Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Onderrug

sigmund
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:05

sigmund 17 mar 2007 12:11

Terugkerend advies is het rijden met een kleiner verzet. In mijn geval werkt dat juist averechts. Als ik zwaar trap heb ik juist minder tot geen last en heb ook minder last als ik in de beugel hang.
Bergop met een lage cadens en trekken aan het stuur heb ik geen last, op zich prettig, maar ik heb de vervelende gewoonte om het ook wel eens kalmer aan te willen doen en als ik dan meer overeind ga zitten en/of een kleiner verzet neem beginnen de klachten.


Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 17 mar 2007 18:22

1 Woord: Stabiliteit
Wanneer je te weinig stabiliteit in je romp hebt ga je hier met fietsen 'mee bewegen'. Vaak is het zo dat bij rijden op een zware versnelling je je bovenlichaam gaat meebewegen als je de kracht niet uit je benen kunt halen, waardoor je nogal eens last van je rug krijgt.  Maar dit is zeer zeker zo bij met hoge frequentie rijden! Ook hier moet je rug bij iedere trap stabiliseren. 
Last van je rug wil ook nog wel eens komen omdat een en ander vastzit. En dit kan diverse klachten geven (van rugpijn tot pijn die doortrekt naar het been)in dit geval: manueel therapeut.
maar voor iedere wielrenner is training van de rug- en buikmuscualtuur aan te raden. En dan heb ik het niet over de sixpacks (alhoewel dat natuurlijk nooit kwaad kan ). Maar over de dieper gelegen musculatuur welke dicht om je wervelkolom ligt. Oefeningen hiervoor: squat, barbell rotation, dead lift etc. Deze moet je echter wel correct uitvoeren, dus liefst onder begeleiding.
Als je spieren sterk geneog zijn om je romp volledig te stabiliseren met fietsen zal je ook geen/nauwelijks  last meer  hebben van 'vastzittende'wervels, omdat je spieren ervoor zorgen dat je wervelkolom netjes in het gareel blijft.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mar 2007 16:21

Zou het ook te maken kunnen hebben met de afstelling van de fiets?
Ik heb ook veel last de laatste tijd, heel vervelend.
Ik rij op een 57 cm Bianchi 1885 frame. Totale lengte 1.82, bbl 87 cm. Afstelling: zadelhoogte 76 cm, stuurpen 12 cm (hart-hart), 2 cm spacers onder de stuurpen; verschil in hoogte stuur/zadel is 10.5 cm.
Vandaag een zadelpen met minder setback gemonteerd en mijn zadel zo ver mogelijk naar voren gezet, lijkt niet te werken, na c.a. 40 km krijg ik weer last. Echt zo vervelend!

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 25 mar 2007 20:36

Ik sukkel al meer dan een jaar met men rug  Ik krijg alleen rugpijn wn ik in de beugel zit. Kan enige aanpassing van het stuur me vooruit helpen? @ havanaJe positie korter maken is uit den boze! Zo maak je het alleen maar slechter!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2007 12:18

Ben ik inmiddels ook achter . Maar ach het was het proberen waard, niet waar?
Ik ga nu eens met mijn zadelhoogte spelen, ik denk dat ie nog iets te hoog staat.

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 26 mar 2007 13:28

Havana: Totale lengte 1.82, bbl 87 cm. Afstelling: zadelhoogte 76 cm, stuurpen 12 cm (hart-hart), 2 cm spacers onder de stuurpen; verschil in hoogte stuur/zadel is 10.5 cm.
Mijn Totale lengte: 1.87, bbl 92 cm, stuurpen ook 12 cm, stuur/zadel ook 10,5 cm,  vergelijkbare maten, alleen mijn zadel staat maar op 78 cm! (op een 60 cm CT frame).
Het lijkt me dat uw zadel inderdaad (te) hoog staat. Staat het mijne (dus) te laag?
 
Fiets... ook eens 11 speed!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mar 2007 14:21

Dankzij jarenlang wedstrijdroeien heb ik mijn rug aardig naar de kl*te weten te helpen. In het begin van het seizoen heb ik op de fiets best veel last van, maar het went, en na een kilometer of 1500 lijken de spieren zich aangepast te hebben. Het is mijn ervaring dat met name de horizontale afstand zadel-stuur bepalend is. Ik zou daar eens mee experimenteren. Gun jezelf wel tijd om te wennen voordat je iets anders probeert. Bij mij helpt het veel als ik een aantal keer per week buikspieroefeningen blijf doen. Tijdens het fietsen veel wisselen van positie. Onderin de beugel zit ik vrijwel nooit. Ik zit dan wel weer redelijk diep, maar heb niet de indruk dat het hoogteverschil zadel-stuur erg veel invloed heeft op de klachten. Wel zou ik nog eens kritisch kijken naar de hoogte vh zadel t.o.v de trapas. Dit ivm de manier waarop de hamstrings de rug belasten.
Succes
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 26 mar 2007 15:28

M'n rug en buikspieren train ik nu wel zeer intensief. Maar nog niet lang genoeg om resultaat te merken. In wedstrijd heb ik geen keuze, ik moet in die beugel hangen of ik ga niet vooruit.Bestaat er een stuur waarvan de bocht korter is? Ik bedoel een stuur die kleiner is in de hoogte?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mar 2007 15:58

Met je handen op de remmen kan je net zo diep zitten, toch? OK, nog steeds een behoorlijke belasting voor je (onder)rug, maar wellicht beter dan bij in de beugel. Anders afwisselen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 26 mar 2007 18:32

Ik probeer in koers zoveel mogelijk met me handen op de ergopowers te rijden maar het lukt me echt niet. Dat is gewoon m'n 'stijl' niet. Kwa stuurvaardigheid(bochten) en optrekken moet ik gewoon in de beugel hangen. Hetzelfde van dat als ze boven de 47km/h gaan in koers.Niemand die zo'n stuur kent? Maken ze dat wel?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2007 23:18

Oyah: dank, ga 't proberen.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 29 mar 2007 00:42

Ipv van op een 56 heb ik vandaag op een 54 gereden op de piste. Geen last van me rug of toch nauwelijks. Er moet dus iets grondig fout zijn aan m'n positie op m'n koersfiets. Kga me nog eens laten opmeten, fiets opnieuw laten afstellen en m'n maten es posten. AMC fan of iemand anders zal me wel deftig advies geven want zelf ben ik niet bepaald goed in die afmetingen.

Plaats reactie