Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3

concord
Forum-lid

concord 09 sep 2007 14:38

SUPER R3
Net terug van een rondje van 70km op mijn nwe r3, wat een super fiets!!!
Ik heb er al veel meer km's op zitten, maar dat is woon/werkverkeer, dus met een zware rugzak op je rug en dat fietst altijd anders.
Dit was dus de eerste keer zonder zo'n zware on-aërodynamische rugzak achterop.
Maar wat een super frame, lekker stijf, licht en niet te vergeten COMFORTABEL!
Ik snap dus echt dat er hier op het forum wel eens gesproken wordt dat de R3 een puur oncomfortabel wedstrijdframe is.
Misschien heb ik hiervoor slecht vergelijkingsmateriaal gehad, in volgorde: Look kG386, Giant TCR Carbon en voor deze R3 een Storck alu.
Ik rijd overigens met Easton Circuit wielen met gewoon 23mm bandjes, dus daar zit ook geen comfort in.
Als je met de R3 over stenen/kasseien rijdt dan merk je echt dat de dunne staande achtervork de trillingen en zelfs grote klappen weg filtert.
Ik sta er elke keer van te kijken dat zo'n licht frame, zo stijf en comfortabel TEGELIJK kan zijn.
Complimenten aan dhr. Vroomen en White voor dit topframe.

sharkman
Forum-lid

sharkman 09 sep 2007 15:32

Comfort zit nooit in een frame (geen enkel frame veert) heeft te maken met de gekozen ruitvorm). Demping zit altijd in de vork (en een wolf is juist weer niet superstijf) en in de gebruikte onderdelen (voornamelijk wielen). Bovendien stuitert er maar weinig meer als een Storck uit alu met een kinesis of stiletto vork, dus je bevindingen zijn juist.

arnoud
Forum-lid
Contact

arnoud 09 sep 2007 19:33

Ehm er wordt hier gesproken over " normaal mntage vet", misschien ben ik nu wel heel erg lekerig, maar is er ander montage vet dan montage vet (van bijvoorbeeld Shimano?). Ik lees hier graag de echte bouwers mening over welk vet dan te gebruiken!
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman
Forum-lid

sharkman 09 sep 2007 19:53

Speciaal montagevet bestaat eigenlijk niet. Machinebouwers lachen om de vetkwaliteiten die in de fietsenbranche worden gebruik. Ook wel begrijpelijk want eigenschappen als 20,000 toeren proof, zeewaterresistent enz. hebben wij geloof ik ook niet nodig.
Montagevet voor carbon is niets anders dan een redelijk normaal vet met weerstandverhogende deeltjes.
Wat je moet mijden zijn de ouderwetse lithiumvet soorten want die kunnen kunsstof aantasten en gekleurde vetsoorten waar sommige soorten lak weer niet tegen kunnen.
Kritisch wordt het bij alu op alu verbindingen die snel neigen tot kraakgeluiden. Persoonlijk gebruik ik het liefst een cobinatie van in de machinebouw gebruikt vet met kopervet. Bij merken waar ik weet dat ze met zeer laagwaardig aluminium werken pas ik op de schroefdraad vaak ook nog teflontape toe.

Plaats reactie