Ik zal hier aftrappen met het eerste opbouw project:
Iets voor 2008 had ik om het uit te proberen, een fixed racefiets voor weinig gekocht.Het was een Gazelle Mondial uit 1985 die over was gespoten.Alleen het frame was bij nader opmeten 60cm , dat is met mijn lengte 1.80 te groot.Ik kreeg ik een beetje last van m'n rug als ik er wat langer op gefietst had.
Dus had ik het idee om van frame te switchen en voor de rest alles over te zetten , ik was toen op marktplaats op zoek gegaan en heb deze Gazelle Goldline 57cm uit '99 inmiddels binnnen:
Om hem helemaal fixed te maken ben ik bezig geweest , en nog steeds bezig met het verwijderen met kabelnokjes e.d. Ik wil als ie helemaal kaal en schoon is het frame laten coaten in, ik denk zwart.
Photostory:
(sorry voor fotokwaliteit maar ik wou toch alvast wat laten zien qua gang van zaken)
Conclusie na 1 uurtje zagen:
- 2 kabelnokjes op bovenbuis zijn weg , en geschuurd. Gelukkig vergeeft poedercoaten een hoop domme fouten zoals een iets te diep krasje van de vijl , dus heel iets de diameter van de framebuis in. Jammer maar helaas, ik heb het voorzichtig gedaan maar heb gewoon geen high end gereedschap tot mijn beschikking.
- 1 stalen voorderailleurhanger is voor een deel weg
- steun voor fietspomp is weggevijld moet alleen nog geschuurd worden.
- Aan allebei de kanten van de onderbuis heb ik van de shifterstukjes het bovenste deel ( het rondje dus ) weggezaagd.
Ondertussen ben ik tegen de volgende vragen aangelopen (zie foto's):
1. Ik wil de headbadge van gazelle graag behouden en na het poedercaoten weer monteren. Hoe krijg ik hem eraf?? Ik heb op mtbr.com al gelezen dat het met flosdraad kon, maar als iemand anders nog een goed idee heeft. Hij zit overigens met lijm vast , niet met schroefjes o.i.d.
2. Hoe krijg ik de kabelgeleiders onder de BB weg? kan ik daar een tang op zetten en wat blijft zitten wegvijlen?
3. De nokjes op de onderbuis waar de shifters op gemonteerd zaten hebben een gaatje wat doorgaat tot in het frame, ik heb nu het bovenste rondje weggezaagd alleen er blijft nu een vierkantje over, wat zal ik doen ? netjes bijschuren of helemaal wegschuren en schuren en op het eind er zwarte dopjes indoen??
4. Ik wil de derailleurhanger ook verwijderen , tot hoever zal ik m afzagen/vijlen?
Kortom hij is nog lang niet af en alle hulp is welkom
Grtz.
Rubenio
Gazelle Goldline Fixed Gear Customized
Dank voor reacties!
@GastheerG
- Dat over de kabelgeleiders (die overigens van staal zijn) wist ik , ik had gisteren alleen even geen stuk hout bij de hand om het balhoofd eruit te tikken.
- Een soldeervlam ter hand nemen is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan want ik heb zelf de tools/kennis niet in huis en de meeste vrienden/kenissen ook niet. Er is wel 1 iemand alleen die heeft het behoorlijk druk, ik zal er toch eens achterheen gaan want ik wil een zo mooi mogenlijk resultaat! Tevens dank voor de sublieme tip van het messing staafje
- Ik ga me morgen met beleid het balhoofdplaatje verwijderen want het blijft natuurlijk wel een gazelle. Het plaatje is overigens nog smetteloos/krasvrij waar ik erg blij mee was
Maar ik zou nog graag weten tot hoever ik het derailleuroog kan verwijderen. Zal ik flink wat ruimte laten onder de uitvalpadden , of verliest de constructie dan aan stevigheid.
Mijn idee was om het net zover weg te zagen/vijlen als bij de andere kant.
Verder was ik tegen nog iets aangelopen:
Ik heb een keer eerder een frame laten poedercoaten in het zwart , en poedercoating is zo'n "dikke laag" dat versieringen/lasnaden bijna wegvallen. Dus ik vrees dat van de mooie sier-drie-hoekjes bij o.a. het balhoofd weinig over blijft. Maar dat zou nog heel erg mee kunnen vallen. Wat sowieso niet mee gaat vallen zijn de 2 goldline inspricptie logo's. Dat is een soort heel klein ingefreesd gazelle logo. Als ik dat laat coaten zie je er denk ik niets meer van behalve een paar microscopische kuiltjes waar het logo het diepst was. Vraag : zal ik dat wegschuren?? Of opvullen?? Is daar ook iets met lassen/solderen aan te verbeteren?
De logo's zitten op het remnokje achter en aan de linkerkant van de BB.
Grtz.
Rubenio
@GastheerG
- Dat over de kabelgeleiders (die overigens van staal zijn) wist ik , ik had gisteren alleen even geen stuk hout bij de hand om het balhoofd eruit te tikken.
