Ik heb afgelopen zomer een set ambrosio wielen bij Bikexperto laten maken. Top wielen voor mijn gewicht (95kg).
Ik vraag me nu af of die wielen na een bepaald aantal kilometer nognagetrokken moeten worden. Of alleen wanneer er een slag in komt?
wiel natrekken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Misschien een vraagje voor Bikexperto?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Zelf rij ik al bijna 2 jaar op een setje mavics cxp 33 die zijn nog kaars en kaars recht , ze hoeven niet te worden nagericht. Dat heb ik toen ook bij bikexperto gevraagd. En ook waarom niet,dat was deels zijn geheim.
Vraag het hem maar dan zegt ie vast het zelfde
Vraag het hem maar dan zegt ie vast het zelfde
Ook ik heb een setje CXP33/Ultegra van Bikexperto. En ook mijn setje is recht. Voor zover ik weet gebruikt Zoran ook de DT tensiometer waarmee alle spaken op dezelfde spanning worden gezet. Dit is vast een deel van zijn geheim. En inderdaad, een wiel spaken kan niet zonder regelmatig na het opspannen van de spaken, het hele wiel "kraken". Ook het gedeeltelijk terugdraaien van de spaaknippels na het opspannen kan een van de geheimen zijn. Hiermee zorg je ervoor dat de spaken niet torderen (denk aan een wokkel) waardoor de spaken recht in het wiel staan.
Je ziet (leest): Er zijn veel technieken die ervoor zorgen dat een wiel kaarsrecht wordt/blijft waardoor je er jarenlang/kilometerslang plezier van kunt hebben.
Je ziet (leest): Er zijn veel technieken die ervoor zorgen dat een wiel kaarsrecht wordt/blijft waardoor je er jarenlang/kilometerslang plezier van kunt hebben.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Locktite op de nippels doen is slechte manier om een wiel recht te houden. Een goed gespaakt wiel waarin alle spaken op dezelfde spanning staan en goed gezet zijn blijft van zelf al recht. Als de spaken zich nog niet helemaal gezet hebben en je hebt er wel locktite opgedaan dan zit je met een probleem. 't Zelfde probleem heb je als je door een te diep gat rijdt of valt en je hebt je wiel een beetje scheef, dan moet je namelijk 1e door de locktite heen draaien voor je het wiel kunt richten.
- Er bestaat Locktite speciaal hiervoor, die je nog kan losdraaien. Ik heb 'm hier staan maar nog nooit moeten gebruiken.
- Een spaakspanningsmeter kan bij wielspaken een indicatie geven maar als je regelmatig wielen bouwt hoef je dat echt niet meer hoor, dan voel je dat wel. De correcte spanning (en dus juiste spaaklengte) draagt enorm bij aan de sterkte van het wiel.
- En het torderen van aerospaken moet je tegen gaan door een ring (oid) met een sleufje - waar de spaak in past - te gebruiken om de spaak tegen te houden bij het indraaien van de nippel.
- Ik volg Scepticus met zijn opmerking over het "kraken" van de wielen.
- Een spaakspanningsmeter kan bij wielspaken een indicatie geven maar als je regelmatig wielen bouwt hoef je dat echt niet meer hoor, dan voel je dat wel. De correcte spanning (en dus juiste spaaklengte) draagt enorm bij aan de sterkte van het wiel.
- En het torderen van aerospaken moet je tegen gaan door een ring (oid) met een sleufje - waar de spaak in past - te gebruiken om de spaak tegen te houden bij het indraaien van de nippel.
- Ik volg Scepticus met zijn opmerking over het "kraken" van de wielen.