Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 mei 2011 10:18

Daniel1975 schreef:Flink water drinken helpt niet binnen een half uurtje. Dat vocht is dan nooit opgenomen in die korte tijd. En als dat zo zou zijn zouden toch alle renners direct na de koers een hematocriet waarde hebben die ver boven de 50 ligt?
Je komt na een dagje koersen in de zuid franse zon echt wel een beetje uitgedroogd aan. Dat krijg je nooit bijgedronken.


Allereerst, ik ben geen arts, dus wellicht slaat dit nergens op. Aan de andere kant, bronnen bij zowel renners als enkele doping fora zijn hier behoorlijk eensluidend over: water drinken help en het helpt behoorlijk snel!

Water wordt snel opgenomen*. En je hoeft niet je hema naar nul te drukken, een paar puntjes moet afdoende zijn.

Dan rest de terechte vraag over de uitgedroogde renners. Uitdroging verhoogt de hoeveelheid vaste stof in je bloed. Wordt dit gedisconteerd? Oftewel, houdt men hier rekening mee in het lab? Of kijkt men naar de verhouding van de andere stoffen in je bloed? De medische bronnen duiden erop dat water en hematocriet wel degelijk hand in hand gaan.

Hou er ook rekening mee dat het lichaam dit probeert te compenseren. Als je uitgedroogd water gaat drinken zal dit snel worden opgenomen en niet direct worden uitgeplast. Renners drinken direct een flesje leeg na de finish, dit zal behoorlijk helpen de vochthuishouding weer in balans te krijgen, zeker als je ziet dat water direct wordt opgenomen in je lichaam.

Maar ja, wielrenners zijn van oudsher dol op onbewezen gewoontes, dus het zou kunnen dat het een broodje aap verhaal is. Logica zegt dat je overtollig water niet zozeer opneemt maar uitplast. Dat is een veel grotere nagel in de kist.

* Lang leve het internet: water wordt direct opgenomen, het hoeft niet te worden verteerd omdat het een lichaamseigen stof is. Het absorptie proces begint direct, nog voordat het in je maag is! Er is een bepaalde opnamesnelheid, maar een kwart liter neem je op in 2.5 minuut. Dus in een halfuur kan je echt wel je waterhuishouding omgooien.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2011 10:55

Bijzonder!!
Less is bore

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 mei 2011 10:58

Daniel1975 schreef:Bijzonder!!

Als je erbij stilstaat dat water niet hoeft te worden afgebroken is het minder raar... maar ik was ook verbaasd. Ik wist dat het snel ging, maar zo snel? Zo zie je maar weer.

Maar ik ben het nog wel met je eens dat er reden genoeg is om het "water drinken" verhaal in twijfel te trekken. Je hematocriet hangt dan wel samen met je waterhuishouding, maar overtollig water plas je volgens mij weg. Je gaat niet opzwellen als een ballon.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 mei 2011 13:03

Of het je bloedtest beinvloed betwijfel ik.... maar dat drinken helpt met de urinetest is wel duidelijk:

Christine Ayotte: hoofd Canadese dopinginstanties:
"They can mask it by drinking. Simple as that," says Ayotte.

Simple indeed. Sufficient quantities of fluids are enough to flush detectable traces of the drugs from urine.

"If you dilute your urine sample sufficiently, then the traces that we're trying to find will be diluted to a point where we can't even concentrate it," Ayotte says, who admits that while the masking technique isn't terribly sophisticated, it's effective enough to be a problem.
Volgens mij worden Cera en Aranesp aangetoond via Urine. Dus als je de waarde niet boven de 50 trekt...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 23 mei 2011 13:09

Ik weet niet meer precies hoe het verhaal technisch in elkaar stak maar in het boek 'de dood van marco pantani' van Mat Rendell kwam het drinken van water vlak voor een dopingtest ook naar voren als een geschikt middel om een positieve test te ontwijken. Zal eens kijken of ik dat stukje kan opduiken.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 23 mei 2011 13:15

maar om welke hoeveelheden praten we dan?
is 1 bidon al genoeg? of moet je echt veel meer drinken?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 23 mei 2011 13:42

Die ene rit van Floyd Landis, dat ie betrapt is op dope, en waarin iie het geel in een bijna onmogelijke ontsnapping terugpakte, na zijn hongerklop van een dag ervoor. Ik denk dat ie in die betreffende bergetappe zowat om de halve kilometer een bidon water leegdronk, of over zich heen gooide. Hij dronk in ieder geval ontzettend en opvallend veel....., zal wel niet toevallig zijn.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 mei 2011 13:57

Auke schreef:Die ene rit van Floyd Landis, dat ie betrapt is op dope, en waarin iie het geel in een bijna onmogelijke ontsnapping terugpakte, na zijn hongerklop van een dag ervoor. Ik denk dat ie in die betreffende bergetappe zowat om de halve kilometer een bidon water leegdronk, of over zich heen gooide. Hij dronk in ieder geval ontzettend en opvallend veel....., zal wel niet toevallig zijn.


