Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Waar op letten

zeemeeuw
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:44

zeemeeuw 25 feb 2007 21:51

dat is waar alleen de goede komen naar hier, zelfs al bij de nieuwelingen
grtz
2 de jr junior

davey
Forum-lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 09 jan 2006 17:36

davey 25 feb 2007 22:33

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Februari 2007


Zeggen dat je bij de 1e 20 moet rijden is heel makkelijk, het vervolgens doen is een stuk lastiger, want nog ruim 100 andere jongens hadden hetzelfde plan.
Mijn ervaring is dat beetje roepen en schreeuwen prima werkt bij jullie in België. Meestal gaan ze gewoon meteen opzij en zeggen ze nog sorry ook , al te veel misbruik moet je er natuurlijk niet van maken want dan heeft iedereen je wel door na een paar wedstrijden. In Nederland kan je roepen wat je wilt, maar dat gaat meestal niets uitrichten.


roepen en schreeuwen doen de renners die over het algemeen niet alles kunnen volgen en dus niet echt handig op een fiets zijn, sorry dat k dat zeg maar bij ons , nieuwelingen dus, heb ik de goeie renners dus nog nooit horen roepen en schreeuwen, een goeie renner propt zichzelf overal tussen.als ze tegen mij dat doen, rijd ik ze meestal nog iets meer in de weg.maargoed,
k zag nog een punt stond dat je niet te voeg aan de start moet staan:waar, maar dat zou ik dus niet bij de zwaardere klassiekers doen, indien je die rijd natuurlijk. omdat daar 150 renners aan de start staan en in nl vliegen ze er gelijk in dan, en als je achteraan staat ben je vaakgezien. in belgie is 3x makkelijker volgen als in nl,  en ik heb ook alwat ervaring .nu 2e jaars. en rijd veel wedstrijden

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 25 feb 2007 22:38

Quoten: Origineel geplaatst door davey op 25 Februari 2007

roepen en schreeuwen doen de renners die over het algemeen niet alles kunnen volgen en dus niet echt handig op een fiets zijn, sorry dat k dat zeg maar bij ons , nieuwelingen dus, heb ik de goeie renners dus nog nooit horen roepen en schreeuwen, een goeie renner propt zichzelf overal tussen.


De kerels van Van Vliet zaten 2 jaar geleden toch hard te roepen in het peloton toen ze Langeveld terug naar voor wilden brengen na een lekke band.
Ik denk dat het niet met "klasse" te maken heeft, maar eerder met agressiviteit. Hard roepen kan agressief overkomen, maar ik vind het sympathieker dan iemand (zonder echte reden) een duw te geven.
 

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 25 feb 2007 22:43

een gouden raad : niet te gek doen bij de nieuwelingen. ben je beetje snel aan de meet dan zou ik daarop speculeren. het wordt zelden geen massaspurt.
leer fietsen , je denkt dat je dat kan maar geloof me in een peleton rijden is toch gauw wat anders. als je ziet hoeveel er gevallen wordt ; elke koers toch zeker 1 keer en als het regent nog meer. soms zie je nieuwelingen op de gekste manieren een bocht nemen. er is 1 juiste manier , de rest is fout =  van buiten naar binnen, want dan ben je op snelheid. uit stilstand van in de binnenbocht kost je krachten
in een nieuwelingenkoers van de hele hoop wegrijden op het einde dan moet je wel sterk bazeke zijn.
rijd je niet meteen je koers uit, maak je geen zorgen want je lichaam moet zich nog aanpassen aan die snelheid en interval.
je mag rekenen dat iedereen afziet in de koers, en dat bijna iedereen die na 2 a 3 ronden nog in koers zit gewaagd zijn aan elkaar. begin dus zeker geen gaten toe te rijden als iemand anders dat ook kan. spaarzaam zijn met je krachten is de raad.
 
60% of the time, it works ALL the time !

davey
Forum-lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 09 jan 2006 17:36

davey 25 feb 2007 23:22

Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 25 Februari 2007


een gouden raad : niet te gek doen bij de nieuwelingen. ben je beetje snel aan de meet dan zou ik daarop speculeren. het wordt zelden geen massaspurt.
leer fietsen , je denkt dat je dat kan maar geloof me in een peleton rijden is toch gauw wat anders. als je ziet hoeveel er gevallen wordt ; elke koers toch zeker 1 keer en als het regent nog meer. soms zie je nieuwelingen op de gekste manieren een bocht nemen. er is 1 juiste manier , de rest is fout =  van buiten naar binnen, want dan ben je op snelheid. uit stilstand van in de binnenbocht kost je krachten
in een nieuwelingenkoers van de hele hoop wegrijden op het einde dan moet je wel sterk bazeke zijn.
rijd je niet meteen je koers uit, maak je geen zorgen want je lichaam moet zich nog aanpassen aan die snelheid en interval.
je mag rekenen dat iedereen afziet in de koers, en dat bijna iedereen die na 2 a 3 ronden nog in koers zit gewaagd zijn aan elkaar. begin dus zeker geen gaten toe te rijden als iemand anders dat ook kan. spaarzaam zijn met je krachten is de raad.
 

