Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stalen fiets (Van Herwerden)

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 12:45

Her en der lees ik wel iets over stalen frames. Ik zie hierover geen apart topic. Dus hierbij mijn vragen. Ik kwam op de site van Van Herwerden en daardoor wil ik wat meer weten over stalen fietsen. Ik weet dat het propaganda is van Van Herwerden, maar ze weten me met hun argumenten toch wel te overtuigen dat staal zo slecht nog niet is. Wie heeft er ervaring met fietsen van Van Herwerden (staal, huismerk)? Wie heeft er ervaring met stalen fietsen? ---> levensduur, corrosie (buitenkant kan dan wel van laklaag voorzien zijn, maar binnenkant frame?) Wie kan er vergelijken tussen staal, alu en carbon omdat hij/zij er zelf op gereden heeft? ---> rij-eigenschappen Van St. Joris las ik zijn draadje over de "conceptie van een GIOS" en hij is in ieder geval tevreden over de service van Van Herwerden.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2007 12:49

De frames van Van Herwerden komen bij Duell vandaan. Je kan niet goed spreken over specifieke rij-eigenschappen van een materiaal. Er zijn slappe aluminium frames en knal harde die iedere oneffenheid direct doorgeven en zo is het met de andere frame materialen ook.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 07 mar 2007 13:04

In Fiets 03-2004 is een artikel gewijd aan hedendaagse stalen framen. Er worden zes merken met elkaar vergeleken. Wie een abonnement heeft op Fiets kan dit artikel op deze site nog raadplegen. Als je een goed (dus voldoende licht en stijf) stalen frame wil moet je er ook voor betalen! De meesten die ermee rijden doen het om nostalgische redenen. Voor corrosie hoef je echt niet te vrezen. 

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mar 2007 13:28

Vorig jaar meegedaan aan de Fietstestdag en daar gereden op een Duel Performance, dat was een heerlijke stalen fiets om op te rijden.
Heerlijk comfortabel met een heerlijke demping en voortreffelijke rijeigenschappen, kortom een heerlijke toerfiets. Vanaf de eerste kilometers voelde deze fiets gelijk goed aan.
Zelf heb ik 3 jaar op een stalen Pinarello Gavia gereden, een eerlijk gezegd staal blijft gewoon goed materiaal om een heerlijke fiets van te bouwen.
http://www.fiets.nl/leesverder_060401.asp
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 07 mar 2007 15:05

Ik heb de afgelopen jaren op zowel staal en aluminium als carbon gereden. Mijn stalen fiets was een Pinarello Montello van columbus SLX buizen. Ik vond het echt een heel fijne fiets, maar een beetje aan de slappe kant. Dat merkte ik vooral in afdalingen en op kasseien. In de afdalingen moest je goed opletten en op kasseien gleed je als een tapijtje.
Mijn volgende fiets was een alu intersens. Vergeleken met mijn stalen schatje was dat ding knalhard. Dat resulteerde in een veel sportiever rijgedrag. Mijn carbonnen fiets lijkt qua comfort wat meer op staal, ik merk dat hij wat minder doorgeeft dan mijn alu. Dat vind ik op zich een nadeel, aangezien ik graag voel wat mijn fiets doet.
Qua uitstraling vind ik de Pina nog steeds ongeëvenaard, als ik hem weer tegenkom koop ik het frame gelijk terug. Ik denk dat als je uit nostalgie/liefhebberij een stalen fiets koopt, je wel op italiaans uitkomt. De details van een Gios of Pina zijn net wat mooier uitgewerkt.
van corrosie heb ik nooit iets gemerkt, wel van verslechterend chroom.

rodion
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 05 mar 2007 11:55

rodion 07 mar 2007 16:16

Ik heb 20 jaar op een stalen van Herwerden gereden. Naar volle tevredenheid. Strak frame, niks geen slapte in de afdaling of op kasseien. Ook geen last gehad van corrosie, behalve op de chromen voorvork. Deze heb ik dan laten overspuiten en er verder geen problemen mee gehad. Vorig jaar toch van de hand gedaan en een aluminium frame gekocht met carbon voorvork. Scheelt toch 2 kg in gewicht.
L'enfer, c'est les autres

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 16:39

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 07 Maart 2007

In Fiets 03-2004 is een artikel gewijd aan hedendaagse stalen framen. Er worden zes merken met elkaar vergeleken. Wie een abonnement heeft op Fiets kan dit artikel op deze site nog raadplegen. Als je een goed (dus voldoende licht en stijf) stalen frame wil moet je er ook voor betalen! De meesten die ermee rijden doen het om nostalgische redenen. Voor corrosie hoef je echt niet te vrezen. 


Net gedownload en gelezen. Volgens mij is er veel comfort te halen uit andere zaken dan alleen een frame. Bijvoorbeeld: 25 mm banden, minder hard opgepompte banden, vork, stuur, zadel en zadelpen, zadelpen met kleinere diameter.
Staal wordt wel geroemd om zijn comfort, het is niet een fiets die wordt geassocieerd met snelheid. Ook snel afdalen met een stalen frame zou instabieler gaan dan met een knalharde alu fiets.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 16:41

Quoten: Origineel geplaatst door Rodion op 07 Maart 2007


 Vorig jaar toch van de hand gedaan en een aluminium frame gekocht met carbon voorvork. Scheelt toch 2 kg in gewicht.

