Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultra Torque klik opgelost

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 mei 2011 19:41

Tijdens het fietsen heb ik af en toe last van een klik geluid. Als het zich voordoet, dan gebeurt het alleen maar als ik na een moment van ontspanning weer ga aanzetten. Het is ook enkel als er kracht op de rechtercrank wordt gezet.

Mijn frame heeft een BB86 bottom bracket en daarop zit een Campagnolo SR 2010 Ultra Torque cranckset gemonteerd. Deze heb ik inmiddels gedemonteerd en opnieuw gemonteerd, wat vet op de tanden gesmeerd en op respectievelijk 40Nm, 50Nm en 60Nm vastgezet. Ongeacht het aanhaalmoment blijft de klik hoorbaar, het lijkt wel anders te klinken.

Ik heb wat gegoogled en kwam deze link tegen waarin hetzelfde probleem wordt beschreven. Kennelijk is mijn bottom bracket iets te smal, moet nog opnieuw de zaak demonteren om dit na te meten.

Wat mij echter verbaast is dat ik hier nog niet eerder van gehoord had. Zijn er soms meer forumleden die Ultra Torque cranks hebben en dit probleem herkennen. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit dan is opgelost. Zelf zit ik te denken aan het plaatsen van een spacer voor het inpersen van de lagercups. Dit moet ik dan wel uitbesteden bij de FM omdat ik niet over het juiste gereedschap beschik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mei 2011 20:16

Je bracket kan bijna niet te smal zijn, de breedte hoort gewoon te kloppen van zo'n bracket. Is de gegolfde ring wel gemonteerd.?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 18 mei 2011 20:22

er zit wel degelijk variatie in bbracket breedte... de tolerantie hierin zijn zelfs aardig groot. Dus het verhaal van rogue mechanic kan best wel kloppen...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 mei 2011 20:24

Ja, de gegolfde ring zit op z'n plek.

Wat betreft de breedte van de bracket: het lijkt mij dat er altijd wel enige toleranties zijn, Campa heeft het in z'n instructies over 67.2mm - 68.8m.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mei 2011 20:48

Die breedte is voor BSA, daar zijn de toleranties veel groter dan bij standaarden zonder schroefdraad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 mei 2011 21:11

Dat zou goed kunnen, ik ga het toch maar eens opmeten.

edit: 86.6 met de digitale schuifmaat, breder dus zelfs. Ga maar eens de fm contacten.
Afbeelding

pino76
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 jun 2009 23:48

pino76 20 mei 2011 12:54

had hezelfde probleem, het complete crankstel kon ik opzij duwen in het bracket. (1 mm ofzoiets)
opgelost door twee gegolfde ringen en een rechte ring ertussen gemonteerd, hierdoor is het nu al een jaar goed. tussendoor wel last gehad van krakende geluiden, opgelost door de bracketcups in het frame te lijmen (giant tcr sl)
trainen is voor talentloze....

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 20 mei 2011 14:45

Ik had een tik en wel heel eigenaardige:
- Semi repetitief, ging wel een beetje mee met de trapfrequentie maar niet 100%.
- Als het koud was dan had ik hem niet of nauwelijks
- Als het warm was dan had ik hem gedurende de eerste pakweg 10 min en dan was hij weg, af fietste ik nog 100+ km
- Had hem meest toen ik op souplesse reed.

Gisteren heb ik hem uiteindelijk opgelost gekregen: nieuwe lagers geplaatst en volledig weg. Er zat nochtans nog geen speling op mijn crancks en toen ik ze nog op de assen deed draaien voelden ze nog zijdezacht aan. Ik vermoedde echter dat het maar daar meer kon zitten en dat blijkt nu inderdaad te kloppen ook. Ligt niet aan het opnieuw invetten van alle onderdelen want dat had ik al gedaan, het lag dus wel degelijk aan de lagers zelf.

Tja, soms heb je zo eens iets maar ik ben alvast tevreden dat het opgelost is. Als er iets is wat ik niet kan verdragen dat is het getik namelijk?

Hoop dat je er iets aan hebt. Ik zou eens proberen met die lagers te vervangen. Lukt het niet dan ben je gewoon de prijs van je lagers kwijt en zijn ze ineens vervangen.

Oh ja, het betreft een Chorus compact Ultra torque 10 speed cranckstel.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 mei 2011 15:50

Ik heb inmiddels mijn fm gesproken. Hij vermoedt ook dat het de lagers zijn en gaf tevens aan dat de kwaliteit hiervan niet geweldig is. Daarnaast gaf hij de tip om eens een andere wielset te steken om uit te sluiten dat het geluid van de body afkomstig is. Dit ga ik eerst maar eens testen, alhoewel ik er van overtuigd ben dat het uit het bracket komt.

In elk geval laat ik inderdaad maar de lagers vervangen, volgens mij zijn er ook wel betere alternatieven voor de standaard campagnolo lagers.
Afbeelding

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 20 mei 2011 15:56

Let wel op de vreemde maat van de Campa lagers. Die zijn 6mm dik en niet 7 zoals standaard is in industrielagers. Je kan dus geen SKF en dergelijken monteren.

Ik had ergens een belgisch adres gevonden die voor redelijke prijzen keramische UT lagers verkocht... Ik ga eens even zoeken voor je...

Edit: deze: http://www.c-bear.com/bbl/bblcam.html is in belgie

en deze: http://www.enduroforkseals.com/id229.html is in de VS.

Veel geluk met het vervangen van de lagers!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 mei 2011 20:04

Bedankt voor de links.

edit: Zojuist de ceramische lagers bij C-BEAR besteld, komt waarschijnlijk volgende week al. Dan nog even langs de fm om te laten monteren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 21 mei 2011 17:32

Vandaag gefietst met m'n Quasar wielset en wat blijkt, geen klik meer te horen. Ik was er echt van overtuigd dat het uit het bracket vandaan kwam, blijkbaar isnhet de body van m'n Shamals.

De bracket lagerset die ik inmiddels heb besteld ga ik er toch maar op laten zetten.
Afbeelding

Plaats reactie