Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

aantal spaken

de_kobe
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:38

de_kobe 16 dec 2006 17:16

tegenwoordig is het in de mode om zo weinig mogelijk spaken te steken in je wielen, maar dit lijkt mij helemaal niet stevig. Waarom wilt iedereen dit? is dit alleen voor gewicht?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 16 dec 2006 23:28

Quoten: Origineel geplaatst door de_kobe op 16 December 2006

tegenwoordig is het in de mode om zo weinig mogelijk spaken te steken in je wielen, maar dit lijkt mij helemaal niet stevig. Waarom wilt iedereen dit? is dit alleen voor gewicht?


Hoi,
De meeste velgen zijn ook een stuk steviger, hoger en zwaarder dan 20 jaar geleden dus kan je ook minder spaken gaan gebruiken en behou je een vergelijkbare stevigheid. Ook de spaken zelf zijn sterk verbeterd in vergelijking met vroeger.
Enkel als je het oude type velg (box of doostype) wil gebruiken doe je er goed aan om flink wat spaken te gebruiken omdat die van huis uit vrij buigzaam zijn.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 dec 2006 01:41

Idd pak een velg zonder spaken van 20 jaar geleden, deze is zo slap dat hoe licht je ook bent je hem zo in kunt drukken in verticale richting. Probeer je hetzelfde met een moderne velg dan geeft deze nauwlijks of niet mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 17 dec 2006 16:53

Quoten: Origineel geplaatst door de_kobe op 16 December 2006

tegenwoordig is het in de mode om zo weinig mogelijk spaken te steken in je wielen, maar dit lijkt mij helemaal niet stevig. Waarom wilt iedereen dit? is dit alleen voor gewicht?

Hangt van de wielen af meestal is het een combinatie van factoren.
Meestal gebeurt dit voor de aerodynamica, het gewicht een de looks! Comfort kan je soms ook als factor aandragen.
Qua stevighed haalt het (afhankelijk van de wielset) weinig uit, het word meestal gecompensseerd door hogere spaakspanning, beter naafdesign en stijvere velgen.
Het grootste nadeel van weinig spaken, als een spaak breekt dan slijten je schoenplaatje enorm. Meestal is het wiel dan dusdanig uit het lood dat hij niet meer door je remmen kan.
A deo XLR8R
pas op! paaltje!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 01:43

Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 17 December 2006



Quoten: Origineel geplaatst door de_kobe op 16 December 2006

tegenwoordig is het in de mode om zo weinig mogelijk spaken te steken in je wielen, maar dit lijkt mij helemaal niet stevig. Waarom wilt iedereen dit? is dit alleen voor gewicht?

Hangt van de wielen af meestal is het een combinatie van factoren.

Meestal gebeurt dit voor de aerodynamica, het gewicht een de looks! Comfort kan je soms ook als factor aandragen.
Qua stevighed haalt het (afhankelijk van de wielset) weinig uit, het word meestal gecompensseerd door hogere spaakspanning, beter naafdesign en stijvere velgen.
Het grootste nadeel van weinig spaken, als een spaak breekt dan slijten je schoenplaatje enorm. Meestal is het wiel dan dusdanig uit het lood dat hij niet meer door je remmen kan.
A deo XLR8R


Hoi,
De brave man bedoelt waarschijnlijk het remblokje....
Bij vele moderne wielen valt gewoon niet meer te rijden als een spaak uitvalt. In het beste geval gooi je de QR van je rem open en hoop je dat de velg niet al te paraplu staat zodat je er mee thuis raakt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 18 dec 2006 02:27

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 18 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 17 December 2006



Quoten: Origineel geplaatst door de_kobe op 16 December 2006

tegenwoordig is het in de mode om zo weinig mogelijk spaken te steken in je wielen, maar dit lijkt mij helemaal niet stevig. Waarom wilt iedereen dit? is dit alleen voor gewicht?

Hangt van de wielen af meestal is het een combinatie van factoren.

Meestal gebeurt dit voor de aerodynamica, het gewicht een de looks! Comfort kan je soms ook als factor aandragen.
Qua stevighed haalt het (afhankelijk van de wielset) weinig uit, het word meestal gecompensseerd door hogere spaakspanning, beter naafdesign en stijvere velgen.
Het grootste nadeel van weinig spaken, als een spaak breekt dan slijten je schoenplaatje enorm. Meestal is het wiel dan dusdanig uit het lood dat hij niet meer door je remmen kan.
A deo XLR8R


Hoi,
De brave man bedoelt waarschijnlijk het remblokje....
Bij vele moderne wielen valt gewoon niet meer te rijden als een spaak uitvalt. In het beste geval gooi je de QR van je rem open en hoop je dat de velg niet al te paraplu staat zodat je er mee thuis raakt.
Ciao,


Nee je schoenplaatjes! Als je wiel niet meer draait dan moet je lopen. Ik trek dan mijn schoenen uit sokken zijn goedkoper dan speedplay plaatjes.
hehe
pas op! paaltje!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 02:55

Hoi,
ROTFLMAO.
Je meent het niet.....??
Er zijn truukjes voor om je wiel toch nog voldoende te herstellen zodat je tenminste al bollend thuisgeraakt, hoor.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 18 dec 2006 16:45

als je 2 van de 12 mist moet je echt lopen hoor anders wordt het, 3 vd 12, 4 vd 12 etc etc
pas op! paaltje!

joeny
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 aug 2006 22:22

joeny 18 dec 2006 17:21

Quote: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 December 2006
Nee je schoenplaatjes! Als je wiel niet meer draait dan moet je lopen. Ik trek dan mijn schoenen uit sokken zijn goedkoper dan speedplay plaatjes.



Bikkel, Met dit weer ...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 17:45

Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 December 2006

als je 2 van de 12 mist moet je echt lopen hoor anders wordt het, 3 vd 12, 4 vd 12 etc etc


Hoi,
Da's een tijdritwiel? Een 12 spaak Shamal? Voor- of achterwiel?
Ik ben benieuwd....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2006 18:52

Als je daarmee gaat trainen met jouw gewicht is het ook wel vragen om problemen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 18 dec 2006 21:17

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 18 December 2006

Als je daarmee gaat trainen met jouw gewicht is het ook wel vragen om problemen.

voor mijn ongeluk was ik gewoon netjes 73 kilo hoor. Idd de zilvere shamal beetje lopen stunten over een rotonde met maatjes.  
pas op! paaltje!

Plaats reactie