Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hernia

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 23 mar 2007 22:31

Beste mensen,
bij mij is een hernia vastgesteld op tussenwervel s1-L5. Ik ben een goed getrainde sporter, vooral wielrennen maar ook wel eens voetbal. Oorzaak is niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het voetballen de oorzaak is. Heeft iemand ervaring met herstel? Is het het goed te blijven fietsen? 
Hans 

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 24 mar 2007 00:31

Ik heb in '94 ook een hernia gehad op dezelfde plaats en ben er toen aan geopereerd, voetballen en hardlopen kon en kan ik nog steeds vergeten omdat de pijn in de rug dan terug komt echter het fietsen gaat buitengewoon goed, alleen met berg op rijden moet ik vaak op de trappers gaan staan om de rug te ontlasten. Laat je niet ontmoedigen en fiets zo vaak mogelijk, let een beetje op je gewicht en je kunt nog jaren van het fietsen genieten.
Succes!
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

x-ray
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:02

x-ray 24 mar 2007 09:38

Ik heb in augustus '06 ook een hernia gehad. Toen alleen pijn in bilspier. Ik mocht toen van de fysiotherapeut wel fietsen maar niet op een racefiets of mountainbike omdat de rug dan teveel belast wordt. Ben al wel weer vrij snel op de racefiets geklommen.
Het ging een tijdje redelijk met mijn rug(pijn is nooit helemaal weg geweest) maar sinds enkele weken gaat het weer slechter omdat de pijn nu is uitgestraald naar mijn kuit. Heb daarom vorige week een MRI-scan gehad.
Zelfs nu gaat het racefietsen wel goed, sterker nog......na een training voelt het lekker soepel aan en een heel stuk minder pijnlijk.   

Succes!

wheinis
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 mar 2007 00:13

wheinis 28 mar 2007 00:19

Ik ben nu 20jaar en ben anderhalf jaar geleden geopereerd aan een dubbele hernia, L3-L4 volgens mij. Sinds 1jaar rijdt ik weer in t rond, snel last van een 'stijve' RUG! maar daar moet ik in ieder geval maar mee omgaan...
Succes!!
Op z\'n best!

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 28 mar 2007 00:41

Mijn vriendin is nu herstellende van een Hernia-operatie. Operatie ging goed. Het meest rotte is dat ze 6 weken lang na de operatie alleen mag liggen en een beetje lopen. En daarna nog revalidatie.

En dan zien we wel weer.

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 28 mar 2007 19:30

Bedankt voor de reacties,
Het gaat langzaam de oede kant uit, en inderdaad, rustig fietsen werkt positief!
groeten
 

joagertje
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jun 2007 13:46

joagertje 13 jun 2007 14:03

Ik weet niet hoe het nu met je gaat, maar ik heb ongeveer hetzelfde gehad. ik had hem tussen L4-L5 en L5-S1. Ik heb toen een tijdje thuis gezeten en vooral om mijn houding moeten denken. Dit betekende voor mij een beetje met een holle rug lopen. Dit doordat de meeste klachten worden veroorzaakt door de nek die vast zit. Hierdoor kun je dus een hernia oplopen. Vraag me niet hoe maar het blijkt zo te zijn.

Nadat ik compleet pijn vrij was ben ik naar de sportschool gegaan en onder begeleiding gaan sporten om zo mijn rugspieren te trainen. En nu ben ik eigenlijk weer genezen en heb ik helemaal geen klachten meer.

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 13 jun 2007 15:52

Ik ben nu vier maanden verder, en zo goed als genezen, het volgende gedaan:

- second opinion gekregen bij sportarts, die eerder sprak over een 'bulging' dan over een echte doorgebroken hernia: het viel dus beter mee dan de eerste opinie na de foto's en de scan.

- bij ostheopaat geweest, 9 behandelingen, met goed gevolg. Vanaf sessie 4 duidelijk beterschap.

- accupunctuur gedaan, maakte geen verschil en dus niet mee doorgegaan (is trouwens duur en in belgië niet terugbetaalbaar)

- pijnstillende (dafalgan) en ontsekingswerende (ibuprofen) medicatie voorgeschreven, maar vooral pijnstillers zo weinig mogelijk, om geen gekke dingen te doen wegens toch geen pijn.

- op aanraden van sportarts en ostheopaat blijven fietsen, ondanks de pijn, om mobiel te blijven en vooral door overdreven rust spieren niet te verzwakken. Gek genoeg was fietsen (rustig) een van de weinige zaken die geen pijn gaven, op voorwaarde van rustig peddelen

- alles wat belastend is gestopt: voetbal, joggen, heffen, ...

- blijven werken (ik doe bureauwerk), terugkijkend was ik beter eerste dagen toch thuisgebleven

Na zes weken heel veel pijn gehad te hebben, merkelijk beter en langzaam aan pijnvrij. Zelfs in die mate dat ik voldoende getraind naar de Alpen kon vertrekken, hoewel de voorbereiding natuurlijk niet ideaal was. De rug is nu gevoelig, maar het beperkt me niet meer in m'n doen en laten. Het was dus een pijnlijke episode, gelukkig niet dramatisch en voorlopig ziet alles er weer ok uit. Sportarts waarschuwde me wel dat ik dit nog wel eens mag verwachten, aangezien het een zwakke plek blijft.


Zo,
misschien helpt dit relaas iemand anders wel eens verder...

groeten,
Hans

Plaats reactie