Trek Madone 5.2
Quote: Origineel geplaatst door havana op 26 Januari 2007
Zorg i.i.g. dat de zijkanten van je bracketpot mooi vlak zijn (eventueel een klein beetje opschuren met een schuurpapiertje op een blok), anders sluiten je lagerschakel niet goed aan en komt er troep tussen.
Bij een frame in deze prijsklasse mag je er van uit gaan dat de bracketpot vlak en montage klaar is.
Ga zeker niet met een vijl of een blok met schuurpapier aan de gang.
Belangrijk bij montage HT II is dat de bracketpot vlak is en ook zuiver recht(parallel) tov elkaar zijn. Tevens is het belangrijk dat ook de draad zuiver recht (parallel) gesneden is.
Dit kan je alleen maar bereiken met een professionele bracketpot frees en trapasdraadsnijder.
Zorg i.i.g. dat de zijkanten van je bracketpot mooi vlak zijn (eventueel een klein beetje opschuren met een schuurpapiertje op een blok), anders sluiten je lagerschakel niet goed aan en komt er troep tussen.
Bij een frame in deze prijsklasse mag je er van uit gaan dat de bracketpot vlak en montage klaar is.
Ga zeker niet met een vijl of een blok met schuurpapier aan de gang.
Belangrijk bij montage HT II is dat de bracketpot vlak is en ook zuiver recht(parallel) tov elkaar zijn. Tevens is het belangrijk dat ook de draad zuiver recht (parallel) gesneden is.
Dit kan je alleen maar bereiken met een professionele bracketpot frees en trapasdraadsnijder.
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Heb vandaag de bracket gemonteerd
Het was een simpel klusje, alles paste precies en bij het monteren geen rare dingen tegen gekomen.
KlIK
Werkplaats
Ik heb er voor gekozen om op het schroefdraad pasta te smeren maar waar de bracket het frame raakt het speciaale carbon pasta te gebruiken. (Alu->Carbon)
KLIK
KLIK
De crank plaatsen was geen probleem, moet nog alleen een momentsleutel zien te bemachtigen.
Het valt me wel op dat de crank niet echt soepel draait.
Het gaat niet vanzelf bij wijze van spreken.
Is dit normaal?
Ik ga zo naar de FM met de voorvork om te kijken ofdat hij nog een baseplate heeft liggen en wat pas en meet werk.
Het was een simpel klusje, alles paste precies en bij het monteren geen rare dingen tegen gekomen.
KlIK
Werkplaats
Ik heb er voor gekozen om op het schroefdraad pasta te smeren maar waar de bracket het frame raakt het speciaale carbon pasta te gebruiken. (Alu->Carbon)
KLIK
KLIK
De crank plaatsen was geen probleem, moet nog alleen een momentsleutel zien te bemachtigen.
Het valt me wel op dat de crank niet echt soepel draait.
Het gaat niet vanzelf bij wijze van spreken.
Is dit normaal?
Ik ga zo naar de FM met de voorvork om te kijken ofdat hij nog een baseplate heeft liggen en wat pas en meet werk.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
Heel goed WTC!
Schroefjes van de crank om en om aandraaien. Beiden op 14 Nm.
Voor een momentsleutel moet je ff bij de Brezan langs gaan. Koop wel een "kleine" dus met het juiste bereik!
Schroefjes van de crank om en om aandraaien. Beiden op 14 Nm.
Voor een momentsleutel moet je ff bij de Brezan langs gaan. Koop wel een "kleine" dus met het juiste bereik!
Quoten: Origineel geplaatst door WTC_Woerden op 26 Januari 2007
Het valt me wel op dat de crank niet echt soepel draait.Het gaat niet vanzelf bij wijze van spreken.Is dit normaal?
Heb ik ook bij m'n net gemonteerde Ultegra n Dura-Ace cranks.Volgens mij lopen ze nar verloop van tijd wel soepel.De mijnen halen nu net een rondje.
Het valt me wel op dat de crank niet echt soepel draait.Het gaat niet vanzelf bij wijze van spreken.Is dit normaal?
Heb ik ook bij m'n net gemonteerde Ultegra n Dura-Ace cranks.Volgens mij lopen ze nar verloop van tijd wel soepel.De mijnen halen nu net een rondje.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Moment sleutel kan je ook bij de auto materialenhandel aanschaffen.
Bij het aandraaien van de twee imbusboutjes in de crankarm is deze werkwijze aan te bevelen:
Begin bij het boutje dat het dichtst bij de bracket cup zit, draai deze in tot je weerstand voelt. Daarna trek je de andere aan tot je weerstand voelt. Dan draai het boutje wat het dichtst bij de bracket cup zit een halve slag en daarna de andere. Dit herhaal tot je op het voorgeschreven koppel zit. Op deze wijze trek je de traparm mooi gelijkmatig om de as, de reden om bij de bracketcup te beginnen is dat de trapas daar de meeste belasting aan kan.
Deze werkwijze kan je ook toepassen bij montage van een stuurpen met een dubbele schroefbevestiging, dan begin je uiteraard bij het inbusboutje wat het dichtst bij het balhoofdstel ( de onderste) zit.
