Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2007 11:41

Rolandt schreef:Naar aanleiding van de positieve reacties die ik hier las heb ik het afgelopen weekend een flesje Boeshield T-9 aangeschaft. Ketting eerst goed gereinigd, daarna helemaal ingedruppeld met Boeshield, een paar uur laten intrekken en vervolgens met een katoenen doek ketting weer afgewreven.

Ik moet zeggen: wow! Wat een verschil met Finish Line rood wat ik normaal gebruik. Ketting loopt nu echt een stuk soepeler en is bijna onhoorbaar; hij draait werkelijk als een zonnetje. Bedankt voor de tip!



waar gekocht?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 21 aug 2007 12:22

body schreef:waar gekocht?


Tom Schouten, Scheveningen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2007 12:31

Rolandt schreef:
body schreef:waar gekocht?


Tom Schouten, Scheveningen


Eindelijk een zaak in de buurt
Dank!!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

comebackkid
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30

comebackkid 21 aug 2007 14:16

of vlakbij Tilburg :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 aug 2007 17:38


Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 aug 2007 17:53

RSP is verreweg het beste product dat ik ooit heb gebruikt. Smeert perfect en geen vieze zwarte brei!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2007 18:17

En hoe ziet je ketting eruit na een rit?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

m00k
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2006 00:45

m00k 22 aug 2007 10:21

Ik heb afgelopen jaar Finish Line dry gebruikt. Op zich prima spul maar ga nu Motorex Dry Lube proberen obv goede verhalen daarover.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 aug 2007 16:25

Hoi,

Zelf ben ik toevallig omgekeerd tewerk gegaan.
Van Motorex Dry naar Motorex Dry met Teflondeeltjes erover heen gespoten tot een mengsel van olie met Teflondeeltjes.
De toevoeging van Teflon verminderd duidelijk de wrijving van de draaiende delen.
De tot nog beste olie van dit type is Morgan Blue Race Oil.
Boeshieled T9 is als smeermiddel uitstekend maar je hebt niet die verminderde wrijving die je met gewone olie en Teflon behaalt.
Om een of andere reden (parafine?) gaan teflon en Boeshield niet goed samen.
Grootste troef van Boeshield is dat het door zijn sterke hechting goed blijft smeren bij regenweer en...de hele boel loopt stil en schakelt mooi precies.
Met PTFE olieen durft het schakelen al wel eens "overshoot" vertonen, alsof de lagere wrijving de ketting net een tikje verder wil werpen bij het opschakelen.....?

Motorex is zeker een goed smeermiddel maar voor minder dan de helft van de prijs is Motip Professional PTFE Spray zeker zo goed.

Met alles wat ik al heb geprobeerd meen ik dat je met Boeshield een van de beste middelen hebt voor het dagdagelijkse gebruik als je een een produkt wil waar je verder geen omkijken naar hebt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

edwinn
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jun 2007 01:14

edwinn 22 aug 2007 22:43

Heb zelf ook enige weken voor het eerst Boeshield T9 gebruikt. Vond echter dat de ketting nogal kraakte en een plaatselijke fm adviseerde mij om het er de eerste keren dik op te doen zodat het er goed in zou trekken. Dus niet afwrijven met een doek na het insmeren en drogen en daarna ging het inderdaad beter.

Maar hoe vaak smeren jullie de ketting met T9 bij twee, drie keer fietsen in de week? Bovendien heb ik ook wel eens gehoord dat dit middel andere middelen verwijderd dus niet eerst ontvetten?

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 22 aug 2007 23:11

Ik gebruik Boeshield nu zo'n 4 - 5 jaar. Een krakende ketting heb ik, voorzover ik me kan herinneren, nog nooit gehad. Mijn werkwijze: ketting zuiver maken met een doek, elke schakel van de ketting 1 druppel olie geven, een nacht laten staan (is belangrijk !) en de dag erna de overtollige olie afvegen (dit doe ik ook bij een nieuwe ketting).
Na 4 - 5 ritten wordt de ketting opnieuw behandeld (hooguit 5 minuten werk). Je gebruikt toch niet de spray ?. Die smeert duidelijk minder dan de olie.

Plaats reactie