, behalve als een UFO ongevraagde een lift wil hebben en daar mijn helm voor heeft uitgekozen. Overigens staat ie best stoer zo'n helm en als je een Pantani kapsel zou hebben en dat niet met anderen wil delen sla je twee vliegen/UFO's in één klap. Bovendien, een èchte pro rijdt toch met een helm (Rabo)! Kom je iemand tegen zonder helm, dan is hij/zij of onderweg naar de FM of wil laten zien dat hij/zij vandaag niet meedoet. Maar zoals Havana ooit schreef 'die wil je toch niet in je wiel hebben'.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 jun 2008 00:10

Ooit tijdens een ritje (rustig met nog geen 30 kmpu met de handjes op het stuur) gevallen (reed in mijn eentje, kwam met mijn voet tegen een overhangend paaltje langs de weg). Ondanks dat WEL een helm op had, had ik nog een barst in mijn schedel en heb jaren later nog steeds last van epilepsie (vermoeden de arts is dat dat door die val gekomen is). Ben ervan overtuigd dit ik nu niet meer zou fietsen (of leven) als ik toen dat ding niet op mijn kop had.

Ik rijd (en reed) dus nooit meer zonder. Kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die hun hoofd denken te beschermen met een doekje, petje of muts. Ook tegenover mijn vrouw en kinderen kan ik dat niet maken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 20 jun 2008 13:01

Wanneer het kalf verdronken is dempt men de put, zelfde bij helm gebruik, met de helmen van tegenwoordig merk je nog amper dat je zo'n ding op hebt.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 20 jun 2008 18:44

Corniel schreef:
Maatchen schreef:Ben zo wie zo bang voor je dat je jezelf in de wielen rijdt, want er zijn meer fietsers met helm betrokken bij dodelijke ongelukken dan zonder helm. Waarschijnlijk een overrepresentatie van wielrenners /ATB-ers die sterk doet vermoeden dat zelfs bij het dragen van een helm het risico op een ernstig ongeval voor een wielrenner nog relevant hoger is dan voor een gewone fietser. Dus weg met die racefiets en ATB en lekker allemaal weer op de stadsfiets.
Dit is natuurlijk een drogreden. Maar dat snap je zelf hopelijk ook. Sterker nog, het is alleen maar een goed argument voor het gebruik van een helm.
Natuurlijk, maar ik ben dan ook niet degene die (indirect) beweert dat fietsen met helm opeens niet meer gevaarlijk is.
Overigens sterven er in Nederland jaarlijks ca. 80 voetgangers in het verkeer, een kwart (?) aan ernstig hoofdletsel dat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als ze een helm op hadden gehad. 20 voetgangers dodelijk verongelukt lijkt me toch zeker wel relevant voor de samenleving


16M * 50,00 euro * 1/3 per jaar = 267M euro per jaar. Dat komt neer op 13 miljoen euro om een dode te voorkomen. Belijdsmatig af te raden.
Vergeet de ernstig gewonden niet hoor, en maak je meteen een soortgelijk rekensommetje voor wielrenners? Wie betaalt trouwens de rekening?
Want uiteindelijk komen dit soort discussies altijd neer om de vragen:
- Welk risico zijn we bereid te nemen/toe te staan?
- Wat mat het kosten?
Kijk! Dat is nu precies wat ik al lang stel. Zolang zaken niet verplicht zijn (en ook dan nog, bijv. mobiel bellen in de auto, geen autogordel enz.) maken we gewoon een risicoanalyse. Of die gebaseerd is op feiten of gevoel is dan eigenlijk niet zo van belang.
Vandaar dat je ook geen reet ziet rondrijden met een helm in de auto.
Als de jongeman voor wie mijn vrouw persoonlijk assistent is een helm opgehad had in de auto had hij vrijwel zeker nu slechts mank gelopen en verder een gewoon leven gehad.(Heb even snel gerekend, als hij nog 40 jaar leeft, nu een jaar of 25, dan gaat hij met 24/7-365 de samenleving zo'n 46.000.000 euro alleen aan het loon van zijn assistenten kosten. Avond-, nacht- en weekend-toeslagen nog niet meegerekend)
Is autorijden nu gevaarlijk? Gezien het aantal ongelukken per kilometer niet echt, maar als je betrokken raakt bij een ongeluk is je kans op overlijden of ernstig hoofdletsel veel kleiner met helm.
Is fietsen nu gevaarlijk? Gezien het aantal ongelukken per kilometer niet echt (en dat wil ik best wel even van de daken schreeuwen: FIETSEN IS NIET GEVAARLIJK), maar als je betrokken raakt bij een ongeluk is je kans op overlijden of ernstig hoofdletsel veel kleiner met helm.

cazanner
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 apr 2008 03:04

cazanner 20 jun 2008 18:57

Hallo,

Even laten weten dat ik eerst een helm had en dan een racer.
Heb nog geen km gereden zonder.
Maar heb dan ook kinderen.
Mijn helm in een giro stylus 260gr ik voel hem niet!!!!
racefiets kopen is moeilijker dan racen

Plaats reactie