Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

probleem met DT240S naaf?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 10 jul 2007 10:14

Als ik mijn crankstel in de 'verkeerde' richting een slinger geef, staat deze meteen weer stil. Is dit normaal? De crank draaide zonder ketting zeer soepel, dus daarmee verplaatst het probleem zich richting mijn achterwiel, toch? Het gaat om een DT240S naaf - Open Pro wiel. Als ik de crank langzaam ronddraai in dezelfde (verkeerde) richting komt het achterwiel langzaam in beweging. Wanneer ik echter de cranks in de juiste richting een slinger geef, lijkt er niets aan de hand te zijn. Het wiel blijft zeer lang ronddraaien.

Op mijn andere fiets met Ultegra naven draait de crank wel een paar rondjes als ik in de verkeerde richting een slinger geef aan het crankstel. En komt mijn achterwiel niet in beweging.

Graag hoor ik jullie gedachten hierover. Wil graag weten of het een probleem is en of ik er mee door kan rijden of dat ik langs een FM moet. Alvast bedankt!

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 jul 2007 23:57

Niet gecontrolleerd, maar als ik het me goed herinner heeft deze naaf twee getande ringen die contra geplaatst als 'freewheel' functioneren. Zeer mooi systeem, maar niet roestvrij. En niet zelden standaard slecht ingevet. Vermoed dat er sprake roestvorming waardoor het geheel stroef loopt. Klusje voor je fietsenmaker als je zelf niet echt veel sleutelervaring hebt. (DT heeft ongetwijfeld een manual op de site)

Maar voordat je naar je FM snelt voor de zekerheid even controlleren of er niet toevallig iets (stukje touw bijv.) tussen krans/freewheel en naaf zit. Dat kan ook dezelfde problemen veroorzaken.

Plaats reactie