Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ophangsteun

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 19 jan 2011 21:33

Op mijn fiets lopen de kabels voor de achterderailleur en -rem onderlangs de bovenbuis. Kan ik hem dan wel in deze ophangsteun hangen? (misschien is het plaatje onduidelijk, het komt er op neer dat de bovenbuis in 2 haken hangt)

bash
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 sep 2009 17:31

bash 19 jan 2011 21:53

Ik heb zo'n ding van Rose.de waarbij de haken wel met een beetje schuimrubber omgeven zijn. Als je hem er voorzichtig in legt, kan het geen kwaad is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 19 jan 2011 23:46

Ik neem aan dat je de binnenkabels bedoelt (dus zonder bekleding van de buitenkabel). Bij het ophangen lijkt mij dit geen enkel probleem te zijn. De kabels zullen wellicht iets tegen de buis gedrukt worden, maar dat maakt voor de kabelspanning vrijwel niks uit (duw zelf maar eens met je duim tegen de bekabeling aan en kijk wat er gebeurt....niets)
Wat misschien wel zou kunnen met dit type ophangsysteem is dat je kabels krassen veroorzaken tegen je bovenbuis door het frequent in en uithangen van je fiets.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

tosoni
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 apr 2010 03:55

tosoni 20 jan 2011 14:05

Ik heb dezelfde ophangsteunen en je heb inderdaad een lichte druk op je kabels. Zoalng je je fiets er recht in hangen en daarna niet mee gaat verschuiven, dan heb je het minste kans op krassen. En als je niet overtuigd ben kan je van die rubber kabel afhouders/beschermers ertussen zetten. Deze vangen dan de grootste druk op.

Je kan ook een klein stuk doorzichting bescherm folie op je frame plakken. Werkt nog het beste en is niet dik (dus nagenoeg ontzichtbaar)

Ciao!
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 21 jan 2011 14:22

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga het gewoon proberen, de bedoeling is dat ik de steun alleen bij onderhoud/schoonmaken van de ketting ga gebruiken, dus de fiets komt er niet voor lange perioden in te hangen.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 21 jan 2011 14:33

dat zou ik dan weer niet doen............. door het schoonmaken van je ketting beweeg je de fiets heen en weer in deze steun waardoor de kabel juist wel kan gaan krassen.

Los ophangen en niet meer aankomen lijkt mij het beste.

Ik heb dezelfde steun, hangt mijn mtb in, en ik kan toch wel zien waar de steunen het frame raken.

heb er nu gewoon een doek tussen gedaan, werkt perfect.

hans905
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 24 nov 2010 21:39

hans905 22 jan 2011 22:16

MJ schreef:dat zou ik dan weer niet doen............. door het schoonmaken van je ketting beweeg je de fiets heen en weer in deze steun waardoor de kabel juist wel kan gaan krassen.


Ah, niet aan gedacht. Ik had het idee dat dit een goedkoop alternatief zou kunnen zijn voor een montagestandaard (ook omdat de ruimte in mijn berging niet echt royaal is), maar die dingen zijn dus niet voor niets zo duur.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 22 jan 2011 22:20

kan ook gewoon met 2 haken, aan het plafond, als daar ruimte voor is, en dan daarin je fiets hangen, zo doe ik het ook.


al denk ik dat ik voor mijn verjaardag wel een montagestandaard ga vragen, ook omdat ik steeds meer dingen zelf aan mijn fiets ga doen.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Plaats reactie