Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Bandenlichters

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 20 okt 2007 02:34

Kan er ondertussen van meepraten Henry, gister m'n nieuwe Schwalbe slicks van de MTB afgehaald en opnieuw m'n all-rounders van Specialized erop gegooid : onmogelijk die krengen eraf te krijgen met de Tacx bandenlichters. Ik heb m'n metalen exemplaren moeten bovenhalen en dan maar liefst 5 stuks vooraleer ik verder kon afritsen en dan was er nog eentje doorgeplooid. Goed dat ik die dingen nog had. De Specialized banden gingen er dan weer papgemakkelijk op.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 nov 2007 14:01

Ik heb ook bandenlichters van Tacx, 2 jaar oud, met moeite krijg ik altijd m'n bandje van mijn Zonda wielen af.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

rars
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:29

rars 07 nov 2007 18:37


beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 20 jan 2008 18:07

Continental banden zijn moeilijk om Shimano velgen te leggen. Je kan dan beter Michelin banden gebruiken. Anderzijds zitten Michelin banden weer te slap op mijn Fulcrum velgen. Ik heb meegemaakt dat een Michelin pro race bandje spontaan uit de Fulcrumvelg werd gedrukt (8 bar). Het blijkt dat ondanks normering de ene velg of band toch de andere niet is.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 20 jan 2008 19:37

In het verre verleden heb ik jaren in een fietsenwerkplaats gewerkt. Bij het monteren van de buitenband inderdaad beginnen en dus ook eindigen bij het ventiel. Als de binnenband per ongeluk tussen de velg en de buitenband komt, dan kan je dit weer verhelpen door het ventiel even omhoog te drukken. Deze actie moet je altijd uitvoeren!

Begin je dus halverwege, dan kan dit niet en loop je de kans dat de boel klapt als je hem op spanning brengt.

Bandenlichters? Er is maar 1 goede bandenlichter. Voor sommigen helaas niet de lichtste, maar wel de beste: Terry. Je fietsenmaker kent ze wel.

eelcoz

eelcoz 10 apr 2010 20:33

Vanochtend voor het eerst lek gereden met m'n nieuwe fiets. Aangezien ik geen reservebandjes bij me had (stom!), m'n vriendin gebeld die me met veel plezier heeft opgehaald.;) Echter, toen begon de ellende, namelijk het demonteren van de band om een nieuwe binnenband te plaatsen. Met geen mogelijkheid kreeg ik de buitenband van de velg, terwijl ik dat toch echt niet voor het eerst deed. Uiteindelijk ben ik naar de plaatselijke Profil gegaan, waar ze 'm er binnen 10 seconden vanaf hadden. Ze gebruikten daar aluminium bandenlichters, die volgens hen al 30 jaar oud waren en niet meer verkrijgbaar. Ik ben dus aangewezen op de stalen bandenlichters uit zo'n Simpson plaksetje, maar daar lukt het dus niet mee. Nu is mijn vraag of dat ook te maken kan hebben met de banden of de combinatie van banden en wielen die ik gebruik? Ik heb Easton Vista SL wielen met Continental Grand Prix bandjes. Heb al redelijk wat bandjes verwisseld in m'n fietsleven maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ik 'm er niet zelf af kreeg. Iemand tips misschien?

globeskater
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 01 sep 2009 16:07

globeskater 11 apr 2010 21:15

ik gebruik gewoon de bandenlichters uit het simpson setje.. maar ben er soms maar 1 van nodig en af en toe twee dan ligt die buitenband er wel af..ben wel blij dat ik wielen heb waarvan de banden makkelijk af gaan en ik dus makkelijk zelf een bandje kan vervangen..
http://globeskater.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie