Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wiel natrekken?

forum
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jun 2007 22:14

forum 07 nov 2007 18:45

Ik heb afgelopen zomer een set ambrosio wielen bij Bikexperto laten maken. Top wielen voor mijn gewicht (95kg).
Ik vraag me nu af of die wielen na een bepaald aantal kilometer nognagetrokken moeten worden. Of alleen wanneer er een slag in komt?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 nov 2007 22:47

Misschien een vraagje voor Bikexperto?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 08 nov 2007 01:03

Zelf rij ik al bijna 2 jaar op een setje mavics cxp 33 die zijn nog kaars en kaars recht , ze hoeven niet te worden nagericht. Dat heb ik toen ook bij bikexperto gevraagd. En ook waarom niet,dat was deels zijn geheim.

Vraag het hem maar dan zegt ie vast het zelfde

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 08 nov 2007 10:53

Ook ik heb een setje mavics cxp 33 en ook deze zijn na een jaar intensiev gebruik kaars recht en niet nagetrokken. En deze komen niet bij bikexperto vandaan maar bij mantel

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 nov 2007 10:58

chevalier schreef:En ook waarom niet,dat was deels zijn geheim.


Ik denk dat hij de wielen heel goed 'kraakt' voor ie ze oplevert.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 08 nov 2007 11:41

Ook ik heb een setje CXP33/Ultegra van Bikexperto. En ook mijn setje is recht. Voor zover ik weet gebruikt Zoran ook de DT tensiometer waarmee alle spaken op dezelfde spanning worden gezet. Dit is vast een deel van zijn geheim. En inderdaad, een wiel spaken kan niet zonder regelmatig na het opspannen van de spaken, het hele wiel "kraken". Ook het gedeeltelijk terugdraaien van de spaaknippels na het opspannen kan een van de geheimen zijn. Hiermee zorg je ervoor dat de spaken niet torderen (denk aan een wokkel) waardoor de spaken recht in het wiel staan.

Je ziet (leest): Er zijn veel technieken die ervoor zorgen dat een wiel kaarsrecht wordt/blijft waardoor je er jarenlang/kilometerslang plezier van kunt hebben.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 08 nov 2007 14:34

......en Locktite op spaken/nippels.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2007 14:41

Locktite op de nippels doen is slechte manier om een wiel recht te houden. Een goed gespaakt wiel waarin alle spaken op dezelfde spanning staan en goed gezet zijn blijft van zelf al recht. Als de spaken zich nog niet helemaal gezet hebben en je hebt er wel locktite opgedaan dan zit je met een probleem. 't Zelfde probleem heb je als je door een te diep gat rijdt of valt en je hebt je wiel een beetje scheef, dan moet je namelijk 1e door de locktite heen draaien voor je het wiel kunt richten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 08 nov 2007 17:16

- Er bestaat Locktite speciaal hiervoor, die je nog kan losdraaien. Ik heb 'm hier staan maar nog nooit moeten gebruiken.
- Een spaakspanningsmeter kan bij wielspaken een indicatie geven maar als je regelmatig wielen bouwt hoef je dat echt niet meer hoor, dan voel je dat wel. De correcte spanning (en dus juiste spaaklengte) draagt enorm bij aan de sterkte van het wiel.
- En het torderen van aerospaken moet je tegen gaan door een ring (oid) met een sleufje - waar de spaak in past - te gebruiken om de spaak tegen te houden bij het indraaien van de nippel.
- Ik volg Scepticus met zijn opmerking over het "kraken" van de wielen.

forum
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jun 2007 22:14

forum 08 nov 2007 22:27

Bedankt voor de reacties. Zolang er geen slag in komt blijf ik lekker genieten van deze top wielen!

Plaats reactie