Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Magura vs schijfrem

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 31 okt 2007 11:11

Ik steun Daniel in zijn pleidooi voor de Epic, ik heb 'm zelf ook. Je haalt veel meer plezier eruit, vooral op slechte, hobbelige ondergrond, zowel op klimmetjes als in afdalingen. Het achter-veersysteem is eigenlijk ongelooflijk goed. Ik heb een Fox 100 RL als voorvering maar zelfs die goede vork houdt de achtervering niet bij.
Wat het remsysteem betreft heb ik de HS33. Erg goede remmen maar ondertussen is het een feit dat de schijfremmen nog beter zijn. Als je een beetje handig bent kan je de servicing en het afstellen gerust zelf doen. Ja, ze hebben wat meer onderhoud nodig - dat geldt trouwens ook voor de achtervering - maar so what. Ik rij veel samen met kerels die heel wat jaartjes minder tellen dan ik en sterker zijn maar dank zij mijn fiets hou ik ze toch goed bij. We kijken stilaan uit naar meer ritten in de voerstreek en de Ardennen en ik denk toch dat ik de Magura's nog eens zal vervangen door schijven. Misschien eerst nog een ander paar wielen met ceramische velgen proberen, dat remt ook beter en slijt minder. Met schijfremmen slijten de velgen helemaal niet, daar moet je ook rekening mee houden bij je keuze.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2007 16:25

KukeleKupers schreef: Alleen snap ik nog steeds niet waarom HS33 voldoende zou zijn in NL, maar daar buiten niet meer?
HS33 remmen doseren een stuk fijner dan gewone v-brakes, maar héél veel groter vond ik de remkracht niet. Misschien merk je dit pas als je wat zwaarder bent? Ik ben een lichtgewichtje, dus ik sta sowieso snel stil.


Op langere afdalingen wordt met een velgrem je velg te warm. De gevolgen laten zich raden. In Limburg zijn die afdalingen te kort en kun je vaak genoeg je rem helemaal los laten, maar als je de langere Ardennenafdalingen pakt of nog verder de heuvels in, dan kun je in de problemen raken. Ook je noodstops zijn langer met HS33 tov schijven bij dermate hoge snelheid. Blokkeren kun je met alle remtypes, maar tegen de blokkeringsgrens aan remmen heb je met schijven veel meer controle.

Overigens ben ik ook jaren geleden met HS33's begonnen. Een van de redenen waarom ik over ben gestap toen is dezelfde als die Freerider aankaart: als je over gras-moddertracks rijdt loopt het vol rond de rem en de vorkpoten. Het gras slaat om de booster heen en daar blijft in no-time meer rommel aanhangen.
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 31 okt 2007 18:07

Daniel1975 schreef:Op langere afdalingen wordt met een velgrem je velg te warm. De gevolgen laten zich raden. In Limburg zijn die afdalingen te kort en kun je vaak genoeg je rem helemaal los laten, maar als je de langere Ardennenafdalingen pakt of nog verder de heuvels in, dan kun je in de problemen raken.



Hier staat 'fading' bij schijfremmen weer tegenover, toch? Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt.
Daniel1975 schreef:Ook je noodstops zijn langer met HS33 tov schijven bij dermate hoge snelheid. Blokkeren kun je met alle remtypes, maar tegen de blokkeringsgrens aan remmen heb je met schijven veel meer controle.


Moet ik je gelijk in geven! Heb het zelf getest op een heel heel heel erg steil stuk asfalt. Toen merkte ik pas echt dat schijfremmen idd. beter remgedrag hebben. In de bossen waar ik altijd rijd merk ik weinig verschil.
Daniel1975 schreef:Overigens ben ik ook jaren geleden met HS33's begonnen. Een van de redenen waarom ik over ben gestap toen is dezelfde als die Freerider aankaart: als je over gras-moddertracks rijdt loopt het vol rond de rem en de vorkpoten. Het gras slaat om de booster heen en daar blijft in no-time meer rommel aanhangen.


