Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 dec 2009 00:07

Hoi,

Als al gemeld een knutselproject met Xian-frame gedaan. Bij deze het resultaat. Onderdelen merendeels Ritchey WCS (Wet Black), Rival groep met Force crankstel (geen Rival in 175mm leverbaar), speedplay-pedalen en Easton EA50SL wielen. Vind 'm er voor een eerste projectje mooi uitzien. Opbouwen van een fiets valt erg mee! Vorkbuis kort ik uiteraard nog even in.

[img=http://img696.imageshack.us/img696/5087/img4330.jpg]
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 24 dec 2009 10:10

Leuk hoor! Ben altijd al fan geweest van die vork.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 dec 2009 15:42

Dank TiesT. Die vork compenseert het gewicht van het frame weer een beetje. Dik 1400 gram tov 300 gram.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 30 dec 2009 19:24

Een tijdje terug heeft al eens iemand op dit forum gevraagd naar ervaringen met Planet X, maar een serieuze reactie is er nog niet geweest. Weet iemand meer?

Ik overweeg een Ti Pro Road met Ultegra te bestellen. Prijzen zijn onverslaanbaar voor Amerikaans titanium.
Mooi vind ik de geëtste merklogo's. Op titanium horen naar mijn mening geen stickers (maar dat is persoonlijk).

Wat mij doet twijfelen is de ietwat afwijkende geometrie van de frames (lengte bovenbuis, balhoofdbuis en hoeken) en de beperkte keuze van opties. Veel zaken zijn "Out of stock" en dan ook niet te kiezen.
Er zit dan in ieder geval nog wat nawerk aan.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 dec 2009 19:51

[quote=""Hot Rod""]Een tijdje terug heeft al eens iemand op dit forum gevraagd naar ervaringen met Planet X, maar een serieuze reactie is er nog niet geweest. Weet iemand meer?
Ik overweeg een Ti Pro Road met Ultegra te bestellen. Prijzen zijn onverslaanbaar voor Amerikaans titanium.
Mooi vind ik de geëtste merklogo's. Op titanium horen naar mijn mening geen stickers (maar dat is persoonlijk).
Wat mij doet twijfelen is de ietwat afwijkende geometrie van de frames (lengte bovenbuis, balhoofdbuis en hoeken) en de beperkte keuze van opties. Veel zaken zijn "Out of stock" en dan ook niet te kiezen.
Er zit dan in ieder geval nog wat nawerk aan. [/quote]
Ben zelf ook op zoek naar een mooi Ti-frame en was, mede door een tip op dit forum, terecht gekomen bij Planet-X. Zat met het zelfde "geometrie-probleem". Wat ook mij aanspreekt, is dat de prijs/kwaliteit "onverslaanbaar" is en ook het ontbreken van "stickers". En natuurlijk dat de frames bij Linskey gefabriceerd worden. Heb een aantal Linskey-frames gezien bij de enige franse dealer in Bédoin (geen geintje!) en dat zag er goed uit. Wel heb ik even bij Planet-X geïnformeerd of hun frames "montageklaar" geleverd worden en kreeg ik als antwoord, dat ze in de fabriek gevlakt, gefreesd etc. worden. Doch zij (Planet-X) doen dit nog een keer over, als ze zelf een frame voor de klant opbouwen en "We'd higly recommend you to do the same if you're building it yourself". Ga er maar aanstaan, een Ti-frame frezen, vlakken en draad nasnijden. Wie, o wie?
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 30 dec 2009 20:08

Le Grimpeur, dat klinkt goed, wat jij meldt. Ik had ook wat twijfels, of hun montagekwaliteit goed zou zijn. Maar die twijfel lijkt ongegrond te zijn.

Ik meen, dat men bij Planet X momenteel aan het verhuizen is. Dat kan verlaren waarom veel onderdelen "out of stock zijn".

Wat geometrie betreft. Mij past i.h.a. goed een frame met een horizontale bovenbuislengte van zo'n 57,5 cm, een balhoofd van een 18 cm en hoeken van ca. 73 à 74 graden.
Ik ben zelf 184 cm lang met een binnenbeenlengte van 89 cm.
De Ti Pro Road zou ik in maat L of XL kiezen. Welke? Ik weet het nog niet zeker.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 30 dec 2009 20:22

Le Grimpeur schreef:Ga er maar aanstaan, een Ti-frame frezen, vlakken en draad nasnijden. Wie, o wie?


Op zich geen enkel probleem als je de juiste tools hebt hoor.
Kan gewoon niet missen.

Een klein beetje fm heeft dat liggen en kan je er zeker mee helpen.

Je kan ook eens op Rose Versand kijken, daar verkopen ze het gereedschap voor redelijke prijzen.
Hoewel het natuurlijk altijd nog veel geld is voor die enkele keer dat je het zal gebruiken.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 30 dec 2009 21:36

danny1407 schreef:
Le Grimpeur schreef:Ga er maar aanstaan, een Ti-frame frezen, vlakken en draad nasnijden. Wie, o wie?


Op zich geen enkel probleem als je de juiste tools hebt hoor.
Kan gewoon niet missen.

Een klein beetje fm heeft dat liggen en kan je er zeker mee helpen.

Je kan ook eens op Rose Versand kijken, daar verkopen ze het gereedschap voor redelijke prijzen.
Hoewel het natuurlijk altijd nog veel geld is voor die enkele keer dat je het zal gebruiken.


De fm bij mij in het dorp verwees me al door, toen ik kwam vragen om de draad in het bracket van mijn aluminium frame na te snijden ;-)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 dec 2009 21:46

danny1407 schreef:
Le Grimpeur schreef:Ga er maar aanstaan, een Ti-frame frezen, vlakken en draad nasnijden. Wie, o wie?

Hoewel het natuurlijk altijd nog veel geld is voor die enkele keer dat je het zal gebruiken.
Bedankt voor jullie reakties! Maar kijk,;) ik weet natuurlijk ook wel hoe het moet en met wat voor gereedschap en ook dat een goede FM die tools heeft. Maar niet iedere FM ziet je graag komen met een frame wat elders gekocht is. En juist het snij- en freesgereedschap is, ook bij Rose, Mantel c.s. nog best prijzig, dus een hele investering als je het maar sporadisch nodig hebt. En titanium is hard, dus moet je echt wel over goed snijgereedschap beschikken. Was eigenlijk meer benieuwd naar hoe anderen op dit forum zoiets doen, of wellicht tips hebben voor adresjes waar je niet "doorverwezen" wordt.
Ik heb dezelfde vraag overigens aan Van Nicholas voorgelegd, en die doen het wel voor je (moet je wel even opgeven bij je bestelling) als je een los frame bij hen bestelt.
60 x Ventoux

eachmatthijssen
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2009 22:31

eachmatthijssen 31 dec 2009 18:48

Hoi hierbij een foto van mijn eerste titanium fiets.
Ik ben benieuwd hoe hij zal fietsen t.o.v. carbon.
Maar eerst goed weer worden.[img=http://i868.photobucket.com/albums/ab25 ... rforum.jpg]

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 01 jan 2010 13:09

@eachmatthijssen

Op mijn droom-lijstje staat er ook zo een !

Erg mooie fiets,
ben ook nieuwsgierig naar je bevindingen, hou ons op de hoogte.
Qua rij- stuurgedrag maar vooral qua comfort,
Grt. Zapp

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 01 jan 2010 14:16

ZAPPerdeflap schreef: @eachmatthijssen

Op mijn droom-lijstje staat er ook zo een !

Erg mooie fiets,
ben ook nieuwsgierig naar je bevindingen, hou ons op de hoogte.
Qua rij- stuurgedrag maar vooral qua comfort,


Mensen moeten mij eens vertellen wat er nu zo mooi is aan een titanium frame, frame ziet er totaal niet modern uit, de frame's zien er uit als fietsen uit de jaren tachtig. Wat ik ook erg lelijk vind zijn die las naden, mag allemaal wel fantastische gelasd zijn, maar ik vind dat een lasnaad weg gewerkt moet worden. zal wel wat mensen tegen hun zere been schoppen, maar ben gewoon erg benieuwd wat hun nu zo aan trekt in deze frame's.

Plaats reactie