Wat scheelt het in comfort en gevoel?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 mar 2007 17:39

Quote: Origineel geplaatst door Pietr op 07 Maart 2007
Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 07 Maart 2007In Fiets 03-2004 is een artikel gewijd aan hedendaagse stalen framen. Er worden zes merken met elkaar vergeleken. Wie een abonnement heeft op Fiets kan dit artikel op deze site nog raadplegen. Als je een goed (dus voldoende licht en stijf) stalen frame wil moet je er ook voor betalen! De meesten die ermee rijden doen het om nostalgische redenen. Voor corrosie hoef je echt niet te vrezen. Net gedownload en gelezen. Volgens mij is er veel comfort te halen uit andere zaken dan alleen een frame. Bijvoorbeeld: 25 mm banden, minder hard opgepompte banden, vork, stuur, zadel en zadelpen, zadelpen met kleinere diameter.Staal wordt wel geroemd om zijn comfort, het is niet een fiets die wordt geassocieerd met snelheid. Ook snel afdalen met een stalen frame zou instabieler gaan dan met een knalharde alu fiets.



Ik heb zowel staal als aluminium gereden. Inmiddels koop ik alleen nog maar staal. Veel comfortabeler en een veel langere levensduur. Mijn Bioracer heb ik nu 10 jaar, doet het nog altijd prima. Als ik 'm niet ergens onhandig parkeer kan ik 'm over 10 jaar nog steeds misbruiken. Dat lukt je niet met aluminium. Mijn Koga Miyata alloy randonneur was na 9 jaar echt volledig op. Inmiddels heb ik een nieuw stalen frame in de bestelling, bij Bob Jackson in Leeds.
Met de bioracer ga ik trouwens meer dan 90 van de andere rijders tijdens toertochten voorbij in de afdalingen. Snel afdalen ligt nog altijd vooral aan de berijder en de passendheid van de fiets.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 18:40

Quoten: Origineel geplaatst door Ultra_Ivo op 07 Maart 2007


Ik heb zowel staal als aluminium gereden. Inmiddels koop ik alleen nog maar staal. Veel comfortabeler en een veel langere levensduur. Mijn Bioracer heb ik nu 10 jaar, doet het nog altijd prima. Als ik 'm niet ergens onhandig parkeer kan ik 'm over 10 jaar nog steeds misbruiken. Dat lukt je niet met aluminium. Mijn Koga Miyata alloy randonneur was na 9 jaar echt volledig op. Inmiddels heb ik een nieuw stalen frame in de bestelling, bij Bob Jackson in Leeds. Met de bioracer ga ik trouwens meer dan 90 van de andere rijders tijdens toertochten voorbij in de afdalingen. Snel afdalen ligt nog altijd vooral aan de berijder en de passendheid van de fiets.


Ben jij een toerder of rijd je wedstrijden? Ik heb inmiddels begrepen dat een stalen frame wat indirecter aanvoelt en dus voor wedstrijden minder geschikt is. Als je, net als ik, naast de rondjes om de kerk ook enkele toerritten à la AGR rijdt, is het dan juist wel fijn om een stalen ros te hebben (of wellicht titanium)?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 mar 2007 19:13

Ik heb zowel een stalen als een titanium fiets gehad, de titanium had wel een carbonachterbrug, maar ik (ook een toerder) kon maar weinig verschil ontdekken qua rijeigenschappen en gevoel t.o.v. een staal frame.Heb een week een Principia Rex ter beschikking gehad, dit vond ik helemaal niets, knalhard elke oneffenheid werd door gegeven. Voor mij geen aluminium. (natuurlijk is dit een persoonlijke keuze)
Rij na op een full carbon, voor mijn gevoel zit dit er tussen in, wel wat harder dan staal en titanium maar voor mij nog aceptabel.
Maar de Pinarello Gavia (staal) was een heerlijke fiets, die zich op vele vakantie in de bergen ook in de afdalingen keurig gedroeg!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 07 mar 2007 19:28

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 07 Maart 2007


Ik heb zowel een stalen als een titanium fiets gehad, de titanium had wel een carbonachterbrug, maar ik (ook een toerder) kon maar weinig verschil ontdekken qua rijeigenschappen en gevoel t.o.v. een staal frame.Heb een week een Principia Rex ter beschikking gehad, dit vond ik helemaal niets, knalhard elke oneffenheid werd door gegeven. Voor mij geen aluminium. (natuurlijk is dit een persoonlijke keuze)
Rij na op een full carbon, voor mijn gevoel zit dit er tussen in, wel wat harder dan staal en titanium maar voor mij nog aceptabel.
Maar de Pinarello Gavia (staal) was een heerlijke fiets, die zich op vele vakantie in de bergen ook in de afdalingen keurig gedroeg!


Je merkte dus wel verschil tussen de verschillende materialen?
Ik denk namelijk dat het ons ook voor een deel wordt aangepraat door de fabrikanten en journalisten.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Plaats reactie