Hier heb je met gewone v-brakes een stuk minder last van, maar het is idd. wel een issue bij de HS33 remmen.

Ik ben begonnen met cantilevers, toen v-brakes, daarna HS33, en nu schijven (omdat het frame waar ik min of meer verliefd op ben geworden disc-only is).
Heb nu Formula Oro K18 remmen, (gekocht op aanraden van veel mensen, oa. Daniel1975). Ze bevallen opzich prima, al heb ik het idee dat ik m'n remnokken (?) moet laten afvlakken voordat ik ze perfect uitgelijnd krijg.


Ik denk dat als je puur naar remgedrag kijkt, en het niet erg vind wat meer geld en moeite in je remmen te stoppen, dat je met schijfremmen beter af bent. Plus het ziet er imho veel mooier uit!
Voor mij persoonlijk is de gewone v-brake nog altijd de betere rem. Al is het maar omdat ik toch niet zo hard kan met m'n ongeveerde fietsje ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2007 19:06

Fading is een wat ouder fenomeen wat tegenwoordig niet vaak meer voorkomt door de zogenaamde open oliereservoirs. Daarnaast is het ook een kwestie van de juiste schijven kiezen; als je veel extreem werk doet doe je er goed aan om een 180 of zelfs 210mm schijf vóór te plaatsen, die kan de hitte veel beter kwijt.

Nokken vlakken kan noodzakelijk zijn als er te ruim met lak is gewerkt bijvoorbeeld. Meestal gaat het wel goed. Let ook op dat je rem niet iets verdraait bij het vastdraaien van de boutjes. Dat gaat ook nog wel eens ietsje mis.
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 31 okt 2007 19:32

En nokken vlakken kost veel als je het zelf wilt doen (heb je een duur apparaat voor nodig). Dit is iets wat ik zelf ook meeneem bij het kostenplaatje van schijfremmen.

Nu staat er hier ipv. alleen 'schijfremmen zijn beter' al wat meer info. Dat is waar 'smalende' post voor bedoeld was. Er wordt wel vaker wat geroepen zonder fatsoenlijke argumentatie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2007 19:57

Ik neem dat absoluut niet mee, want het is vrij zeldzaam als je de nokken moet vlakken. En dat geldt alleen als je zelf je fiets opbouwt. Als je de complete fiets bij de Fm koopt moet hij er voor zorgen dat het goed werkt.
Less is bore

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 31 okt 2007 22:13

Daniel1975 schreef:Kulekupers, ieder zijn mening. Je sarcasme mag je wat mij betreft voor je houden. Ik geef keurig aan wat een fully voor voordelen heeft, staat volgens mij geen woord Chinees tussen. Ook over de huidige generatie schijfremmen kun je kort zijn; die zijn gewoon goed. En iedereen die roept dat het afstellen van schijfremmen geklooi is moet er voortaan maar eens even bij vertellen of ze persoonlijke ervaring er mee hebben en met welke remset dat was.
Dat jij graag stuitert en dat dat voor JOU de ultieme fietsbeleving is, is je goed recht, maar doe dan niet alsof ik onzin loop te verklaren.


Allebei z'n sjarme, maar ik wil het hier wel even roepen hoor. Ook schijfremmen zijn niet zaligmakend wat betreft afstellen..................huh wat, types?

Afgelopen jaar hadden we ze met Auriga, Oro en Oro Puro in het assortiment (afgezien van een tiental andere types uit voorgaande jaren. Hayes, Hope enz.). En ook de laatste (Puro) geeft wel eens problemen. Van lekker gillen tot trillingen in de achtervork.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 01 nov 2007 19:13

Maatchen schreef:Allebei z'n sjarme, maar ik wil het hier wel even roepen hoor. Ook schijfremmen zijn niet zaligmakend wat betreft afstellen..................huh wat, types?