nou, 1. ben ik het niet helemaal mee eens, bij mij vorig seizoen zat 60   er een paar weg en dus geen massaspurt. 2.  die bocht zo nemen is goed als je in een lijn rijd of een tijdrit of wat dan ook, maar niet in een peleton want dan met 4 man naast elkaar door een bocht en dan ok van buiten naar binnen zou ik niet direkt doen ;) je moet vaak in het peleton dus wel anders

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 27 feb 2007 19:17

Bij de nieuwelingen loopt het meestal op een massaspurt uit. Je kan er dus wel degelijk op speculeren maar ik zou de nieuwelingen onder ons aanraden dat niet te doen. Rij je volledig kappot, je uitslag zal wss op niets trekken maar het maakt helemaal niets uit. Je zult er het nut wel van inzien bij de juniors.

joren
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 29 jul 2005 14:16

joren 27 feb 2007 22:01

jonytj zeer mooie uitleg
ben zelf ook nieuwling 2de jaars .
heb vorig jaar 4 wedstrijden gewonnen (wel in belgië ben ook belg)
let er gewoon op dat je je wedstrijden kan uitrijden voor je gek begint te doen in de wedstrijdt.
heb toch niet veel meegemaakt dat het massasprint is .
ik rij meestal op kop dus ik ben wel te vinden voor een potje rammen op de kop .
ik reed in het bk 1/2 wedstrijd voor op maar de uitslag was pas 32.
maar daar moet je je niet aan storen ik laat me liever zien in de wedstrijdt dan te winnen en niets gedaan te hebben.
de prijzen zijn wel aan de meet te verdelen maar daar stoor ik mij niet aan .
ik reed in de gewoone wedstrijden gewoon de laatste kilometer naast het peleton af en dan een kilometertje door rammen tegen 52 rammen en klaar is kees .
gewoon zien dat je je wedstrijd goed kan uitrijden en dan verder beginnen denken.
gewoon je zo goed mogelijk vanvoor houden (is niet zo vermoeiend) en dan volgen da uitslagen wel.
nog heel veel suces in je jonge wielercarriere .
groetjes joren .
(ps waar rijd je ergen in belgie of nederland)

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 27 feb 2007 22:15

Klopt volkomen. Veelwinnaars in de jeugdcategorieën, in het bijzonder dan bij de nieuwelingen en de junioren, schoppen het zelden ver. Heel vaak gaat het om kerels die bijna volgroeid zijn en in die zin een sterke voorsprong hebben op hun tegenstanders. Naarmate die tegenstanders dan hun groei-achterstand inhalen krijgen die veelwinnaars het steeds moeilijker en geven er ontmoedigd de brui aan. Tom Boonen bv. werd zelfs in zijn laatste beloftenjaar niet eens geselecteerd voor het WK. Zo zie je maar!
Bij de jeugd moet wielrennen in de eerste plaats tof zijn: je moet je amuseren in een ontspannen sfeer, je moet naar de koersen uitkijken en er met plezier naartoe gaan. Natuurlijk moet je behoorlijk trainen en op je voeding letten, maar ga a.u.b. niet leven als een prof. Het komt erop aan dat je voldoende groeimarge inbouwt, en wanneer je dan voldoende talent en karakter hebt kom je wel automatisch boven water op het moment dat het nodig is, nl. bij de beloften. Wat dat karakter betreft: ga ook trainen als het regent en bij koud weer. Kan je dat niet opbrengen, dan is dat reeds een veeg teken. Trek je als jongere niets aan van je uitslagen en laat je kop vooral niet zot maken door familie en/of supporters. Vlieg er in zonder veel te cijferen en rij op souplesse (kleine versnelling en hoge trapfrequentie); zo kweek je snelheid, uithouding en karakter en het zijn uitgerekend die ingrediënten die je later nodig hebt om als renner iets te betekenen. Het gezegde:"Vroeg gewin is kattegespin" is hier meer dan op zijn plaats.   

