Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie traint er zonder hartslagmeter ?

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 19 feb 2008 00:47

Iedereen moet lekker fietsen, zoals hij/zij wenst te fietsen, al doe je het op een opoefiets.
Inderdaad, iedereen zijn ding.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 21 feb 2008 10:12

Verslaafd! Ik fiets pas 40 jaar, maar ik vind de huidige fietscomputers en bijbehorende software programma's een kick. Voor mij geeft het een extra dimensie aan het dagelijkse fietsgebeuren. Meten = weten. Moet toegeven dat ik altijd in mij fietsbestaan opzoek ben geweest naar de nieuwste technische ontwikkelingen aangaande de fiets en alles wat er omheen zit. Wacht nu op de volgende serie van polar met GPS eroverheen, opdat je kan terugzien waar je precies met welke stijgings % hoe langzaam/snel reed, in combi met de hartslag. Groet uit Italia.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 feb 2008 11:00

iedereen mag het idd zelf weten, maar ik fiets zelden zonder hartslag meter. Ik hou me niet echt aan trainingsprogramma's, maar ik wel weten hoe snel mijn hart tikt. Ik wil gewoon graag alles weten, dus als er bloeddruk meters op de markt komen, dan ga ik er ook mee rijden. Of het het zinnigs is niet, boeit me niet echt.

Heel soms heeft de hartslagmeter ook nut. Als je denkt dat je rustig aan het trainen bent en je polar geeft 155 betekent dit dat je gevoel dus fout zit. Maar als je in een koers op 185 zit, zal het me biet wezen of dat te hoog of te laag is. Als het peleton 50 kmh rijd, dan moet je gewoon mee.
Live fast; die young. mijn blog

yboli
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 jan 2006 20:53

yboli 21 feb 2008 20:10

Fiets ook gewoon voor de lol, maar vind het wel leuk om mezelf te verbeteren, al moet dat niet altijd.
Heb wel hartslagmeter(Polar), die ik op 2 fietsen kan gebruiken.
Binnen heb ik een Tacx, met oude fiets erop, voor buiten heb ik een fiets uit 2006.
Inderdaad, soms(zoals vanmiddag, nog) slaat die meter op hol ofzo, want de getallen die ik kreeg te zien waren wel heel erg laag, dan weer extreem hoog.
Maar de overige informatie geeft ie wel juist aan.
Met die best stevige wind van vandaag, schiet m'n hartslag wel omhoog, tenminste zolang ie 't aangaf, want later knipperde ie weer op 52 (??). Hartslag was natuurlijk veel hoger, dat voel je, zeker 176.
Later gaf ie de hartslag gewoon weer zoals 't hoort aan.
Ja, als je al zo lang fiets, dan is fietsen gewoon hetzelfde als ademen geworden, dan heb je die meters allemaal niet nodig, veel beter eigenlijk, want techniek kan ook stuk en raar doen.
Huh? 50km/u?? Nou dat red ik never nooit niet, vanmiddag met wind mee, 42km/u(geen kunst eigenlijk; de wind doet een hoop werk), wind tegen soms maar 23 km/u(ik weet het; erg traag). Rij dan wel alleen in de polder, dus de volle wind.
Met dit weer(vrij harde wind), gaat het mij er alleen maar om, m'n "rondje" (67 km) uit te rijden, want verleden week met dat zachte weer(en praktisch windstil) deed ik over datzelfde "rondje" , zeker ik denk wel 18 tot 20 min. sneller.
Terwijl ik dan minder "kapot" ben.
Moet nog een hoop fietsen , eer ik 150 km kan afleggen.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 26 feb 2008 12:14

