Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fiets navigatie

arenddejong
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:36

arenddejong 11 dec 2007 23:36

Ik ben op zoek naar een GPS systeem voor op mijn racefiets (op de weg).
Heb zelf nog geen ervaring met GPS en twijfel tussen de nieuwe Garmin Vista HCX en de Garmin GPS Map60cx.
Het doel waar voor ik de GPS nodig heb is vooral mijn buitenlandse ritten in Frankrijk, en dan voornamelijk de D wegen.
Mijn vragen zijn, welke van deze twee Garmin’s is voor mij het meeste geschikt, en is de standaard uitrusting genoeg of moet ik er nog meer bij aanschaffen, b.v. City Navigator Europe? Fietsbeugel e.d.?

Groet,
Arend de Jong

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 12 dec 2007 00:39

als je de te rijden routes al weet, kan een edge 305 ook al volstaan, op een simplistische manier dan.

In begin 2008 komt er ook de edge 605 en 705 welke wellicht ook aan je wensen voldoen. deze laten in kleur ook de route / kaart zien, net zoals de vista hcx / gps60cx

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 13 dec 2007 23:03

Kijk ook eens in de duitse BIKE december.
Daar gaat men uitgebreid in op navigeren met alles wat elektronisch kan navigeren.
Tevens wordt het randgebeuren overzichtelijk meegenomen

Conclusie van mij is om nog maar even te wachten op verder doorontwikkelde telefoons.
Dan zal het razendsnel goedkoper worden en met meer opslag capaciteit.
Zij is ook tegen

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 16 dec 2007 02:21

Voor wat jij nodig hebt voldoet de Edge serie niet, en ook de GSM's met navigatiefunctie voldoen niet omwille van de onvoldoende geheugencapaciteit, waterdichtheid en schokgevoeligheid. De modellen die jij voorstelt voldoen wel, als je vooral departementales gaat rijden is de Vista al OK voor jou. City navigator moet je erbij nemen, dan heb je autorouting en een fietsbeugel natuurlijk ook, kijk eens naar de verschillende aanbieders, er worden paketten aangeboden die goedkoper zijn dan alles apart aan te schaffen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 16 dec 2007 14:43

Vista heeft geen sirfstar 3 ontvanger en daarom zou ik voor de Map60 cx gaan. Deze heeft een veel beter ontvangst.

iche
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2007 18:16

iche 17 dec 2007 21:21

Ik heb mij verleden jaar een Garmin gps 60csx aangeschaft En ik wil u toch behoeden voor wat ik heb meegemaakt
Het betrof een aanbieding GPS+Cycle-pack

1)De bijhorende kaart was een Routeplanner voor fietsers en wandelaars (Belgie maar bestaan ook voor de verschillende districten in Frankrijk)Hier staan vooral de fietsroutes op Mijn vraag toen was of je de keuze had om de onverharde wegen te mijden zodat deze ook te gebruiken was voor de racefiets Via de Garmin-helpdesk was dit geen probleem
Praktijk ;Je kan in de instellingen ingeven "onverhard PROBEREN te vermijden" maar zoals je al kan raden als hij geen andere mogelijkheid heeft stuurt hij u er toch langs en er staan geen gewone wegen op (ook anders beweerd)
Oplossing Wegenkaart Europa (Volle pot te betalen 149 euro + kaart via internetshop moeten bestellen want via Garmin een wachttijd van 4 maanden!!.Daarbij kwam dat ik mijn paswoord was kwijtgespeeld om de wegenkaart te unlocken Via Garmin geen mogelijkheid om mij deze te bezorgen enkel via opvraging op hoofdzetel Kostprijs Wederom 25 euro)
NB Routeplanner voor fietsers en wandelaars werd niet teruggenomen omdat deze "unlocked" was Ik vroeg dan of ik de Wegenkaart van Europa aan de prijs kon krijgen zoals in het pack van de autonavigatie kreeg ik als antwoord "Nee ,meneer dan had u toen voor die samenstelling moeten kiezen"Terwijl ik net door hun VERKEERDE info voor het andere had gekozen

2)Er was een stuurhouder bijgeleverd Mijn vraag Past dit rond een oversized-stuur?Garmin helpdesk :geen probleem
Praktijk Wel een probleem Dus via Garmin een grotere diameter besteld
Volgende probleem na tweede rit en een stukje op de kasseien ,stuurhouder afgebroken en Gps de grond op (buiten een grote kras op het scherm gelukkig niet stuk)
Blijkt deze stuurhouder niet geschikt voor een racefiets vermits(door de hoge bandenspanning)er heel veel trillingen zijn
Oplossing RAM-Mount (Garmin zelf beweerde dat er niets anders bestond ,ze wilde mij terug een nieuwe verkopen aan wederom volle pot)