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 28 feb 2007 14:07

Quoten: Origineel geplaatst door joren op 27 Februari 2007


jonytj zeer mooie uitleg
ben zelf ook nieuwling 2de jaars .
heb vorig jaar 4 wedstrijden gewonnen (wel in belgië ben ook belg)
let er gewoon op dat je je wedstrijden kan uitrijden voor je gek begint te doen in de wedstrijdt.
heb toch niet veel meegemaakt dat het massasprint is .
ik rij meestal op kop dus ik ben wel te vinden voor een potje rammen op de kop .
ik reed in het bk 1/2 wedstrijd voor op maar de uitslag was pas 32.
maar daar moet je je niet aan storen ik laat me liever zien in de wedstrijdt dan te winnen en niets gedaan te hebben.
de prijzen zijn wel aan de meet te verdelen maar daar stoor ik mij niet aan .
ik reed in de gewoone wedstrijden gewoon de laatste kilometer naast het peleton af en dan een kilometertje door rammen tegen 52 rammen en klaar is kees .
gewoon zien dat je je wedstrijd goed kan uitrijden en dan verder beginnen denken.
gewoon je zo goed mogelijk vanvoor houden (is niet zo vermoeiend) en dan volgen da uitslagen wel.
nog heel veel suces in je jonge wielercarriere .
groetjes joren .
(ps waar rijd je ergen in belgie of nederland)


hallo bedankt voor het compliment (over welk stukje was het)
verder rij ik bij kvc de zeemeeuw en ben nieuwelig 2de jaar
jij ?
grtz jony
flanders, campa the best !!!!!!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2007 14:15

Quoten: Origineel geplaatst door joren op 27 Februari 2007

ik reed in het bk 1/2 wedstrijd voor op maar de uitslag was pas 32.


Beetje verstandig leren koersen kan ook geen kwaad. Op het BK wil je toch gewoon zo hoog mogelijk eindigen, het is een trainingsdoel en geen trainingsritje.
Altijd als een kip zonder kop koersen zou ik niet aanraden (op z'n Flecha's), net zoals dat ik niet zou aanraden om altijd maar te blijven zitten en gokken op een eindsprint.
Als je bij de grote junioren wedstrijden de lijsten bekijkt met wie er gewonnen hebben dan kom je toch heel veel bekende namen tegen. Als ik me het lijstje van de klassieker in Sombreffe voor de geest haal, dan stonden daar de namen van nog al wat prof crossers en wielrenners op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 feb 2007 14:28

misschien een anecdote uit mijn schooltijd:
"aangeduid om de 800m ( 12-13jarigen)te lopen op een interscholencompetitie. als enige niet bij een club aangeslotene vertrek ik als een haas en heb de 1° ronde wel 30m voorsprong op de 2°. Het horen van de bel voor de 2° ronde ( nog één ronde! te gaan, pfft!) geeft mij zo een lel krijg waardoor ik plots nog vooruit kroop. enfin: 8° op 10 geeindigd.
'k heb deze les levenslang onthouden: 2 jaar later nog eens deelgenomen, veel minder getraind maar wel wat slimmer: in het groepje mee en de laatste honderd meters gebruik gemaakt van mijn eindsprint:  4° op 10.
 
Anderzijds: 't kan dus eigenlijk geen kwaad van eens tegen je eigen aan te lopen als je er maar uit leert. 
 
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 28 feb 2007 15:44

Flecha vind ik een wat ongelukkig gekozen voorbeeld; er zijn nu eenmaal mensen die nooit verstand krijgen. Ik heb duidelijk gezegd dat er bij de nieuwelingen en de junioren niet te veel moet worden gecijferd. Vanaf de beloften en zeker bij de elite moet je er vanzelfsprekend je hoofd bij houden; wie er daar blindelings invliegt rijdt geen platte prijs. Als belofte kun je maar beter een palmares bij elkaar fietsen om in het oog te springen van de profteams. Alleen gaat dit des te beter lukken naarmate je tijdens je eerste rennersjaren meer hebt leren 'bonken'.
Bij de jongeren heeft Boonen ook zijn meeste overwinningen behaald door voor de aanval te kiezen en alleen of met een klein groepje toe te komen. Hij was toen ook snel, maar niet in dezelfde mate als nu. Wanneer Tom toen aan het vertrek stond samen met zijn generatiegenoot Roy Sentjens kreeg hij meestal een pak rammel. Sentjens was echter zo'n type dat reeds als nieuweling quasi volgroeid was en zodoende won waar en hoe hij wilde (alleen binnenkomen na bijna een ganse wedstrijd in zijn eentje vooruit te hebben gereden, maar hij kon het even goed afmaken in massaspurten). Boonen had echter nog wel voldoende groeimarge en vergelijk nu maar hun palmares bij de profs.

Plaats reactie