- Een soldeervlam ter hand nemen is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan want ik heb zelf de tools/kennis niet in huis en de meeste vrienden/kenissen ook niet. Er is wel 1 iemand alleen die heeft het behoorlijk druk, ik zal er toch eens achterheen gaan want ik wil een zo mooi mogenlijk resultaat! Tevens dank voor de sublieme tip van het messing staafje
- Ik ga me morgen met beleid het balhoofdplaatje verwijderen want het blijft natuurlijk wel een gazelle. Het plaatje is overigens nog smetteloos/krasvrij waar ik erg blij mee was
Maar ik zou nog graag weten tot hoever ik het derailleuroog kan verwijderen. Zal ik flink wat ruimte laten onder de uitvalpadden , of verliest de constructie dan aan stevigheid.
Mijn idee was om het net zover weg te zagen/vijlen als bij de andere kant.
Verder was ik tegen nog iets aangelopen:
Ik heb een keer eerder een frame laten poedercoaten in het zwart , en poedercoating is zo'n "dikke laag" dat versieringen/lasnaden bijna wegvallen. Dus ik vrees dat van de mooie sier-drie-hoekjes bij o.a. het balhoofd weinig over blijft. Maar dat zou nog heel erg mee kunnen vallen. Wat sowieso niet mee gaat vallen zijn de 2 goldline inspricptie logo's. Dat is een soort heel klein ingefreesd gazelle logo. Als ik dat laat coaten zie je er denk ik niets meer van behalve een paar microscopische kuiltjes waar het logo het diepst was. Vraag : zal ik dat wegschuren?? Of opvullen?? Is daar ook iets met lassen/solderen aan te verbeteren?
De logo's zitten op het remnokje achter en aan de linkerkant van de BB.
Grtz.
Rubenio
@Ruenio: een flinke klus inderdaad. Het derrailleruoog kun je zonder problemen weghalen gelijk aan de andere kant, het voegt niets toe aan de stevigheid. De meeste kracht op je dropouts komt denk ik halverwege de bocht, hier heeft het oog geen invloed op.
Als je de "dikke laag" van het poedercoaten wilt vermijden kun je natuurlijk ook een busje filler en matzwarte spuitbusverf ter hand nemen. Als je zorgt dat je in dunne lagen je verflagen opbouwd, kun je aan matzwart nauwelijks iets verkeerd doen. Het is minder slijtvast dan poedercoaten, maar je werkt het makkelijk bij als dat nodig zou zijn.
(En het scheelt een hoop geld...)
Als je de "dikke laag" van het poedercoaten wilt vermijden kun je natuurlijk ook een busje filler en matzwarte spuitbusverf ter hand nemen. Als je zorgt dat je in dunne lagen je verflagen opbouwd, kun je aan matzwart nauwelijks iets verkeerd doen. Het is minder slijtvast dan poedercoaten, maar je werkt het makkelijk bij als dat nodig zou zijn.
(En het scheelt een hoop geld...)
Ik weet het zeker denk ik
[quote="Paul Chris"]
Als je de "dikke laag" van het poedercoaten wilt vermijden kun je natuurlijk ook een busje filler en matzwarte spuitbusverf ter hand nemen. Als je zorgt dat je in dunne lagen je verflagen opbouwd, kun je aan matzwart nauwelijks iets verkeerd doen. Het is minder slijtvast dan poedercoaten, maar je werkt het makkelijk bij als dat nodig zou zijn.
(En het scheelt een hoop geld...)[/quote]
Het punt is dat het poedercoaten helemaal niet duur is , ik heb namelijk een adresje bij een industrieterrein in amersfoort. Ik kan frame + vork (jah die zit er ook bij ) voor 50 euro laten coaten, ik weet niet of ik dan alleen uit zwart kan kiezen en of een andere kleur duurder is. Dat ga ik nog even navragen. En inderdaad een poedercoat-laag is een stuk slijtvaster, en gezien het doel van deze fiets : pekelfietsje en alles wat daarvoor doorgaat, is dat denk ik wel het beste. Ik heb nog even gekeken bij een kennis die ook een gazelle frame heeft laten coaten met dezelfde sier-driekhoekjes die ook op mijn frame zitten, dat zag er eigenlijk wel heel goed uit. Ik denk alleen dat de gold-line logo's minder worden maar daar zal ik ook even over informeren bij de coater.
Als je de "dikke laag" van het poedercoaten wilt vermijden kun je natuurlijk ook een busje filler en matzwarte spuitbusverf ter hand nemen. Als je zorgt dat je in dunne lagen je verflagen opbouwd, kun je aan matzwart nauwelijks iets verkeerd doen. Het is minder slijtvast dan poedercoaten, maar je werkt het makkelijk bij als dat nodig zou zijn.