Edit: Havanna wist het sneller en bondiger te formuleren
Bij het aandraaien van de twee imbusboutjes in de crankarm is deze werkwijze aan te bevelen:
Begin bij het boutje dat het dichtst bij de bracket cup zit, draai deze in tot je weerstand voelt. Daarna trek je de andere aan tot je weerstand voelt. Dan draai het boutje wat het dichtst bij de bracket cup zit een halve slag en daarna de andere. Dit herhaal tot je op het voorgeschreven koppel zit. Op deze wijze trek je de traparm mooi gelijkmatig om de as, de reden om bij de bracketcup te beginnen is dat de trapas daar de meeste belasting aan kan.
Deze werkwijze kan je ook toepassen bij montage van een stuurpen met een dubbele schroefbevestiging, dan begin je uiteraard bij het inbusboutje wat het dichtst bij het balhoofdstel ( de onderste) zit.
Edit: Havanna wist het sneller en bondiger te formuleren
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Foto
KLIK
KLIK
Dus het is normaal, ik was al bang dat ik iets verkeerd had gedaan
Perfect medium dit forum, bedankt alvast voor al de goede tips en de tips die nog moeten komen
KLIK
KLIK
Dus het is normaal, ik was al bang dat ik iets verkeerd had gedaan
Perfect medium dit forum, bedankt alvast voor al de goede tips en de tips die nog moeten komen
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Voor alle foto's kijk op van het project
Alle foto s op een rijtje
Alle foto s op een rijtje
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Een vriend van mij is metaal bewerker en heeft de baseplate bewerkt. Hij gaat nu superstrak om de vork heen.
De Baseplate heb ik met een oud frame om de vork heen gekregen.
Heb gisteren de pedalen binnen gekregen en de zadelpen en zadel zijn ook binnen.
Nu is het wachten op de spulen uit Duitsland.
Voor zover.
De Baseplate heb ik met een oud frame om de vork heen gekregen.
Heb gisteren de pedalen binnen gekregen en de zadelpen en zadel zijn ook binnen.
Nu is het wachten op de spulen uit Duitsland.
Voor zover.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
Mooi hoor, ik blijf 't volgen met interesse
Wat moet er nu nog binnenkomen?
Wat moet er nu nog binnenkomen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Look Keo Carbon
Tune zadelpen
Selle Italia SLR 135gr
KLIK
KLIK
Wat deze week nog binnenkomt
Stuur, stuurpen, bidonhouders en wat gereedschap.
Tune zadelpen
Selle Italia SLR 135gr
KLIK
KLIK
Wat deze week nog binnenkomt
Stuur, stuurpen, bidonhouders en wat gereedschap.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47
Mooi alles is binnen gekomen.
Maar ik heb een probleem met de remmen.
De draadeindes waarmee je de rem monteerd word aan het frame zijn verschillend.
1 is er langer dan de ander.
De lange past maar de korte is te kort.
Is dit normaal dat er twee verschillende lengtes bij dezelfde set zitten?
Maar ik heb een probleem met de remmen.
De draadeindes waarmee je de rem monteerd word aan het frame zijn verschillend.
1 is er langer dan de ander.
De lange past maar de korte is te kort.
Is dit normaal dat er twee verschillende lengtes bij dezelfde set zitten?
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>
Quote: Origineel geplaatst door WTC_Woerden op 13 Februari 2007
Mooi alles is binnen gekomen.
Maar ik heb een probleem met de remmen.
De draadeindes waarmee je de rem monteerd word aan het frame zijn verschillend.
1 is er langer dan de ander.
De lange past maar de korte is te kort.
Is dit normaal dat er twee verschillende lengtes bij dezelfde set zitten?
De korte is je achterrem en de lange je voorrem. Je voorvork is namelijk een stuk dikker dan de achtervork, dus heb je een langer draadeind nodig. In sommige gevallen kan het zijn dat het frame wat dikker is en een langere moer meegeleverd wordt. Maar dit lijkt me met TREK niet het geval. Het kan soms ook gebeuren dat het gaat waar je moer (de losse huls) ingaat iets te krap is. Deze moet er wel helemaal in verzinken.
Hoop dat dit begrijpelijk is.
Mooi alles is binnen gekomen.
Maar ik heb een probleem met de remmen.
De draadeindes waarmee je de rem monteerd word aan het frame zijn verschillend.
1 is er langer dan de ander.
De lange past maar de korte is te kort.
Is dit normaal dat er twee verschillende lengtes bij dezelfde set zitten?
De korte is je achterrem en de lange je voorrem. Je voorvork is namelijk een stuk dikker dan de achtervork, dus heb je een langer draadeind nodig. In sommige gevallen kan het zijn dat het frame wat dikker is en een langere moer meegeleverd wordt. Maar dit lijkt me met TREK niet het geval. Het kan soms ook gebeuren dat het gaat waar je moer (de losse huls) ingaat iets te krap is. Deze moet er wel helemaal in verzinken.
Hoop dat dit begrijpelijk is.