Ik trainde tot voor kort altjid alleen voor de lol en dus zonder hartslagmeter. Maar dit jaar heb ik me voor het eerst een doel gesteld waarvoor gericht trainen toch wel een must is (de Marmotte). Daarom heb ik ook maar een hartslagmeter aangeschaft, omdat je anders moeilijk weet of je goed bezig bent [het verschil tussen onder D1 en in D1 rijden, vind ik erg moeilijk te voelen]. Ik kan dus, tenminste tot de Marmotte, niet meer zonder mijn hartslagmeter. En ergens heeft het ook wel wat om zo intensief en gericht met je sport bezig te zijn.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

flexje954
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2007 16:27

flexje954 26 feb 2008 13:28

Hahahaha het is goed om te lezen dat ik niet de enige ben met een hartslagmeterfobie tussen de oren. Op het moment dat ik rij met dat ding word ik helemaal gek. Ben alleen maar op dat ding aan het turen en van plezier is niet echt sprake meer.....Afgelopen weekend heb ik het maar weer eens geprobeerd zonder die meter en ja hoor zelfs het fietsen ging weer een stuk beter. Mijn hartslag springt na drie keer trappen gelijk op hol, volgens de meter, en daar word ik helemaal gek van...

Laat mij maar gewoon op gevoel fietsen...
Flexje

petervanmoorsel
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jan 2008 22:29

petervanmoorsel 27 feb 2008 00:41

Ik heb laatst een sportkeuring laten doen bij een cardioloog en deze vond trainen op gevoel veel beter dan trainen met een hartslag meter.
Haar advies was luisteren naar je lichaam dat geeft alles haarfijn aan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2008 10:41

Net alsof je met een hartslagmeter niet op gevoel moet trainen. Het is gewoon een handig hulpmiddel, zeker op de weg om je zelf te leren kennen. De hartslagmeter bevestigd gewoon mijn gevoel. Als ik de dag ervoor 5 uur hard heb getraind, dan voel ik dat bij lage snelheden niet eens zo in m'n benen (voel ik pas als ik door zou trekken), maar ik zie op m'n hartslagmeter meteen dat m'n hartslag 10-15 slagen lager is. Maar zonder HSM weet je 't eigenlijk ook wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 27 feb 2008 11:31

Het is de registratie van het gevoel. Ik gebruik het nu een vijftal jaar en hou er rekening mee zonder er fanatiek mee bezig te zijn. Je hart klopt niet rapper of trager met of zonder meter en het plezier moet ook niet minder of meer zijn; het is gewoon interessant om over die gegevens te beschikken. Als fanatiek recreant hou ik er vooral in de winter en het voorjaar rekening mee om op te bouwen. Eens de conditie naar mijn gevoel goed genoeg is zetten we de gas eens meer open en zijn de cijfertjes gewoon interessant.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 27 feb 2008 13:18

De hartslagmeter is uiteraard geen heilig middel waar je maar blind op moet staren. In tegendeel, het is een hulp c.q. bevestigingsmiddel. Als je gewenste hartslag overeenkomt met wat je gevoel zegt, is er niks aan de hand. Zegt het ding iets anders, kan je dus gaan afvragen waarom.

In training en trainingswedstrijden gebruik in hem bijna altijd. Als ik gewoon uitgerust ben kan ik middels dat ding exact doen wat ik van plan ben. Blokken, intervallen, duurrit. Zelf in een trainingskoers als Exel, dan ga ik op kop rijden met een bepaalde hartslag, bijv. net onder mijn omslagpunt.

In een echte koers zet ik hem meestal op iets onzinnings als stijgingspercentage. Dan wil ik niet eens weten wat mijn hs zegt. In een koers zit je zo vol adrenaline, je zal versteld staan hoeveel dieper je dan kan gaan, dan in training.
Zaterdag in Dalen, toen ik van waaier 3 naar 2 reed in het begin (alleen, met +50 km/h!), moest ik verschrikkelijk diep gaan. Dit seizoen heb ik nog niet zo moeten afzien als in dat gedeelte. Gedurende bijna 3 min. reed ik boven hartslag 200, met een maximum van 206!
Als ik dat had geweten op dat moment, had ik wellicht de benen stil gehouden, want je weet dat die verzuring je later flink gaat opbreken.
Toch ging ik maximaal door en sloot aan in waaier 2. Zo kon ik finishen bij de beste 30.

