Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbanden

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 mei 2011 03:19

Hoi,

Om latex door pure hitte te laten exploderen moet je echt wel een aantal extreme factoren gaan combineren.

Het gaat meestal al bij aanvang fout, bandje niet goed gemonteerd en sommige banden rek je liever niet op met een hulpje als je met latex bibas wil rijden enz.

Waarom wijs ik daarop? Heel eenvoudig, latex onder druk kruipt overal door. Een beetje onregelmatig gerokken draad van een draadbandje volstaat al.

Latex bibas worden vaak ten onrechte met de vinger gewezen terwijl onkunde eerder de grootste oorzaak is.

Jammer toch, het rijdt zo onheus comfy...

Comfort en prestatie in topsport zijn gewoon sterk gelinked. Jammer genoeg ziet men nog steeds het verband niet...

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mei 2011 11:01

Zucht..... om dan toch maar weer even tegengas te geven: vrijwel geen mens voelt het verschil tussen een latex biba en een goede butylbiba.
Geweldig hoe een aantal mensen hier de latex bandjes weer eens tot cultstatus verheffen. Heeeeee, daar is ineens de juiste term: cult! de; m verering door een kleine kring van ingewijden
Zoals op het forum al veel vaker is gesteld: 7.5bar ipv 8bar in je bandjes geeft al een veel groter verschil dan latex of butyl als binnenband. En hoeveel watt scheelde het ook alweer in de laatste test van Fiets? Precies, bijna niks.
Latex biba's kunnen wat dat betreft op dezelfde hoop als de powerbalance-bandjes: werkt perfect als je er heilig in gelooft.
Less is bore

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 09 mei 2011 11:07

Nou, ik heb dit jaar al iets van 7 lekke banden met butyl, en 0 met latex! ;)

erwinvanfiets
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:23

erwinvanfiets 09 mei 2011 12:47

Na mijn post van gisteren vandaag even 8 bar in de bandjes gepompt (om die mooie bolling te zien van de band). Resultaat: band opgepompt, leg mijn hand op de band: BOEM!!!

Conclusie: goed dat ik maar 6 bar kon pompen tijdens de wedstrijd :) en ik rij voortaan langs de kuilen in het asfalt (met butyl bandjes :))
running water, running water, what are your running from, Daniel Johnston

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 09 mei 2011 13:49

Daniel1975 schreef:Zucht..... om dan toch maar weer even tegengas te geven: vrijwel geen mens voelt het verschil tussen een latex biba en een goede butylbiba.
Geweldig hoe een aantal mensen hier de latex bandjes weer eens tot cultstatus verheffen. Heeeeee, daar is ineens de juiste term: cult! de; m verering door een kleine kring van ingewijden
Zoals op het forum al veel vaker is gesteld: 7.5bar ipv 8bar in je bandjes geeft al een veel groter verschil dan latex of butyl als binnenband. En hoeveel watt scheelde het ook alweer in de laatste test van Fiets? Precies, bijna niks.
Latex biba's kunnen wat dat betreft op dezelfde hoop als de powerbalance-bandjes: werkt perfect als je er heilig in gelooft.


Daan, je neemt me de woorden uit de mond.... ;-)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 mei 2011 14:25

Hoi,
Daniel1975 schreef:Zucht..... om dan toch maar weer even tegengas te geven: vrijwel geen mens voelt het verschil tussen een latex biba en een goede butylbiba.
Geweldig hoe een aantal mensen hier de latex bandjes weer eens tot cultstatus verheffen. Heeeeee, daar is ineens de juiste term: cult! de; m verering door een kleine kring van ingewijden
Zoals op het forum al veel vaker is gesteld: 7.5bar ipv 8bar in je bandjes geeft al een veel groter verschil dan latex of butyl als binnenband. En hoeveel watt scheelde het ook alweer in de laatste test van Fiets? Precies, bijna niks.
Latex biba's kunnen wat dat betreft op dezelfde hoop als de powerbalance-bandjes: werkt perfect als je er heilig in gelooft.


