Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Favoriete helling?

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 09 aug 2007 23:25

Heb vorige week de Puy de Dome gefietst.
Ik kan niet zeggen dat het mijn favoriete klim is maar straf en lang (vanuit Clermont Ferrand) is ie wel.
Enigste voorwaarde is dat je het laatste deel de 4.2 km (vanaf tolpoortje zeg maar) op Woensdag of Zondag tussen 07.00 - 09.00 uur moet doen.
Er vroeg bij zijn dus.
Overigens is daar Eddy Merckx in 1975 door een Franse "hooligan" in de lever geslagen.
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 aug 2007 23:28

Templar schreef:Heb vorige week de Puy de Dome gefietst.
Ik kan niet zeggen dat het mijn favoriete klim is maar straf en lang (vanuit Clermont Ferrand) is ie wel.


Ik vraag me af waarom ie uit de tour is verdwenen, het was toch een echt icoon tot en met de jaren 70 en ik geloof nog één keer in de 80-er jaren.
Afbeelding

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 09 aug 2007 23:30

[Ik vraag me af waarom ie uit de tour is verdwenen, het was toch een echt icoon tot en met de jaren 70 en ik geloof nog één keer in de 80-er jaren.[/quote]

Ik lees 1988 . Een Deen Johnny Weltz (wie kent hem niet) wint de etappe. het is etappe 19 van Limoges naar Puy de Dome. Houder gele trui is pedro Delgado.
De col is er een van de 1e categorie.
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 10 aug 2007 11:30

Amclassic-fan schreef: @Twente, pas was ik in Gildehause, daar hebben ze de aanloop naar het steile klimmetje door het bos met klinkers eindelijk voorzien van nieuw asfalt. Ipv die vreselijk gatenkaas die het was ligt er nu een mooi laagje asfalt. Profielen heb ik ook niet, ik zou ze wel een keertje kunnen maken met m'n Polar.


Je bedoelt de klinkerklim richting de molen. Ik fiets deze inderdaad nooit omdat de weg zo slecht is. Iets wat je in Duitsland overigens vaker tegenkomt dan in Nederland. Daarentegen zijn de automobilisten heel wat vriendelijker dan in Nederland. Ik zal vanmiddag eens kijken naar deze klim. Had een rondje Gildehaus in de planning. Overigens zijn de meeste straatjes richting de molen vrij steil. Mocht je weer in de buurt zijn dan houd ik me aanbevolen voor hoogteprofielen. Wil graag weten wat de preciese steilheid van de klimmen zijn.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2326
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 10 aug 2007 15:04

1. Dode Man…: Lekker steil. Plus dat fraaie tweede knikje omhoog, waar je je onwetende fietsmaat nog even mee kan verrassen.
2. Gulperberg…: Staand op de trappers genieten van de panorama-foto's om je heen.
3. Schoorlse Klimweg…: Noord-Hollands zwaarste, en hoogste! Volgens de overlevering stampte ook Steven Rooks hier veelvuldig naar boven.


Voor de mooiste buitenlandse beklimmingen kan je overigens terecht in het Top drie-topic…

meridiaan
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2007 18:43

meridiaan 10 aug 2007 15:40

De mooiste klim in Nederland vind ik toch de klim van Kranenburg naar Berg en Dal (Tivoli). Lekkere klim om trainend op het buitenblad te rijden.
In Limburg bevalt de Schweiberg me goed en ook de Italiaanse weg bij Doorwerth is fijn om vol tegenop te knallen (wel een smal paadje).
Go with the flow

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 10 aug 2007 23:35

Twente schreef:

Je bedoelt de klinkerklim richting de molen. Ik fiets deze inderdaad nooit omdat de weg zo slecht is. Iets wat je in Duitsland overigens vaker tegenkomt dan in Nederland. Daarentegen zijn de automobilisten heel wat vriendelijker dan in Nederland. Ik zal vanmiddag eens kijken naar deze klim. Had een rondje Gildehaus in de planning. Overigens zijn de meeste straatjes richting de molen vrij steil. Mocht je weer in de buurt zijn dan houd ik me aanbevolen voor hoogteprofielen. Wil graag weten wat de preciese steilheid van de klimmen zijn.


In gildehaus vind ik zelf de klim naar het hotel ook wel altijd erg leuk. In Bentheim zijn maar 2 klimmetjes waar ik van kan genieten, een wat langere niet steile klim over een vrij drukke weg. En vanaf de parkeerplaats onder bij het kasteel helemaal er rond om heen wat ook niet zo steil is. Vind dat stukken lekkerder dan die klimmetjes van 50 meter lang die bijna 20 procent ofzo zijn met rottige kasseien erop. Maar die schoppinger berg. Waar ligt die precies ? Wordt dat vanzelf wel duidelijk als je naar Schoppingen toefietst of moet je hem echt weten te vinden ? Zou zo'n 50 km moeten zijn vanuit Oldenzaal toch ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2007 00:31

Gewoon naar schöppingen rijden en je ziet de bult al liggen het dorpje ligt tegen de berg op. Vanuit Enschede kan je in 36 km er naar toe rijden, vanaf Oldenzaal zal het wel wat meer zijn. Je kan van een heel aantal kanten omhoog fietsen, bovenop rij je altijd lekker in de wind omdat het er open is. Aan de achterkant (vanaf Enschede gezien) is er een wat steilere klim door 't bos. De 2 klimmen vanaf de Enschede'se kant (de 1 begint in de wijk al met klimmen, de andere als je het industriegebied af rijdt) zijn niet zo steil, en het laatste stukje wordt helaas steeds minder steil en is gewoon valsplat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

korhaan
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:53
Locatie: Enschede

korhaan 11 aug 2007 00:48

Schoppingen is idd een uurtje vanaf Enschede; via Overdinkel - Metelen en dan kun je daar even lekker klimmen. Er liggen veel verschillende weggetjes daar (zeker de moeite waard).
Gildehaus/Bentheim is ook erg leuk om te doen....de weg naar het steile stukje bij de molen in Gildehaus heeft inderdaad een nieuw laagje asfalt. Bentheim blijft ook leuk met de verschillende kassei-strookjes rond het kasteel. Wel altijd goed oppassen voor de wandelaars daar.
In dezelfde regio is het ook rond Agelo (parcours DK) lekker glooiend.

gulquak
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 aug 2005 17:37

gulquak 11 aug 2007 18:29

Mijn top 3 in Nederland

Camerig

Loorberg

Schweiberg

Lekker lange hellingen

Op mijn site zie je meerder reviews van hellingen (voeg er gerust eentje toe). Hoe meer mensen er schrijven / profielen aanleveren, hoe meer het een soort encyclopedie voor iedere wielerliefhebber wordt.
--
Mijn profiel op hardfietsen.nl : http://www.hardfietsen.nl/tableaux/inde ... ebruiker=3" onclick="window.open(this.href);return false;

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 12 aug 2007 01:14

Vandaag dan maar de Schoppingerberg verkend en was inderdaad wel eventjes iets wat al een heel klein beetje op echt klimmen leek, vanuit dat bos is ie erg leuk en vanaf dat industrieterrein is toch ook een zo 2 km lang omhoog. Onderweg ook nog de Rothenberg bij Ochtrup in de buurt tegengekomen en die is ook wel grappig.

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 13 aug 2007 12:02

Juri schreef:Vandaag dan maar de Schoppingerberg verkend en was inderdaad wel eventjes iets wat al een heel klein beetje op echt klimmen leek, vanuit dat bos is ie erg leuk en vanaf dat industrieterrein is toch ook een zo 2 km lang omhoog. Onderweg ook nog de Rothenberg bij Ochtrup in de buurt tegengekomen en die is ook wel grappig.


Je kunt vanaf Schöppingen ook doorfietsen richting de Baumberge. Dit is richting Notulln. Hier gaat het voortdurend op en af. De Baumberg zelf (richting de uitkijktoren) is vrij steil. De Losserse Wielerclub doet de Baumberge elk jaar aan tijdens de Dinkel-Vechte tour (135km). Vanaf Oldenzaal zal deze rit zo'n 150km zijn.

Het klimmetje in Gildehaus naar het hotel pak ik meestal ook even mee. Niet erg lang (plm. 250 mtr) maar behoorlijk steil. Denk dat het wel zo'n 10% zal zijn.

Als je de Rothenberg bij Ochtrup fietst kun je ook in Ochtrup zelf nog een aantal klimmetjes maken richting de molen (de molen in het plaatsje zelf, niet die buiten Ochtrup). Deze zitten ook regelmatig in mijn rondjes.

Plaats reactie