Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

marcx
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 02 nov 2006 16:23

marcx 28 nov 2009 20:36

Ridley heeft sowieso een langere balhoofdbuis.
Als ik dat vergelijk met mijn colnago valt dit echt wel op.
Dus kijk even op de geometrietabel van ridley of je daar je ding niet vindt.
Empella/columbus is bv ook vrij kort, dus in jouw situatie niet ideaal.

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 28 nov 2009 20:40

Thankx marcx! Ik bekijk dit even.
Weet je iets ivm de lengte/hoogte van de voorvork?

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 20 dec 2009 18:31

Ga stilletjes aan ook beginnen met het opbouwen van een crossfiets. Enkel ben ik een complete leek op het vlak van crossen...

Eerste vraag:
Verzet? Achteraan ga ik met een 25-12 rijden, lijkt me een normale combinatie en achteraan maakt het niet zo gek veel uit. Nu mijn verzet vooraan is een ander verhaal, wat lijkt jullie daar een goede combo? 42 en welke nog?

Tweede vraag:
Bandendruk? Ik ga me voor de eerste keer het veld inwagen met Gommitalia Magnum Cross 30mm tubes. Ik vrees dat het enkel een beetje dun zal zijn. Moet er wel bijzeggen dat de fiets enkel zal dienen voor toertochten en af en toe eens met een groepje vrienden het bos in te trekken. Geen wedstrijden dus. Enkel voorstellen voor tubes ook.

Derde vraag:
Positie? Heb het topic al wat doorgelezen en vindt verschillende meningen, de ene heeft zijn wegpositie en de andere een iets kleiner frame etc. Wat is de echte waarheid? Ik zou me logischer wijze iets lager zetten en korter?

Hopelijk raken mijn vragen beantwoord!
Nulla tenaci invia est via!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2009 18:41

Standaard crossverzet is 39-46 met 12-25 achter. Ik rij zelf altijd met 12-23, ik rij namelijk gewoon een cassette van 't wegseizoen op. Als je met een 42 wilt rijden zou ik het bij 1 blad houden.

Ik snap niet waarom je op tubes gaat rijden als je enkel toertochtjes en trainingen doet. Als je lek rijdt ben je 't bokje en dat gebeurd toch nog al eens in het veld. Ongeacht bandjes of tubes ik zou gewoon lekker met 35 mm rijden (comfort + grip).

Als je de positie van je wegfiets overneemt zit je op 1 van beide fietsen echt alles behalve goed. Je moet op de crossfiets een stuk korter zitten dan op de wegfiets. Een beetje minder hoogte verschil is in veel gevallen ook aan te bevelen, je moet echter wel druk op 't voorwiel houden.
Het zadel moet je zeker als wegrenner gewoon net zo hoog als op je wegfiets afstellen. Anders ben je op een inefficiënte manier aan het trainen. Je spieren moeten namelijk steeds bij een bepaalde lengte kracht zetten en aan die prikkel adapteren ze.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 20 dec 2009 18:49

@Amclassic-fan
Thanks voor de snelle reply! Crossverzet zal ik dan eens voor kijken, die 42 was enkel maar een gokje van wat het zou kunnen worden...

Waarom ik op tubes rij? Ik heb nog enkel tubewielen hier staan, neem één van m'n oudste setjes van de weg om in het veld te gaan crossen. Dus die 30 mm tubes kan ik volgens jouw beter "weg gooien" en me een setje 34mm's aanschaffen?

Over de positie, zadelhoogte gelijk houden en korter zit je zowiezo door de geometrie. Ik zal even kijken waar ik aan kan gaan wennen...
Nulla tenaci invia est via!

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 20 dec 2009 19:30

Hallo
Wat voor een tip kunnen jullie mij geven voor de aanschaf van een fiets waar ik mee in het bos kan fietsen. ik wil graag een crossfiets .maar wil wel op de gangbare A.T.B parcours rijden.
Zou dit met een crosser problemen geven?
Afbeelding

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 20 dec 2009 22:00

johoop schreef:Hallo
Wat voor een tip kunnen jullie mij geven voor de aanschaf van een fiets waar ik mee in het bos kan fietsen. ik wil graag een crossfiets .maar wil wel op de gangbare A.T.B parcours rijden.
Zou dit met een crosser problemen geven?


Lees dit topic maar eens door
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35426&page=1

vos
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:53

vos 27 jan 2010 20:52

Ik heb net een nieuwe crosser op laten bouwen maar nu blijkt door mijn lichaamsbouw en de korte balhoofdbuis van het Ridley frame een enorme spacertoren het gevolg te zijn bij een gelijke overname van mijn racefiets afmetingen.

Nu lees ik over crossers regelmatig van een kortere zit en houding door kortere bovenbuis voor een rechtere zithouding en meer potentiele krachtsuitoefening voor het betere gooi-en smijtwerk in het veld. Maar kan deze filosofie ook doorgetrokken worden door de hoogte van het zadel iets te verlagen waardoor je meer kracht kunt uitoefenen op je bovenbenenen??

Maw door een verlaging van mijn zadelpen zou ik ook de spacertoren een beetje af kunnen bouwen.

Bvd.

vos
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:53

vos 27 jan 2010 20:53

[img=C:\Documents and Settings\nlv02600\Desktop\Ridley Cross.JPG]

vos
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:53

vos 27 jan 2010 21:04

Btw, het zou dan gaan om een verlaging van de zadelpen van max 2cm.

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn???

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 28 jan 2010 00:01

Niet doen. Het zadel moet goed staan en niet 2 cm te laag. Je kunt je kracht niet goed kwijt en hebt daardoor minder lol aan het fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2010 00:59

Sinds wanneer heeft een Ridley een korte balhoofdbuis, ze hebben juist de langste balhoofdbuizen. Maar ja als je een frame koopt wat te klein is...

Het zadel staat op de foto extreem naar achteren, kan me niet voorstellen dat je gewichtsverdeling zo goed is. Zadel naar beneden zetten is geen optie, want dan ga je gewoon minder vermogen leveren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie