Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stalen fiets (Van Herwerden)

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 08 mar 2007 10:49

Quoten: Origineel geplaatst door IBAN op 08 Maart 2007

Een fiets kopen is denk ik ook meestal emotie. Zie je een stalen fiets die je heel mooi vindt dan zul je alle nadelen wegfilteren. Koop je een bepaalde fiets dan wen je aan de eigenschappen van die fiets. Elk materiaal heeft voor en nadelen dus koop gewoon wat je mooi vindt. Zelf vind ik de Wilier Morzine een voorbeeld van een modern stalen frame.

Volgens mij ging het ook zo met mijn huidige vrouw. Ik heb ze dan wel niet gekocht, maar ze kost nog steeds veel geld. En inderdaad, ik ben gewend aan haar eigenschappen .
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 08 mar 2007 12:42

Ik rijd nu op een Gazelle Superbe (Reynolds buizen)en een carbon voorvork. Heerlijke fiets stuurt erg scherp, en comfortabel. Je hoeft met staal ook niet bang te zijn dat het frame slap wordt, verouderd of wat dan ook.

Dirk

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 mar 2007 12:56

nog maar eens wat argumenten pro:
-heerlijk om over kasseien mee te rijden
-een stalen fiets durf je nog buiten voor het café te zetten, met een carbon zou ik dat veel minder hebben
-als je hem binnen 10 jaar beu bent, gebruik je hem als winterfiets voor nog eens 10 jaar...
-de profs reden 10 jaar geleden nog alle wedstrijden op staal, en zo slecht reden ze niet (als ze al rapper reden, was het toch door de dope, en niet door het framemateriaal)
-rij eigenschappen hangen ook af van de geometrie/framemaat/wijze van solderen (met of zonder lugs), dus daarover is niet echt een eenduidige uitspraak over te doen.
-wat het inwendige roesten betreft: hoogstens vormt zich een heel dun geoxideerd laagje, van nature uit door de luchtvochtigheid. Dit is geheel onschadelijk...Is het frame volledig verchroomd, dan heb je nog minder kans op roestvorming, maar weegt je frame ook wel meer...
Wat er ook van zij, met staal als framemateriaal doe je echt niets verkeerd...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 08 mar 2007 13:27

@de zwarten: weinig tegen in te brengen, tegen je argumenten.
Ik moet eens een stalen fiets zien te bemachtigen en dan een keer een proefrit maken.
De fm kan trouwens elk moment bellen. Hij zou dat doen als er een Specialized Roubaix testfiets klaar zou staan. Van deze fiets wordt ook beweerd dat die comfortabel is.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 08 mar 2007 13:27

Zoals ik reeds meldde is staal ideaal voor de wielertoerist die bereid is voldoende geld op tafel te leggen. Om het gewicht naar beneden te halen zie je vaak de combinatie van staal met carbon achtervork (de voorvork in chroom is quasi standaard vervangen door carbon). Nu wordt staal, naast het hoge comfortgevoel, vooral geroemd om zijn levensduur, waar die levensduur bij alu en carbon een stuk lager ligt. In die zin vraag ik mij af of die carbon achtervork wel zo'n gelukkige keuze is?
Ik heb tenandere ook mijn bedenkingen, misschien ten onrechte, bij een alu frame met carbon achtervork. Het combineren van verschillende materialen in één geheel maakt mij altijd achterdochtig, omdat verschillende materialen onvermijdelijk ook verschillende eigenschappen hebben en dus verschillend reageren. 
Ook bij full carbon heb ik het meer begrepen op monocoque dan op gelijmde buizen. Ik stel mij nl. vragen i.v.m. de stevigheid van de lijmverbindingen wanneer men de fiets bv. meerdere uren bij zeer hoge temperaturen in de koffer van de wagen laat liggen. Wanneer die fiets uit de koffer wordt gehaald en men hem een aantal uren in een normale temperatuur zet, zal die lijm allicht zijn oorspronkelijke karakteristieken terugkrijgen, maar wanneer de fiets uit de koffer wordt gehaald en men er dadelijk gaat op rijden kan ik mij voorstellen dat de stijfheid een flink stuk heeft ingeboet.
Voor alle duidelijkheid: deze bedenkingen zijn niet gebaseerd op ervaringen, doch zijn zuiver gevoelsmatig. Welke zijn jullie ervaringen in dit verband?

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 08 mar 2007 20:59

Ik heb mij enkele weken geleden bij Van Herwerden een Duell besteld, ik verwacht één van de dagen een bericht dat het frame klaar is. Ik rijd nu op een alu Granville op zich geen slechte fiets maar ik word dit jaar 40 en doe me zelf een cadeau en wou eens iets anders.Van mij geen slecht woord over carbon maar ik vind een stalen frame iets hebben, al denk ik wel dat het niet sterker is dan carbon omdat het toch dun wandige buizen zijn.De voor en na delen zitten denk toch voor een gedeelte in 't koppeke als ge iets mooi vind dan kijkt ge al wat rapper door de vingers he en visa versa. Als ge mooi vind en graag wilt ga ervoor zou ik zeggen.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 08 mar 2007 21:42

Quoten: Origineel geplaatst door Lazy Turbo op 08 Maart 2007

Ik heb mij enkele weken geleden bij Van Herwerden een Duell besteld, ik verwacht één van de dagen een bericht dat het frame klaar is. Ik rijd nu op een alu Granville op zich geen slechte fiets maar ik word dit jaar 40 en doe me zelf een cadeau en wou eens iets anders.Van mij geen slecht woord over carbon maar ik vind een stalen frame iets hebben, al denk ik wel dat het niet sterker is dan carbon omdat het toch dun wandige buizen zijn.De voor en na delen zitten denk toch voor een gedeelte in 't koppeke als ge iets mooi vind dan kijkt ge al wat rapper door de vingers he en visa versa. Als ge mooi vind en graag wilt ga ervoor zou ik zeggen.

Ik ben net 40 en ik heb al een cadeau gehad . Welke Duell heb je besteld? Post maar eens een foto als je hem binnen hebt.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mar 2007 21:52

Ik ben net 40 en ik heb al een cadeau gehad . Welke Duell heb je besteld? Post maar eens een foto als je hem binnen hebt.
Wacht je toch nog 10 jaar, 50 jaar als dat geen nieuwe fiets waard is!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 08 mar 2007 22:24

Heb een beetje getwijfeld tussen een Passion OSR en een Vogue maar het is en Passion geworden, was mijn eerste goesting en is volledig uit staal en scheelde toch ook zo'n € 800.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 09 mar 2007 12:58

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 08 Maart 2007


Ik ben net 40 en ik heb al een cadeau gehad . Welke Duell heb je besteld? Post maar eens een foto als je hem binnen hebt.
Wacht je toch nog 10 jaar, 50 jaar als dat geen nieuwe fiets waard is!!


Dan wil ik deze:
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 09 mar 2007 13:02

Quoten: Origineel geplaatst door Lazy Turbo op 08 Maart 2007

Heb een beetje getwijfeld tussen een Passion OSR en een Vogue maar het is en Passion geworden, was mijn eerste goesting en is volledig uit staal en scheelde toch ook zo'n € 800.

Ik kan geen info vinden over de Vogue. Is dat een nieuwe "Van Herwerden"?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 09 mar 2007 20:54

Nee een is Vogue is van Duell. Is nog niks van terug te vinden op hun site. Als ge op de site van Duell bent klik dan op lakwek BCP en ga dan naar foto gallery en complete fietsen daar staan een 2 tal fietsen op. Bij foto gallery -frames en klik dan op Duell dan vind ge ook nog enkele foto's

Plaats reactie