(En het scheelt een hoop geld...)[/quote]
Het punt is dat het poedercoaten helemaal niet duur is , ik heb namelijk een adresje bij een industrieterrein in amersfoort. Ik kan frame + vork (jah die zit er ook bij ) voor 50 euro laten coaten, ik weet niet of ik dan alleen uit zwart kan kiezen en of een andere kleur duurder is. Dat ga ik nog even navragen. En inderdaad een poedercoat-laag is een stuk slijtvaster, en gezien het doel van deze fiets : pekelfietsje en alles wat daarvoor doorgaat, is dat denk ik wel het beste. Ik heb nog even gekeken bij een kennis die ook een gazelle frame heeft laten coaten met dezelfde sier-driekhoekjes die ook op mijn frame zitten, dat zag er eigenlijk wel heel goed uit. Ik denk alleen dat de gold-line logo's minder worden maar daar zal ik ook even over informeren bij de coater.
Update :
Vandaag het volgende gedaan:
- Derailleuroog verwijderd/geschuurd
- Kabelnokje op liggende achtervork verwijderd/geschuurd
- Een nokje met de vorm van een knopje (geen flauw idee wat het nut ervan is) op de staande achtervork verwijderd/geschuurd.(hopelijk heb ik niets gesloopt)
- Kabelgeleiders onder de BB voor het mogenlijke deel verwijderd
- Balhoofdplaatje voorzichtig verwijderd , hij is nog helemaal heel
- Nokje voor fietspomp helemaal bijgeschuurd
- Gazelle goldline logo op remnokje bij achtervork weggeschuurd ( ik monteer daar geen rem dus ik hoop dat het de sterkte van het frame niet aantast)
- Voorderailleurhanger helemaal gelijk gemaakt met de zadelpenbuis. (wat overigens niet bepaald een leuk werkje was , ruim 1 uur mee bezig geweest)
Foto's:
(Iedereen die denkt : waarom haal je je trapas en je balhoofd er niet ff uit? Antwoord : lukt niet :S , ze zitten echt ontiegelijk vast dus ik ga er wel mee naar iemand die daar wat proffesioneler gereedschap voor heeft )
- Op de 2de foto van onder is het logo te zien waar ik niet aan kan gaan zitten dus dat is nog een beetje de vraag wat ik daarmee ga doen.
-
Tot zover!
Grtz.
Rubenio
Vandaag het volgende gedaan:
- Derailleuroog verwijderd/geschuurd
- Kabelnokje op liggende achtervork verwijderd/geschuurd
- Een nokje met de vorm van een knopje (geen flauw idee wat het nut ervan is) op de staande achtervork verwijderd/geschuurd.(hopelijk heb ik niets gesloopt)
- Kabelgeleiders onder de BB voor het mogenlijke deel verwijderd
- Balhoofdplaatje voorzichtig verwijderd , hij is nog helemaal heel
- Nokje voor fietspomp helemaal bijgeschuurd
- Gazelle goldline logo op remnokje bij achtervork weggeschuurd ( ik monteer daar geen rem dus ik hoop dat het de sterkte van het frame niet aantast)
- Voorderailleurhanger helemaal gelijk gemaakt met de zadelpenbuis. (wat overigens niet bepaald een leuk werkje was , ruim 1 uur mee bezig geweest)
Foto's:
(Iedereen die denkt : waarom haal je je trapas en je balhoofd er niet ff uit? Antwoord : lukt niet :S , ze zitten echt ontiegelijk vast dus ik ga er wel mee naar iemand die daar wat proffesioneler gereedschap voor heeft )
- Op de 2de foto van onder is het logo te zien waar ik niet aan kan gaan zitten dus dat is nog een beetje de vraag wat ik daarmee ga doen.
-
Tot zover!
Grtz.
Rubenio
Another update:
De enige persoon die ik ken die erg vakkundig is op het gebied van lassen/metaalbewerken had vandaag tijd gevonden om mij te helpen met mijn frame waar ik erg blij mee was.
Het is erg mooi geworden en ik neem morgen even wat foto's van het resultaat omdat in het donker het resultaat minder goed zichtbaar is.
Hier een paar foto's van vanmiddag, let vooral op de inrichting van het werkschuurtje waar echt ontzettend veel spullen liggen :
Grtz.
Rubenio
De enige persoon die ik ken die erg vakkundig is op het gebied van lassen/metaalbewerken had vandaag tijd gevonden om mij te helpen met mijn frame waar ik erg blij mee was.
Het is erg mooi geworden en ik neem morgen even wat foto's van het resultaat omdat in het donker het resultaat minder goed zichtbaar is.
Hier een paar foto's van vanmiddag, let vooral op de inrichting van het werkschuurtje waar echt ontzettend veel spullen liggen :
Grtz.
Rubenio
wellicht al gezien, maar dit is een erg informatieve videoserie over het ombouwen van een oude racefiets tot fixie: http://www.fixedgeargallery.com/columns ... indexb.htm
succes met de bouw,
succes met de bouw,
@Guser , de site kende ik en dacht m goed doorgespit te hebben, maar deze video-pagina is straal aan me voorbij gegaan. Dank voor tip!
Helaas heb ik vandaag nog niet de mogenlijkheid gevonden om bij daglicht een paar foto's te maken maar ze komen morgen!
Grtz.
Rubenio
Helaas heb ik vandaag nog niet de mogenlijkheid gevonden om bij daglicht een paar foto's te maken maar ze komen morgen!
Grtz.
Rubenio