Afgelopen jaar hadden we ze met Auriga, Oro en Oro Puro in het assortiment (afgezien van een tiental andere types uit voorgaande jaren. Hayes, Hope enz.). En ook de laatste (Puro) geeft wel eens problemen. Van lekker gillen tot trillingen in de achtervork.



Dingen zoals trillende achtervorken kunnen ook door het frame veroorzaakt worden (maar valt voor mij evengoed onder 'geklooi met afstellen', aangezien ik deze problemen nooit heb gehad met v-brakes/HS33).

Overigens schijnen er ook genoeg mensen te zijn die problemen hebben met het monteren en afstellen van HS33 remmen, schijnt ook geen makkie te zijn. Heb ik zelf nooit zo ervaren, maar ik zeg 't maar even ..

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 01 nov 2007 22:34

Dingen zoals trillende achtervorken kunnen ook door het frame veroorzaakt worden (maar valt voor mij evengoed onder 'geklooi met afstellen', aangezien ik deze problemen nooit heb gehad met v-brakes/HS33).
Klopt, soms is het afdoende om een nieuwe rem van het zelfde type te monteren. Heb ook meegemaakt dat één bepaalde maat van een type fiets problemen heeft, de andere maten helemaal niet. Soms moet je een ander type rem gebruiken, wat bepaald geen optie is als een Auriga het probleem oplost dat door een Puro veroorzaakt wordt.
Waar het echter om ging is dat ook (duurdere) schrijfremmen niet probleemvrij zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2007 23:51

Het enige probleem wat ik met HS33 ken is dat de remblokjes slecht terug komen naar verloop van tijd. Hierdoor gaat de boel eerder knarsen als je door modder heen bent gereden. Zo nu en dan een beetje PTFE oid op de zijkant van het blokje doen verhelpt het probleem voor het grootste probleem.
Een ander dingetje wat alleen tijdens de montage speelt is dat er een ringetje op de V-brake nokken moet en dan pas de rem. Aan de kant waar je de rem los haalt doe je er verstandig aan het ringetje vast te lijmen want anders is het een kwestie van tijd voordat je hem kwijt raakt. Voor de rest is de montage een fluitje van een cent als je niet 3 linker handen hebt, want dan gaat er waarschijnlijk remolie in de rondte vliegen. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 02 nov 2007 10:51

Amclassic-fan schreef:Voor de rest is de montage een fluitje van een cent als je niet 3 linker handen hebt, want dan gaat er waarschijnlijk remolie in de rondte vliegen. ;)


Geen 3, maar toch wel anderhalve linkerhand heb ik. Moeten er geen kabels ingekort, gevuld, ontlucht worden ed..? Heb je speciale (dikkere) kabelgeleiders nodig? Er staan regelmatig mooie aanbiedingen te koop van de HS33, maar de montage ervan weerhoud me toch wel een beetje.

ventje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2007 11:18

ventje 08 nov 2007 12:13

Mijn fiets (Cinelli) stamt nog uit 2001! Stukje bij beetje komen er wel nieuwe onderdelen (slijtage, maar ook opleuken). Ik heb er tot nu toe met centrepull remmen op gefietst. Kan dat nog? Ja zeker, ook met gedateerd materiaal valt prima te fietsen, mits je het perfect onderhoud. Nu heb ik het voordeel dat ik erg handig ben (ervaring met reviseren van motorfietsen). Maar mijn oude voorvork (Rodem) heeft het nu echt begeven, waardoor ik een Tora van Rockshox heb aangeschaft. Ja en dan moeten de remmen nu ook aangepast. Ik ga voor de HS 33, heb er al vaker mee gefietst in Italie en Ardennen op huurfietsen. Met name het kosten plaatje gerelateerd aan de fietsleeftijd heeft mij tot dit besluit gebracht. Een volgende fiets zal echter wel schijven krijgen, ik vind de remwerking toch beter te doseren.

Plaats reactie