De hartslagmeter is erg functioneel als je de functie van teruglezen via een computer erop hebt zitten. Zo kan je na een cyclo of wedstrijd exact zien waar het goed ging en waar het mis ging. Waarom het die dag wel, of niet liep. Als je goed bent zal je doorgaans hogere hartslagen kunnen halen.

Om afgelopen zaterdag weer te gebruiken:
Ik kon perfect zien dat ik in het begin volle bak moest gaan om vanachter uit naar voren te gaan, dat heeft veel gekost. Wat resuleerde dat 20 km voor het einde het kaarsje flink uit ging. Ik kon nog wel finishen, maar moest lossen uit de eerste groep.
De hartslag liep gedurende de wedstrijd steeds meer terug. Toen we in de finale terug kwamen bij waaier 1, en de groep dus te groot was voor het smalle parcours, had ik gewoonweg niet meer de brandstof en was ik te verzuurt om nog wat uit te richten, gevolg ik moest lossen.

Via die hartslagmeter ben ik erachter gekomen hoe mijn lichaam functioneert tijdens een koers, maar ook de dagen erna en ervoor. Wat er gebeurt als ik intensief train, etc.
Op die manier heb ik mijn zones nog beter kunnen vaststellen. Zo weet ik dat in de winter mijn hs makkelijker omhoog gaat dan in mijn "piek" periode. Dat komt omdat in de winter ik nog slecht anaeroob getraind ben.
Dat wil echter niet zeggen dat de hs niet omhoog gaat in een piek periode, alleen dat het er veel langer over doet. Het feit dat ik afgelopen zaterdag hs 206 haalde, terwijl ik al redelijk in vorm ben, zegt me dat ik echt maximaal gegaan ben.
Ik heb eens in topvorm een criterium van 90 km gereden met een gemiddelde hartslag van 185! Dat terwijl mijn omslagpunt ergens tussen 190-195 ligt.

Conclusie:
De hs meter is niet een tellertje waar je dom op moet gaan staren. Het is een hulpmiddel, wat je beter leert trainen en je veel verteld over wat je doet in belangrijke momenten, als koersen en cyclo´s.
Je kan het alleen gebruiken als je ook weet waar het voor dient. Helemaal mooi zou zijn de combinatie met een SRM, maar dat ligt in de nabije toekomst en is een kwestie van tijd. Dan kan je het geleverde vermogen goed afzetten tegen je hartslagwaarden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 27 feb 2008 15:01

Ik heb er sinds een jaar of twee een op de fiets. Vooral voor het werk-woon verkeer, dus terug vanaf werk naar huis is het een nuttig ding. als je het goed doet houd je de inspanning op een haalbaar niveau zodat je thuis nog enigszins aanspreekbaar bent.
Voor training is het heel eenvoudig: Een goed schema met een hartslagmeter is veel efficienter trainen dan op gevoel of op kilometers.
Ook voor langere tochten (Mechelen-Francorchamps is het een nuttig ding dat je min of meer vertelt hoeveel er nog in de tank zit.

passero
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:37

passero 27 feb 2008 15:10

Ik gebruik het ook (ben wel nog maar enkele weken bezig ma bon ;)) en vind het toch wel handig. Voor ik de hartslagmeter had ging ik altijd veel te diep en was ik veel te snel uitgeblust. Als ik thuis kwam kon ik amper een woord zeggen. (ok ik wist ook niet goed hoe ik goed moest trainen). Met de hartslagmeter probeer ik dan rond de 145-150 te blijven en na een tijdje voel ik zelf wanneer ik er boven ga ik ga ik dan beetje trager fietsen. In het begin keek ik meer omdat ik dat gevoel nog niet had. Nu is het leuk en kijk ik veel minder omdat ik mezelf beter aanvoel en ik kan dus meer genieten van de rit. Achteraf is het heel leuk om de grafieken op de pc te bekijken. Het is leuk om te vergelijken als je gedurende enkele weken traint op dezelfde hartslag en dan merkt dat er toch een stijging in je tempo zit...

Plaats reactie