Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainingsschema voor quadri's

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 28 dec 2010 14:47

Beste forumleden,

Aangezien ik wankelende knieën heb, is het verstandig om de quadriceps te trainen.
Naast gewone fitness, zou ik graag een trainingsschema met de fiets willen vatten.
Het klinkt een beetje raar, maar de gewrichten zien minder af op de fiets.

Ik sta open voor jullie raad

brend
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 okt 2009 12:24

brend 05 jan 2011 12:21

wil je tijdens je fietstraining specifieke oefeningen doen voor je quadriceps?
je gewrichten krijgen ook op de fiets nog wat te verduren, met de juiste oefeningen in de fitness zou je het gewenste resultaat ook moeten kunnen bereiken.
Afbeelding

siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 10 jan 2011 21:10

legpress en leg-extentions (niet te zwaar) en leg-curls.

deslok
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 dec 2008 10:53

deslok 14 jan 2011 12:02

wankele knieen hoeft niets met kracht te maken te hebben, als je er last van hebt ga eens langs een fysio.

kun je ons ook vertellen wanneer je er last van hebt want het is beter die knie in functie te trainen, dan in de fitneszaal.

sterker nog als je regelmatig fietst denk ik niet dat het aan kracht ligt, probeer is wat stabiliteits oefeningen 2x per dag 3x1min op 1 been staan, als dit goed gaat dan kan je stabiliteit al door strepen.... :)

lavsson
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 31 mei 2010 22:20

lavsson 14 jan 2011 12:55

Goede tip DeSlok.

Sterkere quadriceps gaan je knieën niet stabieler maken. Sterker nog, ik zou met je instabiele knieën daar zelfs een beetje mee oppassen. Bij het aansterken van een grote spier wordt er een groot beroep gedaan op de pezen. Als jij spreekt van "wankele knieën" (bij de fysio zal je dat wel een beetje moeten toelichten), dan vermoed ik dat jouw pezen en banden wat ruim zijn.

Ik zou in jouw geval maar eens gaan beginnen met het verhogen van de tonus rondom je knieën. Dat doe je door de kleine spiertjes rond je knie sterk te maken, bijvoorbeeld door met een balletje tegen de muur te gooien op één been.

Succes bij de Fysio, want daar ben je aan het goede adres!

Plaats reactie