Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hulp bij demonteren ketting

vertigo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2007 11:41

vertigo 17 aug 2007 11:47

Hey,

Ik heb sinds een tijdje een 2de handskoersfiets met campagnolo daytona 10 speed. Nu zou ik graag voor de eerste keer mijn ketting en tandwielen achteraan willen poetsen. Ik wil daarom ketting en tandwielen achteraan demonteren. Ik denk dat hier wel wat mensen met ervaring zitten. Dus wat heb ik nodig en hoe ga ik best te werk?

Bedankt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2007 11:57

gebruik even de zoekfunctie en kijk even bij de technische artikelen van m-gineering.nl want dit komt vaak voorbij

anyway voor de ketting heb je een kettingpons nodig (en een nieuwe sluitpin om 'm opnieuw te sluiten, of liever nog een snelschakel zodat je in 't vervolg zonder gereedschap kunt openen en sluiten).

Voor de cassette heb je een kransafnemer voor Campa nodig (bijv. van BBB) en een kettingzweep (universeel).

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 aug 2007 16:36

Hoi,

Als de ketting enkel gepoetst dient te worden kan je ze er toch beter op laten liggen.
De cassette afnemen kan geen kwaad maar ook die kan je poetsen zonder ze te demonteren.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

vertigo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2007 11:41

vertigo 17 aug 2007 16:48

bedankt voor jullie raad

maar miijn ketting en cassettezijn echt wel vuil. Heel zwart, vuil tussen, ook derailleur is vuil en smerig. Hoe kan ik het dan best proper maken zonder het er af te halen?

dmm
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 aug 2007 11:35

dmm 17 aug 2007 16:53

vertigo schreef:bedankt voor jullie raad

maar miijn ketting en cassettezijn echt wel vuil. Heel zwart, vuil tussen, ook derailleur is vuil en smerig. Hoe kan ik het dan best proper maken zonder het er af te halen?


Spuitbus met ontvetter (vb Decathlon) en doek voor ketting. En oude tandenborstel.
Dan hoef je je ketting er niet af te halen.

Voor cassette zijn ook speciale (smalle) borsteltjes (ook Decathlon), maar afhalen is het beste.
Ik leg hem gewoon een nacht in een teiltje met afwasmiddel, gaat ook heel goed.
Zit niet te wachten op weer iemand met een mening.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 aug 2007 17:03

Het makkelijkste als het om poetsen gaat, niet het beste. Bij het openen van de ketting beschadig je hoe dan ook de schakel. Een verzwakking dus. Dat is de reden dat ik tegenwoordig alleen nog maar met sluitschakels werk (bijv. SRAM of KMC). Ook handig als je vaak van cassette wisselt trouwens!

@TS: Oude tandenborstel en oude doeken met dat blauwe Bionet spul van Cyclon (of wasbenzine als je niet milieuvriendelijk wilt doen...), kransjes 'flossen' met oude doek.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2007 17:12

Ik zweer ook bij snelschakels. Ik gebruik die van Connex op een Shimano Ultegra ketting. Werkt perfect.

Ik rij overigens gewoon met allerlei cassettes op één ketting. Als je je ketting na 3000 à 4000 km vervangt is er niks aan de hand.

Qua schoonmaken:

"grote beurt"
Ketting in een 1L ijsbak met een laagje lampenolie laten weken en daarna schoon schrobben met een tandenborstel of afwasborstel. Liever geen wasbenzine, dat is te agressief. Lampenolie daarentegen is wat milder en laat een vettig laagje achter op je ketting en smeert dus ook nog eens een klein beetje.

"kleine beurt"
Ketting door een doek halen met een beetje lampenolie zoals fdegrove aangaf.

Cassette werkt toch het best als je 'm even demonteert. Zo'n Decathlon spuitbuis (=spuitbare wasbenzine) werkt wel heel goed, maar dan kom er ongetwijfeld ook ontvetter in je naaf en dat wil je niet. Beter dus los maken. Wil je niet losmaken kun je ook flossen met een doek, gebruik dan niet teveel ontvetter.

P.S. vergeet ook je derailleur en met name de derailleurwieltjes niet, anders is je ketting binnen no time weer zwart. Ik gebruik hiervoor een oude badstof handdoek of oud t-shirt.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 17 aug 2007 19:59

Je kan ook de achterste geleideplaat ( die bij de spaken zit) van de derailleurkooi demonteren. Als de geleidewieltjes dan vervangen worden loopt het weer als een tielelier. Tacx heeft passende derailleurwieltjes. Als ik lees dat alles zwart is dan lijkt mij een grondige beurt wel noodzakelijk.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 18 aug 2007 13:25

Ik gebruik om de paar honderd km een soort kettingcleaner (link), een doosje met wieltjes waar de ketting door loopt. Heb er erg goede ervaringen mee. Met 3 keer nieuwe vloeistof is de ketting schoon, en ik heb het idee dat door het ronddraaien ook veel vuil van binnen de ketting mee komt. Ik gebruik petroleum om de ketting hierin schoon te maken, maar andere middelen zullen net zo goed zijn.

vertigo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2007 11:41

vertigo 18 aug 2007 20:30

heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga het volgende week eens uitproberen

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 19 aug 2007 01:23

Nog even opletten als je de cassette demonteert: precies in dezelfde volgorde terug op de body zetten. Met de kransjes zal je je niet vergissen maar de tussenringen kunnen van een verschillende maat zijn en als die niet meer juist in volgorde staan krijg je schakelproblemen.

tymenadema
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2007 15:22

tymenadema 12 nov 2007 15:49

Je kunt het beste je ketting laten zitten, als het dan toch moet goed opletten met monteren,als je de ketting 180 graden draait loopt hij niet lekker.

Plaats reactie