Dus samengevat voor u indien u voor de Map 60 kiest kies dan de (auto)navigatiekaart van Europa en koop een RAM-Mount
PS Mijn ervaring leert mij nu dat de internetshop Futurumshop beter op de hoogte is en u veel beter verder helpt dan Garmin
De GPS zelf heb ik niets dan lof over ,echt een fantastisch spul (ook al heb ik een 200 a 250 euro's weggegooid dankzij Garmin
De service en kennis van Garmin over hun eigen producten NIHIL om nog maar te zwijgen over hun goodwill of klantenbenadering
Nu maar hopen dat ik nooit beroep moet doen op hun Garantie ,ik hoor ze al zeggen gezien mijn vorige ervaringen "ja ,maar u hebt uw GPS laten vallen daar komen wij niet tussen"
Ik rijd altijd de laatste ,kunnen ze me toch al niet voorbij steken

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 17 dec 2007 21:55

Is wegenkaart Europa bedoeld voor de auto?
Zit je dan niet voortdurend op grote en drukke (gevaarlijke) wegen?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 17 dec 2007 23:29

Ik kan onderschrijven dat de stuurhouder voor de Garmin map60 (en andere) niet tegen trillen kan. Het ding houdt het in Nederland nog redelijk (mits verstevigd met zelfbouw), maar in het buitenland is het niets. Iemand van het forum raadde een houder van het merk Touratech aan (Duits, www.touratech.com). Die ziet er qua constructie perfect uit, hij kost echter zo'n 80 euro. Verder: De Garmins werken verder uitstekend. Dat RAM ding vind ik echt geen optie, aangezien het ding zwaarder is dan je voorvork en stuur bij mekaar opgeteld.

iche
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2007 18:16

iche 18 dec 2007 02:13

De wegenkaart van Europa is bedoeld voor de wagen Maar via mapsource (bijgeleverde software)kan je op de PC (makkelijker dan op de garmin owv groter scherm )via tracks of routeknop zelf je route samenstellen De reden waarom ik de gps gekocht heb is om via de kleine wegen te rijden en dit lukt perfect Visueel heb je 4 verschillende aanduidingen van de wegen
Nog een tip wil je in het buitenland gaan fietsen kan je ook ervoor op google earth gaan kijken naar de omgeving
Ik weet niet niet hoeveel uw vork en stuur weegt maar de ram ziet er robuust uit maar weegt zeker geen 500 gr
Ik rijd altijd de laatste ,kunnen ze me toch al niet voorbij steken

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 dec 2007 14:29

Iche, bedankt voor je uitgebreid artikel. Ik stond op het punt me een Map 60 + cycle pack aan te schaffen.(gezien op Expo-Vélo) Ik rij ook vaak met de racefiets, dus ga ik je raad opvolgen.
Maar hoe zit dat dan met mountainbiken en/of wandelen? Andere software of toch cycle-pack?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 dec 2007 14:51

gene schreef:Iche, bedankt voor je uitgebreid artikel. Ik stond op het punt me een Map 60 + cycle pack aan te schaffen.(gezien op Expo-Vélo) Ik rij ook vaak met de racefiets, dus ga ik je raad opvolgen.
Maar hoe zit dat dan met mountainbiken en/of wandelen? Andere software of toch cycle-pack?


Binnenkort komt de Edge 605 en 705 op de markt waarschijnlijk is dit iets voor jou
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=4107

Zelf ben ik ook geïnteresseerd
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

iche
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2007 18:16

iche 18 dec 2007 19:48

Ik gebruik hem ook voor het mountainbiken maar hiervoor haal ik de routes van het internet.Je hebt keuze te over tussen de gekende bordjesroutes(o.a.bloso)en vele toertochten MTB of race.Ik gebruik hiervoor de routeplanner voor fietsers en wandelaars niet omdat 1)Er niet duidelijk opstaat welke wegen onverhard zijn en welke niet
2)De veldwegen er meestal niet opstaan
Ik ben wel van België maar veronderstel dat dit voor Nederland ook zo is.
PS Als je bv bij u in de buurt aan een MTB-rit gaat meedoen kan je deze opslaan op je gps zodat je deze achteraf kan narijden of bijwerken (korter,langer...)
Enkele sites
www.gpscenter.be (algemene info)
www.gpscyclingtour.be
www.gpsbiketracks.be
www.bikers.be/pg.asp?pageID=150
www.fietsen.123.nl
www.mtbroutes.be
www.fietsroute.org
www.cyclingcols.com (waar zijn de bergen:heel leuk voor als je op vakantie gaat)
En als laatste www.google.be
Klinkt belachelijk (bedoel google)maar veel individuelen houden een webpagina bij met de door hun gereden trainingsritten,toertochten enz
Ik rijd altijd de laatste ,kunnen ze me toch al niet voorbij steken

Plaats reactie