Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

maagkrampen na koude drank

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 15 nov 2007 13:57

Mantel heeft een alu thermo bidon van het merk Zefal zag ik vorige week. Ik meen iets van 13 euro maar dat weet ik niet meer zeker.

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 15 nov 2007 23:17

[quote="skeelerjoske"]Weet iemand hier misschien een oplossing voor?? Als skeeleraar en schaatser , fiets ik gemiddeld twee keer per week. Zowel zomers en s'winters zijn dit duurritten van 2 tot 4 uur. Zomers is de drank in mijn bidons goed te drinken, alleen s'winters word het toch wel erg koud. Na afloop van de training heb ik dan wel eens last van maagkrampen door te koude drank uit de bidons. En je moet bij lange duurritten toch goed drinken. Iemand soms tips???? Bij voorbaat dank , skeelerjoske.[/quote]

Vaker tijdens je rit een kleine hoeveelheid drank tot je nemen zal je maag minder belasten.

skeelerjoske
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2007 20:58

skeelerjoske 16 nov 2007 00:05

Ik denk dat ik gewoon één normale bidon meeneem voor het eerste uur en daarbij een thermobidon voor de resterende tijd, tijdens lange duurritten in de wintermaanden. En Spietpiet, een Camelback lijkt me niet ideaal, ten eerste omdat je nog wel eens achter op je jack wat uit je zak moet halen(mueslirepen of peperkoek). Dan zit z 'on camelback in de weg. Ten tweede ga je er volgens mij erg van transpireren. Maar in ieder geval , eenieder bedankt voor de tips. Ik zal binnenkort een thermobidon gaan halen, en me goed laten informeren. Hopelijk is er wat keuze. Ik zal jullie dan wel laten weten hoe het bevalt. Groeten Skeelerjoske.

skeelerjoske
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2007 20:58

skeelerjoske 27 nov 2007 11:37

Ik heb uiteindelijk de thermobidon van Zéfal gekocht(13 euro). Gisteren was het behoorlijk fris, 1 tot 3 graden s'morgens, zodat ik hem goed kon uittesten. Het eerste uur blijft de warme drank, warm, daarna koelt hij snel af. Maar ik heb er zeer zeker wat aan. Alternatief voor erg lange duurritten , 3 1/2 tot 4 uur, is om twee keer een rondje van 2 uur te rijden en dan thuis ff de bidons bij te vullen, want na twee uur zijn beide bidons toch leeg. Groeten Skeelerjoske.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 29 nov 2007 18:45

Ik had ook die thermobidons gekocht. 't is iets beter dan een standaard bidon maar na 'n uur bij 0 graden is het wel over. Ik heb dan kokend water gebruikt bij het vullen. Een groot nadeel is de capaciteit. 1 grote thermobidon is net 'n halve liter!

Vandaag moest ik een duurtraining doen van 4,5 uur en zag de drank-bui al hangen: lang dus koud en met in totaal 1 litertje kom ik er niet. Dus voor 1 keer maar eens die camelback gepakt, leek me een slecht idee, maar je moet toch eens wat proberen, 2,5 liter bijna kokend erin en trappen maar (grootste deel van de zit was bij -1°C ). De zak had ik nog in alu folie gewikkeld. Ervaring: geweldig! Na 3 uur was het nog lauw en na 4,5 uur was het nog niet zo koud als normaal een bidon na 'n half uur! Je drinkt ook gelijkmatiger omdat die bidon grijpen met die kou toch iets minder aantrekkelijk is. Zorg er wel voor dat het slangetje naar je mond zo kort mogelijk is want dit steekt buiten en koelt af! 't 1é zuigje kan dus koud zijn maar direct 'n 2é zuigje is altijd warm!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2007 19:05

Kokend water :O, 1 keer heb ik thee in een thermo bidon gedaan. Dat heb ik de week erna wel geweten, m'n tong kon de gloeiend hete thee niet zo waarderen toen ik wilde proeven of het niet te warm is nadat het al een poos had gestaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 29 nov 2007 20:32

hahaha, kijk, verschil moet er zijn! Dat was dan vast en zeker niet die thermobidon van 8€ van Zefal. Dat moet je zeker niet doen met een echte thermofles. Maar die thermobidonnetjes die we hierboven beschreven hebben zijn niet de naam waard. Als je die wel hebt gebruikt kan ik je aanraden geen kokend water te gebruiken als het buiten 35°C is ROFL....
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie