Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 dec 2010 13:26

simen schreef:
Amclassic-fan schreef:Van alle merk frames hebben de productie kosten helemaal niets met verkoopprijs te maken. Al moeten die Chinezen 3x zoveel loon krijgen, dat doet niets op de prijs die we hier in de winkel betalen. Nee BMC is alleen maar met 1 ding bezig en dat is met proberen anders te zijn.

Het maken van een fietsframe is met de huidige techniek in composieten best (bijna) volledig automatisch te produceren. Kosten technische gezien is dat alleen een duur grapje, een paar Chinezen doen het veel goedkoper.


Het is toch genoegzaam bekend dat handwerk alleen maar duurder wordt en moeilijker onder kwaliteitnormen is te handhaven .
Machinale automatische produktie wint het op den duur altijd, zowel op prijs als op constante kwaliteit.
Dus ook dat titaan frame wordt op den duur automatisch geproduceert.
Let maar op,de eerste aanzetten tot dat proces worden momenteel uitontwikkeld.
Zij het in een heel andere tak van de metaal industrie.
Het is dan slechts een kwestie van technieken combineren en ontwerpen aanpassen op de nieuwe beschikbare mogelijkheden.
Het zou me niet verbazen als het gewicht van een titanium frame dan ook nog eens duidelijk verminderd zonder aan stijfheid in te boeten.


Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 dec 2010 14:12

jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 26 dec 2010 18:27

B1 Xtreme titanium projectje van start gegaan (lang leve de Kerst :) ). Fiets gestript en begonnen met kaalkrabben van de vork. Octalink bracket krijg ik niet los, binnenkort maar even bij de FM langs..... Inclusief bracket en balhoofdlagers weegt het frame 1900 gram, niet echt licht, zal wel russisch zijn gezien de leeftijd (10/11 jaar) ? De vork weegt 450 gram (Time Stiletto Featherlight). Volgende stappen: kaalmaken vork, framestickers verwijderen (balhoofdsticker wil ik laten zitten) en frame oppoetsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wido op 11 jun 2011 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 dec 2010 19:42

Je doet denigrerend tav Russische tita frames. Ik heb een Maurizio frame van '99. Weegt 1300 g , carbonvork 340 g. Behoorlijk stijf frame en nooit een scheurtje in gehad.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 26 dec 2010 21:08

Leuk project, mooi frame om te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 26 dec 2010 22:23

gene schreef:Je doet denigrerend tav Russische tita frames.

Oeps, sorry, nee hoor, gewoon het knipoogje vergeten ;)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

caranium
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 feb 2010 11:13

caranium 26 dec 2010 23:42

Heb je een foto, Gene?
Time flies like the wind, fruit flies like banana´s

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 27 dec 2010 00:06

litespeed schreef:
jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).


Triple butted bestaat ook in titanium al een behoorlijk tijdje. Litespeed heeft al frames gemaakt met de wanddikte van een bierblikje. Die kon je in het midden van de buis met je vingers (als je flink kracht zette) al wat indrukken. Veel dunner zal echt niet gaan. Overigens is triple butted niet altijd lichter dan dubbel butted en maakt SEVEN bijvoorbeeld al frames die zeg maar custom butted zijn. Dus met echt variabele wanddiktes.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 27 dec 2010 07:30

Maar dat was dus alleen in het topsegment van Litespeed, de Ghisallo. Ca 4000 euro voor een frameset o.i.d. Ik bedoelde dat evt verdergaande automatisering er voor zou kunnen zorgen dat ook de goedkopere tita frames lichter gaan worden dan de 1300-1500gr die ze nu al snel wegen. Alhoewel ik mij ook afvraag of de markt wel groot genoeg is hiervoor.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 27 dec 2010 19:34

kwam ik tegen op frame-stickers.nl
geen idee of dit een echte beone is, maar het is wel titanium

[img=http://frame-stickers.nl/wp-content/upl ... ke-001.jpg]

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 27 dec 2010 20:24

De door roest aangetaste boutjes van de stuurpen zijn ook niet fraai maar eerlijk is eerlijk, de decals staan bijzonder goed! Ik hoop dat "Wido" oplet :)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie