Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

fromberg
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 aug 2010 20:57

fromberg 01 nov 2010 13:35

Cyclo heeft geen schijfremmen of veersystemen voor en achter. Scheelt toch behoorlijk in onderhoud, laat zich veel makkelijker schoonhouden, alleen dat al scheelt.
Sensa cyclecross

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 01 nov 2010 13:57

Enkel aan remblokken heb ik veel kosten, die dingen slijten! Op 65km(één MTB toertocht met 1100hoogtemeters) heb ik een gloednieuw setje er helemaal doorgedraaid.

En bekabeling, die vervang ik minstens één keer in de maand.
Nulla tenaci invia est via!

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 01 nov 2010 14:21

Evert Dehandsch schreef:Enkel aan remblokken heb ik veel kosten, die dingen slijten! Op 65km(één MTB toertocht met 1100hoogtemeters) heb ik een gloednieuw setje er helemaal doorgedraaid.

En bekabeling, die vervang ik minstens één keer in de maand.



Wat!? Misschien moet je iets minder gaan remmen. En bekabeling elke maand vervangen vind ik ook wel wat overdreven.

Ik vervang pas kabels zodra ze minder fijn werken of er wat slechter uitgaan zien.

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 01 nov 2010 14:42

mister_arby schreef:
Evert Dehandsch schreef:Enkel aan remblokken heb ik veel kosten, die dingen slijten! Op 65km(één MTB toertocht met 1100hoogtemeters) heb ik een gloednieuw setje er helemaal doorgedraaid.

En bekabeling, die vervang ik minstens één keer in de maand.



Wat!? Misschien moet je iets minder gaan remmen. En bekabeling elke maand vervangen vind ik ook wel wat overdreven.

Ik vervang pas kabels zodra ze minder fijn werken of er wat slechter uitgaan zien.


dat vind ik ook te overdreven.
maar met die remblokjes heb je een punt.
naar 200 km op de ATB zijn ze al bijna op, terwijl ik niet eens veel rem
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 01 nov 2010 14:53

Gelukkig komen de schijfremmen er aan, er zijn al verschillende merken die schijfremmen bieden, ook trouwens op bestaande fietsen te verkrijgen.
Nog redelijk prijzig, maar schijnt gewledig te werken.......
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 01 nov 2010 15:04

MarZ schreef:Gelukkig komen de schijfremmen er aan, er zijn al verschillende merken die schijfremmen bieden, ook trouwens op bestaande fietsen te verkrijgen.
Nog redelijk prijzig, maar schijnt gewledig te werken.......


ja maar nu nog voor cyclocrossers
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 01 nov 2010 17:25

Iemand ervaring met een Ridley X-bow ?
Ben van plan dit frame aan te schaffen.

Ben benieuwd

Ga hem trouwens afmonteren met Campa centaur.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2010 17:41

MarZ schreef:Gelukkig komen de schijfremmen er aan, er zijn al verschillende merken die schijfremmen bieden, ook trouwens op bestaande fietsen te verkrijgen.
Nog redelijk prijzig, maar schijnt gewledig te werken.......


En als er iets snel slijt dan zijn 't wel de remblokken voor schijven met een natte zanderige ondergrond. Met 2 sets remblokken kan ik de 3 maanden op de crossfiets makkelijk redden. Kabels heb ik 2 jaar mee gereden, maar 't was wel beter geweest om die na een jaar gewoon te vervangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 01 nov 2010 17:51

mister_arby schreef:
Evert Dehandsch schreef:Enkel aan remblokken heb ik veel kosten, die dingen slijten! Op 65km(één MTB toertocht met 1100hoogtemeters) heb ik een gloednieuw setje er helemaal doorgedraaid.

En bekabeling, die vervang ik minstens één keer in de maand.



Wat!? Misschien moet je iets minder gaan remmen. En bekabeling elke maand vervangen vind ik ook wel wat overdreven.

Ik vervang pas kabels zodra ze minder fijn werken of er wat slechter uitgaan zien.


Al 3 weekends achter elkaar van die verschrikkelijke modderritten achter de rug gehad, dus dan is het zeker geen overbodige luxe! Vooral die van de achterderailleur doet het slecht...

Die remblokjes zijn nu ook eenmaal zo... Die dingen zijn in no-time helemaal weg!
Nulla tenaci invia est via!

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 01 nov 2010 17:53

Welke blokjes passen op die TRP remmetjes, of ben ik genoodzaakt om deze inclusief houders te vervangen?

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 01 nov 2010 22:07

Mmm, met m'n schijfremblokjes deed ik toch altijd wel lang op de MTB, zelf bij modderritten. Kwestie van goed inremmen. Grappig te lezen dat de blokjes van een velgrem dan wel snel slijten....
Al met al is de conclusie dat de draaiende onderdelen, en dan denk ik aan de cassette, ketting + kettingbladen het snelst slijten. Is te overkomen en (door mij met 2 linkerhanden...) prima zelf te vervangen.

Overigens dan de vraag, zelf een Cyclocrosser opbouwen, dien je dan specifiek een CX frame te hebben of voldoet een standaard raceframe (denk dan dat met name de rembevestiging anders is ????) ?

korhaan
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:53
Locatie: Enschede

korhaan 01 nov 2010 23:42

@ epotheker; nu al je remblokken versleten???
Bij de TRP remmen kun je gewoon race-blokken van de shimano gebruiken, maar de Techstop van BBB (triple compound) vind ik beter.

Plaats reactie