Ga jij altijd zo kort door de bocht?

Het is niet omdat JIJ geen verschil merkt dat er geen verschil is.

Overigens heeft niemand de opzet om dit of dat zalig te verklaren. Aan alles zitten zowel voor- als nadelen.
Het is wel interessant (voor sommigen onder ons toch) om die te kennen zodat juiste keuzes kunnen worden gemaakt.

Daar dient een forum toch voor of niet?

Peace, :p
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 mei 2011 14:28

fdegrove schreef:
Ga jij altijd zo kort door de bocht?
Ja, kan prima met butyl biba's :D

Het is niet omdat JIJ geen verschil merkt dat er geen verschil is.

Overigens heeft niemand de opzet om dit of dat zalig te verklaren.
Draai het eens om; doordat jij het denkt te voelen hoeft het toch niet zo te zijn? En je verkondigt het echt als de grote latex-messias wat aardig in de buurt komt van een zaligverklaring.
Less is bore

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 09 mei 2011 14:39

Rij nu 1,5 jaar met latex en het bevalt zeer goed. Je moet ze inderdaad voor elke rit oppompen (paar bar druk daling na een dag), maar heb zeker het idee dat ik minder lekke banden heb. Dit is natuurlijk heel lastig / onmogelijk te bewijzen (je kunt geen 1-op-1 test doen).
Mocht je toch lek rijden, zal de latex binnenband een stuk minder snel leeglopen (en wellicht haal je thuis nog). Laatst was de druk in m'n band na 1 dag gezakt naar 4 bar. Bleek er een scheurtje bij ventiel te zitten. Maw ik ben met deze lekke band nog prima thuis gekomen.
Ook regelmatig in (hoog)gebergte met latex gereden. Niets van extreme warmteontwikkeling gemerkt.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 09 mei 2011 21:09

Ik ben ook helemaal voor latex, en gebruik ze dus ook in standaard bandjes als de Gp4000s en Rubino's.
Ik meen het wel degelijk te voelen, maar dat is helemaal niet interessant. Het verschil is er, en dus is het voor mij de moeite waard. Ik ben al lang geleden afgestapt van de gewoonte om banden zo hard mogelijk op te pompen, tussen de 6 en 7 bar bij 70kg schoon aan de haak is voor mij voldoende. Ik mag graag een klinkerweggetje of halfverhard zandpad rijden, en juist in die gevallen zie ik de meerwaarde van latex.

Op de MTB is het duidelijk te voelen, trouwens.

Ik lees nergens messiasgedrag of cultstatus, wel informatieve en enthousiaste posts van een forumlid met verstand van zaken. That's all..
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 09 mei 2011 21:53

Ik sluit me aan bij Roger68 en kaj1500. Latex rijdt comfortabeler (tenminste bij de wat soepeler buba's) en je rijdt minder snel lek. Er zitten zeker ook nadelen aan, die zijn - ook door fdegrove - voldoende belicht.

Als er iemand op het forum verstand van zaken heeft, is het wel fdegrove. Het is bizar om hem een latex-messias te noemen.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 mei 2011 23:49

poulain schreef:Ik sluit me aan bij Roger68 en kaj1500. Latex rijdt comfortabeler (tenminste bij de wat soepeler buba's) en je rijdt minder snel lek. Er zitten zeker ook nadelen aan, die zijn - ook door fdegrove - voldoende belicht.

Als er iemand op het forum verstand van zaken heeft, is het wel fdegrove. Het is bizar om hem een latex-messias te noemen.

+1


Maar deze discussie over latex is al 100x gevoerd, de een merkt het wel, de ander niet, klaar.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mei 2011 00:22

Ohohoh, wat zou ik jullie graag een blinde test willen laten doen.
Als jullie ze er foutloos uithalen bak ik een appeltaart.
Less is bore

Plaats reactie