Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campa ultra torq tov traditioneel.

keesje
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2005 23:29

keesje 22 okt 2007 00:13

Wat is het voordeel van de nieuwe trapas constructies met de buiten het frame liggende lagers zoals campa ultratorq tov de traditionele systemen met normale trapas?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 okt 2007 10:11

Zoland de maat van de bracketpot niet wordt aangepast is er geen enkel voordeel dat de gemiddelde rijder ooit op zal merken (bovendien zijn de lager ook nog eens veel eerder defect)
Houdt het maar op mode en de fabrikantien willen ook steeds weer wat nieuws verkopen.

keesje
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jun 2005 23:29

keesje 22 okt 2007 10:20

Ik was afgelopen vrijdag op Bike-motion en vroeg er even naar bij de stand van Campagnolo.
Daar verzekerde ze mij dat het veel stabieler aanvoelde met de Ultra-torq ???

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 okt 2007 10:35

Het voordeel is dat lagers vervangen ongeveer 4 keer goedkoper is.
het nadeel is dat je ze 4 keer vaker moet vervangen omdat er meer vuil inkomt.
(boutade)

echte voordelen: Lichtere constructie, grotere stijfheid (maar dat voelt een mens echt niet, als het te slap is ligt het aan de bracketstijfheid die niet in orde is), uitwisselbare centaur/chorus/record crank zonder de trapas te moeten vervangen (bvb als je met een 53-42 record in nederland rijdt en je hebt een goedkopere veloce/centaur compact crank die je 2 weken in de bergen wilt gebruiken).

echte nadelen: lagers zijn gevoeliger voor slijtage en vuil, bij constructie heb je weer nieuwe dure sleutels nodig, je kan geen andere asjes (wel andere lagers) meer steken (zoals phil wood).

Het komt lang en breed gezegd hier op neer: de commercie moet draaien dus vinden ze altijd wat nieuws uit om geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Ingenieurs bij campagnolo genereren nieuwe vraag, anders zijn ze werkloos. De noodzaak aan die nieuwe spullen wordt gecreëerd door er de profs mee te sponsoren, maar infeite hebben wij deze spullen helemaal niet nodig. Resultaat:
1. de gewone wielertoerist moet dit ook hebben, hij wil 'mee zijn'. Hij laat hem door reclame en het feit dat de profs ermee rijden wijsmaken dat hij hiermee beter af is, maar hij is het misschien niet (er is geen tegenbeweging: wie wil immers vooruitgang en nieuwe 'sexy' producten van de markt zien verdwijnen?)
2. ik doe gouden zaken door vierkante cranks 2dehands te kopen of in de uitverkoop voor spotprijzen.
3. de wielertoerist koopt nietsvermoedend een nieuwe fiets met ultra torque: hij zal nu niet meer terugkeren naar een vierkante as en om de zoveel tijd zijn lagers laten vervangen bij de fietsenmaker. De fietsenmaker is ook blij, want hij verdient meer aan onderhoud.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27568
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2007 11:45

Mooi verwoord de Zwarten!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2007 12:15

de zwarten schreef:(er is geen tegenbeweging: wie wil immers vooruitgang en nieuwe 'sexy' producten van de markt zien verdwijnen?)


Die is er wel hoor, alleen daarover lees je niets in de blaadjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 okt 2007 12:29

Scepticus schreef:Die is er wel hoor, alleen daarover lees je niets in de blaadjes.


Waar dan wel?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2007 12:36

Nou, er zijn zat sites te vinden die niet klakkeloos met de mainstream meeblaten, denk aan M-Gineering, Damon Rinard, Sheldon Brown, Jobst Brandt, Radplan Delta.

En er zijn best nog een boel merken die al jaren duurzame no-nonsense producten maken zoals CK, PW, WI, Thomson, TA (alleen in de meeste fietsenwinkels zijn die niet te vinden, maar wat dat betreft is internet een zegen ;) )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 okt 2007 13:05

@ Havana: thanks!
@ Scepticus: goeie links! Het valt wel op dat (zoals altijd) de tegenbeweging wordt gerund door weirdo's/freaks/failliete fietsenwinkels/ander tuig waar ik ook wel een beetje op lijk.
Leve Phil Wood en White Industries (kan ik uren op kwijlen)...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 okt 2007 13:16

Trouwens, oud-hoofdredacteur van Fiets Guus van de Beek (jammer dat die weg is) had ook een kritische kijk op technische zaken, evenals Hilary Stone, van wie vroegâh ook nog wel eens stukjes in Fiets stonden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 okt 2007 23:37

keesje schreef:Wat is het voordeel van de nieuwe trapas constructies met de buiten het frame liggende lagers zoals campa ultratorq tov de traditionele systemen met normale trapas?


Voorlopig is dit een tussenoplossing.
Eerst moet de frameconstructie(zoals bij Trek) nog aangepast worden zodat de lagerpotten met hun schroefdraad kunnen vervallen.
Dan is het (de)monteren een fluitje van een cent.
Verder is het lichter en het totaal bevat dan minder onderdelen wat bij produktie altijd goedkoper is.
Zij is ook tegen

Plaats reactie