Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa ultra torque ervaringen

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 03 jul 2007 00:29

Zouden de rijders met deze crank hun bevindingen willen posten? Blijft de bout die deze crank vastzet wel goed vast of zijn er ook FSA mega exo problemen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 03 jul 2007 00:36

Heb er nu zo'n 6 a 7 duizend kilometer opzitten met een Chorus UT crank. Tot nu toe totaal geen problemen mee gehad. Ook geen last gehad van krakende lagers na het rijden in de regen, zoals door anderen soms wordt gepost.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

gt10
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2004 12:30

gt10 05 jul 2007 15:25

Ik heb de heel simpele Veloce compact sinds het voorjaar. De bout zat vast bij montage en zit nog steeds even vast. Ik controleer die regelmatig, maar tot nu toe is daar niets op aan te merken. Ik heb sinds enkele weken wel veel last van een krakend trapstel, maar ben nog niet gaan uitzoeken wat het juist is.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 05 jul 2007 15:43

Ik rij er vanaf begin april mee. Geen troubles tot nu toe. Bij mijn bikeshop adviseerde ze me de ultra torq's ipv FSA. Hier waren toch al de nodige problemen mee geweest, naar het schijnt.....?

Ben er wel nog over aan het denken om de lagers te upgraden door Ceramics. Zie ook: http://www.rouesartisanales.com/article-6862530.html
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 06 jul 2007 08:50

Ik heb inmiddels ruim 4000Km gereden op de Record UT 2007. Geen problemen.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 06 jul 2007 09:32

Uit diverse montages is wel gebleken dat het moeilijk is om op bijv. de chorus (want daar heb ik die ondervindingen mee) UT trapstellen andere tandbladen te plaatsen, bijv TA Horus, deze komen zeer dicht tegen verscheidene frames (afstand/dikte is wat verschillend) en de boutjes komen door het constant wringen los.
Ik spreek dan voornamelijk over het binnenblad.

- dus best met eigen tandwielen (campa) gebruiken
- en best met de originele boutjes die erbij komen

Over loskomen van de trapstellen à la FSA, daar zijn op het moment nog geen klachten over !

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 06 jul 2007 10:41

Lagers zijn niet echt geweldig (en lastig te vervangen) maar altijd nog stukken beter dan die van Shimano (om over FSA maar te zwijgen).
Verder passen de cranks niet op elk frame (te lage Q faktor) en valt er helemaal niets meer te corrigeren.
Als er niet wordt gevlakt loop je altijd het risico van kraaikgeluiden.
Overall laat het geheel een positieve indruk achter (mist het geheel wel volledig origineel blijft)

storck_lover
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 mei 2007 01:05

storck_lover 06 jul 2007 13:11

@Sharkman,

Kan je uitleggen wat je bedoelt met: Verder passen de cranks niet op elk frame (te lage Q faktor) en valt er helemaal niets meer te corrigeren.

Dank!
Ooit op een Cannondale super Six

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jul 2007 13:23

Heel simpel, dan komt de crank tegen de liggende achterbrug aan. Je kunt dan helaas niks oplossen met ringetjes ofzo, het is gewoon een kwestie van pech hebben. Bij de CR1 van mijn maatje (175mm crank) scheelt het echt verdomd weinig.

De lagers zijn w.m.b. helemaal niet beter dan die van Shimano volgens mij; wel zitten ze veel beter beschermd tegen vuil i.t.t. Shimano en dat is het grote voordeel.

Verder heb ik begrepen (maatje heeft er ook last van gehad) dat het kettingbladboutje dat in de crank gaat, los kan komen. Heb elders gelezen dat een macano van Lotto dit probleem ook heeft ondervonden en dit boutje vastzet met loctite.

jeanke
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:09

jeanke 06 jul 2007 20:13

Ik rijdt momenteel sinds begin maart met de Record UT en ben er zeer tevreden over. De lagers lopen echt zeeeer goed, en heb nog niet de door sommige vernoemde "kraken na regen" problemen ondervonden.
Ik had enkel het probleem dat de bout die de aseinden verbind loskwam en ook de boutjes van de tandwielen. Ik heb alles eens uit elkaar gehaald, tegoei gekuist en wat roze Loctite aangedaan, en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Algemene indruk: zeer goed, beste krankstel dat ik ooit had. Maar het is dan ook Campa natuurlijk. ;-)

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 23 jul 2007 00:21

Na +/-4500km draait de recordcrank nog steeds goed
Loskomende bouten heb ik nog niet gehad.
Ik blijf wel mijn vraagtekens plaatsen bij de uitlijning van de lagervlakken .
Zolang de bussen met schroefdraad in het frame gemonteerd worden kan die nooit goed zijn.
En daardoor onstaan er ongewenste spanningen in de kogellagers.
Het is aan de framebouwers om dit op te lossen.
Dat wil zeggen,bussen eruit en de lagers rechtstreeks in de bredere en machinaal nagedraaide bracket plaatsen.
Zij is ook tegen

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 23 jul 2007 00:43

Lage Q factor wil zeggen dat er weinig ruimte tussen de linker en rechtercrank zit. M.a.w. je fietst met je benen ook dicht bij elkaar ipv weidbeens (beetje overdreven gesteld dan). Aerodynamisch en voor de krachtontwikkeling gunstig maar bij frames met oversized chainstays past het vaak moeilijk. Komt je binneblad tegen het frame aan of je crank tegen de chainstay. (onderste deel van de achtervork waar je ketting boven loopt)

Plaats reactie