Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

shimano 600 biopace

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 24 nov 2006 23:27

Ik heb een oude racefiets met shimano 600 biopace. De bediening van de versnellingen zit op het frame. Kan ik als ik een ander (modern, b.v. alu) frame koop deze groep daarop laten overzetten en de bediening van de versnellingen anders (op het stuur of via de remgreep) laten maken ?
Jaap,
die absoluut geen verstand van fietstechniek heeft en die na 25 jaar weer eens wil gaan fietsen
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 25 nov 2006 10:48

Je zal enkel last krijgen met het achterwiel denk ik. de inbouwbreedte daarvan is namelijk veranderd, sinds ze met (volgens mij) 8 speed zijn begonnen. Maar een kennis van mij heeft wel een 7 speed cassette op zo'n nieuw wiel kunnen zetten, dus dat zou betekenen dat je het achtewiel wel zou moeten vervangen.

Maar even iets anders wordt het niet tijd om gewoon een complete nieuwe fiets aan te schaffen dan? Zelfs shimano sora zal beter zijn dan 600.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 25 nov 2006 10:56

waarom wil je alleen je frame vervangen? Volledig nieuwe fiets zal en goedkoper zijn en beter zijn.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 25 nov 2006 14:54

Ik dacht dat die shimano 600 redelijk van kwaliteit was (vergelijkbaar met ultegra ?), maar dat weet ik niet zeker.
Ik dacht verder ergens een goedkoop freempje op de kop te tikken zodat ik met de oude wielen erbij niet zoveel centjes kwijt zou zijn.
Maar misschien heb ik het wel mis want alle kleine onderdelen los kopen telt natuurlijk ook snel op. Heb die oefening echter nog niet gedaan
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 25 nov 2006 15:00

Quoten: Origineel geplaatst door pipootje op 25 November 2006


Ik dacht dat die shimano 600 redelijk van kwaliteit was (vergelijkbaar met ultegra ?), maar dat weet ik niet zeker.
Ik dacht verder ergens een goedkoop freempje op de kop te tikken zodat ik met de oude wielen erbij niet zoveel centjes kwijt zou zijn.


Shimano 600 is idd de voorloper van Ultegra. Maar de tijd staat natuurlijk niet stil.... Als jij het hebt oiver biopace is dat toch al aardig op leeftijd. Met name schakelen vanaf het stuur is zoooveel makkelijker en veiliger. Een goedkoop framepje (nieuw) is toch al gauw net zo duur als een complete instapfiets van bijv. Trek, Decathlon oid met Tiagra.
Als je echt wil klussen, kan natuurlijk ook, maare dan moet je gewoon marktplaats afstruinen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2006 15:26

Shimano 600 vergelijken met Ultegra is als een VW Golf 1 vergelijken met een VW Golf 5.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 25 nov 2006 22:12

Ja, maar kan ik die oude 600-biopace nou ook via het stuur gaan bedienen ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2006 23:01

Losse shifters zijn duur naar verhouding. Als ik jouw was zou ik gewoon een compleet nieuwe fiets kopen en deze fiets voor bijv de winter bewaren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
spinningfreak
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23

Gebruikersavatar spinningfreak 25 nov 2006 23:49

Quoten: Origineel geplaatst door pipootje op 25 November 2006

Ja, maar kan ik die oude 600-biopace nou ook via het stuur gaan bedienen ?


Moderne shifters zijn 9 of 10 speed. Hierdoor schakelen ze net wat anders dan jouw 7 of 8 speed achterderailleur waardoor je de boel niet synchroon krijgt.
Het is hiervoor ook al door anderen gezegd, maar met een beetje zoeken moet je een volledig nieuwe fiets 105 of Ultegra 10-speed ruim onder de 1000 euro moeten kunnen kopen en dat is toch echt de beste keuze. Heb je ook gelijk weer een nieuwe cassette, ketting en tandwielen voor waardoor je daar voorlopig ook geen vervanging meer aan hebt.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 25 nov 2006 23:51

ik ben overtuigd, bedankt voor de adviezen !
 
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 29 nov 2006 17:25

Tussen twee haakjes: de 600 serie is absoluut niet van ultegra kwaliteit. Nog afgezien van de lange tijd tussen het ontwikkelen en op de markt brengen van deze groepen, werd de 105 serie al beter beoordeeld bij de introductie dan de toenmalig ook nog geleverde 600 serie. De 105 is dus in feite op te vatten als de doorontwikkeling van de 600 serie. De ultegra staat daar weer boven.

De stapafstanden tussen nieuwe shifters voor 9 of 10 versnellingen zijn NIET gelijk aan die van jouw 6 of 7 versnellingenpignon/cassette. Dat gaat dus gewoon niet werken.
Sowieso zal een dergelijk oude versnelling de links-rechts afstand niet kunnen maken, die nodig is om tot het grootste tandwiel te komen.

Ergo: nieuwe fiets kopen. 't Is even doorbijten maar, ik spreek uit ervaring na dit jaar opnieuw te zijn begonnen na een stop van 10 jaar, wat is dat heerlijk!!
Succes!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

triumph
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2006 17:17

triumph 29 nov 2006 17:51

Quoten: Origineel geplaatst door borgmonster op 29 November 2006

Ergo: nieuwe fiets kopen. 't Is even doorbijten maar, ik spreek uit ervaring na dit jaar opnieuw te zijn begonnen na een stop van 10 jaar, wat is dat heerlijk!!Succes!


Ik heb ook 10 jaar stilgelegen (47 ondertussen). Ik heb m'n eerste Ludo fiets nog (Shimano met 6 pion) en een stalen U Scanini met 8sp Dura Ace.
Vorige week is m'n nieuwe Isaac Pascal met Ultegra 10sp triple toegekomen.
Zoals je zegt: heerlijk om terug te fietsen.
We cannot direct the wind but we can adjust our sails.
Meten is weten, gissen is missen.

Plaats reactie