Dat had een andere (verklaarbare) reden en was waarschijnlijk een minstens zo belangrijke component in de fantastische prestatie (niet sarcastisch bedoeld).

Floyd kon een bepaald wattage voor een aantal uren leveren, maar bergop zorgt dat voor enorme oververhitting. Een mens probeert de kern temperatuur onder controle te houden, dus alle perifere systemen komen op een lager pitje.

Door zichzelf doorweekt te houden en veel te drinken hield hij de temperatuur onder controle. Hij kon dus maximaal geven.

Dit is ook de reden dat bergop er niet zo'n probleem is als het regent (of zelfs sneeuwt), je bent toch aan het oververhitten en er is niet genoeg rijwind om het af te voeren. Maar als je daarna naar beneden gaat is het een heel ander verhaal.

eelcoz

eelcoz 23 mei 2011 14:01

Laatst hadden we hier op het werk een discussie over EPO, en toen kwamen we eigenlijk niet goed uit de vraag of EPO nu direct opspoorbaar is. Lijkt me niet, of wel?

Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe die dopingtesten dan werken? Ik bedoel, hoe hebben ze mannen als Ricco en Schumacher kunnen pakken? Puur op basis van het biologisch rapport?

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 23 mei 2011 14:18

eelcoz schreef:Laatst hadden we hier op het werk een discussie over EPO, en toen kwamen we eigenlijk niet goed uit de vraag of EPO nu direct opspoorbaar is. Lijkt me niet, of wel?

Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe die dopingtesten dan werken? Ik bedoel, hoe hebben ze mannen als Ricco en Schumacher kunnen pakken? Puur op basis van het biologisch rapport?


Nee, dat was een kwestie van heterdaad: Cera werd getraceerd. Zo te zien is dat een urinetest.

Op basis van het bologisch rapport kan je niet iemand "betrapppen". Daar dient het ook niet voor. Het geeft alleen inzage in trendlijnen van de bloedwaarden. daar is heel wat interresants uit te halen *zie ook de lijst van verdachte renners zoals geplaatst in L'Equipe*

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 mei 2011 17:15

Op basis van het bologisch rapport kan je niet iemand "betrapppen". Daar dient het ook niet voor. Het geeft alleen inzage in trendlijnen van de bloedwaarden. daar is heel wat interresants uit te halen *zie ook de lijst van verdachte renners zoals geplaatst in L'Equipe*

[/quote]

Nochtans is pellizotti op basis van het biologisch rapport geschorst geworden, wat ik een zeer betwistbare werkwijze vind.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2011 17:39

DC schreef: * Lang leve het internet: water wordt direct opgenomen, het hoeft niet te worden verteerd omdat het een lichaamseigen stof is. Het absorptie proces begint direct, nog voordat het in je maag is! Er is een bepaalde opnamesnelheid, maar een kwart liter neem je op in 2.5 minuut. Dus in een halfuur kan je echt wel je waterhuishouding omgooien.


Allicht dat dit klopt voor de 1e 0.25 liter, maar dat verband is echt niet lineair. Tijdens inspanning kan het lichaam niet meer dan 1-1,2 liter vocht opnemen per uur. Waarschijnlijk zal in rust dan wel wat meer water opgenomen kunnen worden. Maar op het moment dat je veel water drinkt, terwijl er geen te kort is beginnen de nieren meteen hard te werken om dat vocht weer kwijt te raken. Geloof niet dat je op deze manier je hematocriet naar beneden krijgt. Omhoog door uitdroging kan wel, want je kan wel veel vocht kwijt raken.

Verhaal van Landis was gewoon veel water over zich heen gooien om koel te blijven. En daarnaast was het ook wel fijn dat de ploegleider bij iedere bidon die hij pakte z'n rechtervoet even naar beneden duwde en hij zich af kon zetten tegen de auto.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie