Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Spacers en veiligheid

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 feb 2007 06:42

Hoi,
De algemene richtlijn voor je veiligheid is vorkpijp diameter maal 2 als maximum voor een racefiets met carbon vorkpijp.
Let er ook op om de expander indien mogelijk tussen de onderste en bovenste schroef van je stuurpen te plaatsen zodoende kan je de pijp niet stuk maken door je stuurpen aan te trekken.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2007 10:04

IN het boekje van mijn nieuwe REBA atb vork staat duidelijk dat er maximaal 3cm spacers gebruikt mag worden.
Less is bore

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 27 feb 2007 10:07

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 27 Februari 2007


Let er ook op om de expander indien mogelijk tussen de onderste en bovenste schroef van je stuurpen te plaatsen zodoende kan je de pijp niet stuk maken door je stuurpen aan te trekken.
Ciao,
 

Dit snap ik niet precies. Expander = spacer? Hoe kun je die tussen de bovenste en onderste schroef van de stuurnok plaatsen?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2007 11:13

Expander is dat dingetje IN je vorkbuis waar je het schroefje in je topcap in vastdraait.
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 27 feb 2007 13:18

Wat voor een fiets rijd jij colnagofreak (het merk lijkt me duidelijk)? Heb jij wel een racestuur?
@Pietr, ik rij op een C50 en heb een Cinelli Ram.(zie Colnago-forum)Ik heb dus geen enkele stel mogelijkheid, hoogte verschil zadel stuur is 10 cm en ik heb een 120 pen in combinatie met 2 cm spacers.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 feb 2007 15:06

Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007
Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets hoort, maar op een comfortracer (= met hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en omhoogwijzende stuurpen)?


Helemaal mee eens. (pseudo)wedstrijdfietsen heb ik al lang niet meer, ik rij al jaren op snelle toerfietsen. Een nieuwe heb ik net in bestelling.
Probleem is wel dat er in Nederland zowat geen serieuze wielertoeristenfietsen meer te koop zijn.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 27 feb 2007 16:18

Cannondale heeft de Synapse en dat is er toch echt eentje.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 27 feb 2007 16:35

Quoten: Origineel geplaatst door Ultra_Ivo op 27 Februari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 26 Februari 2007

Zou het dan toch zo zijn dat de grote meute (= toerrijders, net als ik) eigenlijk niet op een wedstrijdfiets hoort, maar op een comfortracer (= met hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en omhoogwijzende stuurpen)?

Helemaal mee eens. (pseudo)wedstrijdfietsen heb ik al lang niet meer, ik rij al jaren op snelle toerfietsen. Een nieuwe heb ik net in bestelling.Probleem is wel dat er in Nederland zowat geen serieuze wielertoeristenfietsen meer te koop zijn.


Kun je mij enkele merken/modellen van toerfietsen noemen? Bedoel je wel fietsen met racestuur?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 27 feb 2007 16:36

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 27 Februari 2007


Cannondale heeft de Synapse en dat is er toch echt eentje.


In Fiets (volgens mij van oktober 2006) stond een test van de Cannondale. De conclusie was dat het wel een beetje meer een toerfiets was, maar een Colnago met kortere bovenbuis was zeker zo goed. Ergo: geen significante verschillen (dit is dan weer mijn vertaling van de conclusie).
Correct me if I'm wrong.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2007 17:49

De Synaps heeft wel een wat andere geometrie (langere wielbasis bijv), maar de balhoofdbuis is maar 0,5 cm langer dan bij andere frames.
Frame's met een extreem lange balhoofdbuis hebben ze bij Cinelli als maatje XL, de bovenbuis is 578,4 mm en de balhoofdbuis 205 mm. Zowel de XLR8R5, Estrada, Man Machine als Aliante hebben deze opvallende geometrie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 27 feb 2007 17:49

Quote:
Kun je mij enkele merken/modellen van toerfietsen noemen? Bedoel je wel fietsen met racestuur?



Ik bedoel zeker fietsen met een racestuur. Ik bedoel fietsen die in Frankrijk bekend staan als randonneuse, in Groot Britannië las Audax-Bike. Fietsen die gemaakt zijn om lange afstanden snel en comfortabel af te leggen. Ik kom deze fietsen met name tegen tijdens randonneursbrevetten.

Mijn eigen model tijdens LEL:


Helaas is Bioracer gestopt met het maken van frames op maat. Dit frame kocht ik bij hen op maat in '97 voor destijds 1300 gulden.

Soortgelijke fiets gespot tijdens Parijs-Brest:



Uiteraard is de montage van verlichting en lichte bagage naar keuze ;)

Met name aan de overkant van de Noordzee is er een behoorlijke keuze aan modellen. Enkele fabrikanten zijn Bob Jackson, Dave Yates, Thorn en Chad Roberts.
In Duitsland voert Rose een aluminium variant, die iets meer afgestemd is op snel vakantiefietsen. Fahrradmanufaktur heeft met de T900R een goede stalen variant in compact design.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 27 feb 2007 20:41

Amclassic-fan en Ultra Ivo: bedankt.
Mijn Ridley heeft een bb van 575 en een balhoofdbuis van 199, ook niet echt racy, maar het frame is qua zithoogte net te klein. Conclusie: toch nog een redelijk diepe zit.
Randonneurs: dat is weer iets heel anders dat mijn interesse heeft. Laat ik eerst maar een Diekirch-Valkenswaard tot een goed einde brengen dit jaar (plm. 260 km, laatste zaterdag in augustus dacht ik).
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Plaats reactie