Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kuiper Trading

derjan
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mar 2005 09:13

derjan 31 jan 2010 22:50

ZorroI schreef:
Der Jan schreef:De velg van een tubewiel is 'massief', de velg van een clincherwiel is op het remvlak erg dun (omdat er een buitenband in moet). Is dus een stuk kwetsbaarder op dit punt dan een tubewiel.


Hoi,

Heb je het dan over Full Carbon Clinchers of die met een Alu remvlak. Full Crabon zou imho niet uit moeten maken t.o.v. non-clinchers toch (geen ervaring mee en dus een vraag).

Mvg, Zorro


carbon clincher of carbon tube is wel degelijk een verschil. Een tube plak je op de velg, een clincher haak je onder de velgrand. Daarom is er met een clincher een opstaande velgrand nodig, waar je bij een tube alleen een ronding in de velg nodig hebt...hoop dat ik het begrijpelijk heb kunnen uitleggen?
Pain is just a state of mind

Gebruikersavatar
tjb
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:40

Gebruikersavatar tjb 01 feb 2010 02:31

En het gevolg daarvan Der Jan is dat je bij tubes lijm nodig heb en bij clinchers niet. Het is zo simpel gewoon. Dus je uitleg is gewoon goed.

De luchtdruk op een clincher zet de buitenband op zijn plaats tegen de velg aan. Er zit een soort (halve S) bocht in de clincher velg, waardoor de clincher band zich kan zetten onder druk. Daarom is het ook belangrijk dat je binnenband niet onder de buitenband zit bij een clincher, dan kan je in problemen komen met bijvoorbeeld een klapband of whatever, de buitenband moet zich goed vast kunnen klemmen. Ik lees ook vaak (heb er zelf geen ervaring mee) dat een clincher moeilijker te besturen is vooral in een afdaling dan een tube wanneer je een klapband of een sudden lek krijgt. Dit heeft allemaal met de velg te maken welke totaal anders zijn bij clinchers of tubes.

En dan kom je weer bij wat ik bovenaan schrijf. Een tube blijft zitten door de lijm, als het niet goed plakt, omdat je het niet goed heb gedaan, ben je gewoon de lul, ben je veiliger af met clinchers.

Ik heb zelf geen ervaring met tubes, maar van wat ik gelezen heb, is het, het zoeken waard op het forum. De voordelen van tubes. Een goede soort van indirecte quote, is dat het voelt alsof je op lucht rijdt! En een tegenstander daarvan is, dat veel mensen zeggen dat goede clincher banden zoals de GP4000S het verschil tussen clinchers en tubes klein maken.

Tenslotte, als je kijkt naar een team training van een pro ploeg, rijden ze gewoon lage alu velgen, niet hoog. Hetzelfde met clinchers vs tubes! Clinchers voor training en tubes voor wedstrijden, niet door mij gezegd, maar door vele en zo logisch uiteindelijk.

En eigenlijk is dit totaal vergelijk baar met Full carbon wielen vs Alu/Carbon wielen. Althans zo denk ik erover. Het gewicht van wielen maakt toch alleen uit in wedstrijden. Buiten wedstrijden maakt zwaarder je hard, alhoewel dat ook zo relatief is. Het is maar welke doelen je stelt.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 feb 2010 19:47

Nee, geeft de hitte goed door en daardoor heb je soms bij slecht remmen dat door de warmte je band kan klappen(gebeurt bij alu ook gewoon)

abiker
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 sep 2009 15:33

abiker 02 feb 2010 11:34

Crost er al iemand met de Kuiper wieltjes?

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 02 feb 2010 12:11

japie carbon schreef:Nee, geeft de hitte goed door en daardoor heb je soms bij slecht remmen dat door de warmte je band kan klappen(gebeurt bij alu ook gewoon)


nouw ik weet niet hoe je dan remt, maar mij is het nog nooit gebeurd! Zelfs niet als het buiten bloedverziekend heet is (lees 40+ graden en een afdaling zonder een recht stuk) Als je dat voor elkaar krijg kan je volgens mij beter op het vlakke blijven...
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2010 16:06

japie carbon schreef:Nee, geeft de hitte goed door en daardoor heb je soms bij slecht remmen dat door de warmte je band kan klappen(gebeurt bij alu ook gewoon)


Het geleidt de warmte helemaal niet goed. De carbon vezels zelf geleiden de warmte wel goed, maar de matrix is juist een insulator. Doordat het de remrand zo dun is bij een clincher kan de warmte slechte weg. Gevolg van rijden met slepende remmen is dat de velg te heet wordt en de epoxy de geest geeft.

@Maus, iemand die 90 kg weegt en iets voorzichtiger aan doet loopt al een stuk meer risico dan jij om de velg te remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 02 feb 2010 16:13

Abiker schreef:Crost er al iemand met de Kuiper wieltjes?


Op woensdagmiddag zie ik steeds die mannen van wielerland.nl er mee crossen. Ik denk dat je er prima mee kan crossen, heb ze zelf ook overwogen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 02 feb 2010 22:02

Ik zeg toch ook niet dat ik een lekke band krijg met remmen van een berg.
Maar ik ken mensen die dat wel voor elkaar krijgen, en die zijn toch echt lichter dan 90Kg.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 feb 2010 13:04

TiesT schreef:
Abiker schreef:Crost er al iemand met de Kuiper wieltjes?


Op woensdagmiddag zie ik steeds die mannen van wielerland.nl er mee crossen. Ik denk dat je er prima mee kan crossen, heb ze zelf ook overwogen.


Kwam nog een plaatje tegen:
Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 03 feb 2010 13:38

TiesT schreef: Op woensdagmiddag zie ik steeds die mannen van wielerland.nl er mee crossen. Ik denk dat je er prima mee kan crossen, heb ze zelf ook overwogen.


Dat woensdagmiddag.......is dat zeg maar als de scholen uit zijn?

;)
FacebookS3RSSite

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 feb 2010 14:48

Zoiets, alleen dan voor oudere waarvan het meerendeel van de renners die aanwezig zijn betaald worden op dat moment;)

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 03 feb 2010 18:11

TiesT schreef:Zoiets, alleen dan voor oudere waarvan het meerendeel van de renners die aanwezig zijn betaald worden op dat moment;)


even een kleine correctie:
A) er zijn maar twee man die er crossen binnen onze ploeg( team Wielerland.nl) dat zijn Eric Zoomers en Nils van de Kooij. Van die twee croste alleen Zoomers met die wielen naar alle tevredenheid, Het gaat dan om de FCT50 (tube). Nils rijdt met de ACC50 (clincher) versie alleen op de weg.
klein extraatje per 01-01-'10 is er nog een renner die bij onze ploeg crosst, alleen rijd hij zeker niet met Kuiper Trading wielen omdat hij van een andere ploeg over is gekomen. en volgens mij heeft hij in het nieuwe jaar ook geen cross meer gereden, alleen weet ik dat neit zeker

B) Wij renners van Wielerland kan ik je verzekeren dat we niet betaald krijgen ;) Naast het sponsormateriaal dat oa door Kuiper Trading ter beschikking is gesteld hebben de renners (ook ik) de keuze gekregen om materiaal tegen een aanzienlijk bedrag aan te schaffen of niet. Wij hanteren alleen binnen de ploeg een prestatieschema waarvan iedereen aan het eind van het jaar zijn geld krijgt. Maar dat is standaard bij een elite/belofte ploeg.
Afbeelding

Plaats reactie