Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Superwieltjes of toch niet?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 13 nov 2007 14:08

Tune MIG en MAG naven
18/24Zwarte Sapim CX-Ray spaken
American Classic 420 velgen
1390 gr/set

Is dit een setje superwielen voor een lichtgewicht die zelden op het buitenblad komt of toch niet?
Alternatief is een zelfde combinatie maar dan met 350 velgen en 20/20 spaken.

Zijn wielen met 350 velgen nu werkelijk zo slap als ik geregeld lees of geldt dit alleen voor de machtsmensen met een stevig gewicht?
Ik weet dat Havana een setje met 420 velgen verkoopt en had vooral zijn bevindingen graag eens gehoord erover.

Bedoeling is met dergelijk wielsetje de marmotte te rijden, ik zou echter wel heel willen aankomen. Kapot door de inspanning kan ik nog mee leven, liever niet door een valpartij.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 13 nov 2007 14:25

Wat is je gewicht?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 13 nov 2007 14:40

Afhankelijk winter/zomer tussen de 68 en de 65 kg.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 13 nov 2007 17:30

Lijken me prima wieltjes, zeker voor iemand van jouw gewicht.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 13 nov 2007 19:09

Jij zou ook met de 350's tevreden zijn hoor. Geven ook geen problemen in de afdaling als je een goed stijve voortrein op de fiets hebt. Je moet er alleen geen machtssprint mee gaan rijden.

napoleon
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:26

napoleon 13 nov 2007 20:49

Met dat gewicht zal ik zeker voor de 350 gaan, maar dan wel iets meer spaken als de genoemde 20/20. Ik heb zelf al jaren een setje met 24/28 en gebruik de wielen ook in cyclo's. Zoals al eerder gesteld een stabiel frame geeft wat meer marge, maar als je die al hebt zal ik ze zonder twijfel kopen. Voordeel is nog eens dat ze goed remmen(want alu) en door de lage velg niet zijwind gevoelig.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 13 nov 2007 21:09

Ik zou een zeer stabiele voortrein moeten hebben: een Red Bull carbon X-Lite. Als ik mij niet vergis is dat één van de allerstijfste zelfs.
Heb daarnet nog eens zitten neuzen op RoadBikeReview en daar vond ik nogal wat klachten over de 350's. Waarschijnlijk gaat het daar wel over de standaard fabrieksets. Ik wil er eentje laten bouwen door xx-lightbikes in Duitsland. Iemand ervaring daarmee?

Probleem met al die forums is dat je van alles leest, sommigen boren bepaalde sets de grond in en anderen begrijpen niet wat er mis mee is. De rijstijl/gewicht zal er wel veel mee te maken hebben.
Het gevaar zit hem erin dat je het pas weet als het te laat is. Moest ik zeker zijn dat die wielen de ik wil goed zijn, ik bestelde ze direct. Qua garantie is het ook altijd eenvoudiger een stel Campa's te kopen om de hoek, bij problemen ben je zo geholpen.
Wil je echter zoals ik nu het onderste uit de kan dan neus je toch best eerst wat rond.

Alle bevindingen daarom van harte welkom
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 13 nov 2007 22:18

Ijzeren Briek schreef: Iemand ervaring daarmee?

Probleem met al die forums is dat je van alles leest, sommigen boren bepaalde sets de grond in en anderen begrijpen niet wat er mis mee is. De rijstijl/gewicht zal er wel veel mee te maken hebben.

1. Havana heeft het ook besteld bij XX-light bikes, die zou je misschien kunnen helpen.
2. Sja op forums komen veel mensen, veel mensen gebruiken veel producten op veel verschillende manieren. Het materiaal is niet geschikt voor allerlei verschillende doeleinden dus wat voor de ene goed is kan voor de ander rampzalig zijn en vice versa. Kijk bij commentaar over een product ook naar hoeveel dat product gebruikt wordt, zo is het natuurlijk logisch dat een setje Corima minder ontevreden klanten heeft dan een setje Kyrium.

Persoonlijk zou ik zowiezo voor de 420 gaan, waarom voor de 350? Ik kan alleen bedenken omdat ze iets goedkoper zijn en misschien ietsje minder zijwind gevoelig. Ik vind de 420 echter veel mooier, ze zijn stijver en aerodynamischer. Die 420's zullen ook weinig zijwindgevoelig zijn (ook hier weet havana meer vanaf) en sja, voor die 50 eu....

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 13 nov 2007 23:37

Die 50€ maken inderdaad het verschil niet, wel het gewicht.
Het kan nog veranderen maar momenteel denk ik zelfs voor de luxeversie te gaan:
Extralite naven, 420 velgen, 18/24 zwarte CX-Ray's wat zou moeten eindigen op
1350 gr. En dat zou dan toch wel een supersetje moeten opleveren.

Ik stress sowieso mijn materiaal niet, ik rijd zelden op het buitenblad wegens niet krachtig genoeg maar wel veel souplesse. Mijn vorig setje was Marchisio Zefir toen ze nog 1420 gr wogen en nog geen sprake van X75 of X90 was. Ik heb daar altijd zeer graag mee gereden.
Ik vermoed dat dat nochtans geen superstrakkke wielen waren maar zoals gezegd met mijn gewicht stress ik die niet.

Van zodra ik besteld heb laat ik het weten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2007 23:53

Bedenk wel dat die Extralite naven niet van regen houden, maar dat hebben alle licht gewicht naven eigenlijk gemeen in meer of mindere maten. Om het keuze proces nog wat moeilijker te maken zou je Alex Crostini R3.1 in overweging kunnen nemen. Deze velgen wegen 370 gram en zijn verkrijgbaar in 24, 28 en 32 gaats. Met jouw gewicht is met die velgen 24 voor 28 achter sterk en stijf genoeg.

Als je voor de 420's zou gaan kun je de boel met het Crow's foot spaakpatroon laten maken, dan zijn het helemaal bling bling wieletjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 14 nov 2007 00:20

Dat van die regen zou wel eens kunnen, mijn marchisio's hadden dat ook niet graag.
De afdichting was minimaal met enkel een soort rubberen ringetje met een profiel dat net
paste in de naaf. Misschien liepen ze daardoor ook zo soepel.
Ik ga daar echter niet over klagen, dat zijn de nadelen die je er dan maar bij neemt.
Ik ga toch zelden in de regen rijden met die fiets/wielen. Ik heb nog een tweede fiets
die daarvoor dient.
In de loop van de week ga ik mijn groep gaan afhalen en dan hak ik de wielknoop ook door, is dan namelijk het enige wat ik nog ontbreek om mijn niewe fietsje af te hebben.
En voor mij staat nu al vast dat het een bling bling fietsje is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 14 nov 2007 00:27

ik zie het inderdaad, zon velg is 90g lichter. Maar bedenk wel dat je er toch snel minstens 10 spaken meer inzet wat ook weer bijna 50g is. Dus hou je 130g over.
Bedenk daarna dan ook dat volgens fiets een zwaar 3 spoke wiel sneller boven is dan een licht klimwiel, door de hogere aerodynamica. Wat hier in een minder extreem geval ook zo is. Maarja just my 2 cents..
Maar succes met je keuze en ben benieuwd wat het wordt!

Plaats reactie