Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 25 jan 2010 00:44

[quote="rsantifort"]De Garmin 705 lijkt mij een puik apparaatje. Ik fiets veel in Noord-Holland en gebruik vaak de fietsplanner van de fietsbond.nl waarop je mooi via de knooppunten kunt fietsen. Die kun je exporteren naar een XML .gsx bestand als je aan het plannen bent.

Kun je GSX bestanden ook in de Garmin laden en wat voor kaartmateriaal heb je daarnaast dan nodig?[/quote]
Ik ken de genoemde gsx bestanden niet, bedoel je wellicht GPX? Zolang het formaat om te zetten is naar GPX of TCX kan het gewoon met de Edge. Omzetten kan bijvoorbeeld op gpsies.com (kies voor menu-optie Convert).

Als je gewoon het lijntje wilt volgen heb je geen kaartmateriaal nodig. Als je aanwijzingen wilt hebben, zouden de CityNavigator van Garmin de beste optie zijn. Als gratis alternatief kan je ook kijken naar OpenStreetMap. Zie daarvoor eerdere berichten in dit topic.

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 25 jan 2010 00:53

[quote="rsantifort"]De Garmin 705 lijkt mij een puik apparaatje. Ik fiets veel in Noord-Holland en gebruik vaak de fietsplanner van de fietsbond.nl waarop je mooi via de knooppunten kunt fietsen. Die kun je exporteren naar een XML .gsx bestand als je aan het plannen bent.

Kun je GSX bestanden ook in de Garmin laden en wat voor kaartmateriaal heb je daarnaast dan nodig?[/quote]

je moet de gpx bestanden van de fietsersbond downloaden, en die omzetten n gpsies oid in een tcx/crs of een ander formaat waarmee de garmin goed overweg kan.

Ik heb dit meerdere keren gedaan met de route via fietsbond.nl -> je moet dan niet bang zijn voor een spatje modder want je wordt regelmatig letterlijk het bos in gestuurd

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 25 jan 2010 15:20

van de zomer wil ik een meerdaagse tocht door het schwarzwald gaan maken. nu ben ik bezig de route uit te stippelen : http://www.gpsies.com/map.do?fileId=wsrgyugpukbjevaq. omdat ik vantevoren niet precies weet hoeveel ik per dag ga afleggen en de overnachtingen op de bonnefooi wil doen vraag ik mij af wat handig is mbt de gps route.

zelf zat ik eraan te denken 1 grote .crs file op de edge 705 te zetten. op deze manier heb ik een goed overzicht van het hoogte profiel. maar geeft het problemen? als ik bv op de 3e dag weer deze .crs inlaad en dan niet bij het startpunt begin. wordt dan herkend dat ik al halverwege ben?

heeft iemand als eens een meerdaagse tocht met de garmin gereden en wat zijn de ervaringen? de routering vindt ik niet zo belangrijk.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 jan 2010 16:48

Bij een crs heb je niet zo'n last van "halverwege". je blijft op het paarse lijntje.
Als de route kruist druk je 1 x op de mode knop en het kompast wijst je de juiste richting aan.
Ik zou geen bezwaar hebben tegen een groot .crs bestand maar voor de zekerheid zou ik de route ook op opgesplitst op de edge zetten bijv. 1 per 50 of 100 km, je kan de route switchen, het log bestand loopt gewoon door. Als het niet lukt om door te loggen kan je thuis binnen het programma Sporttracks trainingen samenvoegen.
Ik heb bij belangrijke tochten wel eens 1 gote crs, opgesplitdte .crs-en en het .gpx betsand op de Edge. dan kan ik bij nood/dysfunctioneren switchen.

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 25 jan 2010 17:10

maar wordt er dan ook herkent dat je ´op de route zit´. enkel het lijntje volgen is goed te doen en werkt altijd, maar ik wil het bijbehorende hoogteprofiel blijven zien. dat lukt enkel als de edge ook herkent dat je op de route zit. ik heb wel eens dat als ik een stukje van een route afsnijd de edge niet meer herkent als je weer op de route zit.

ik zal idd zoveel mogelijk varianten meenemen op de edge, maar het is wel handig dat ik straks onroute niet meer hoeft uit te vogelen. een meerdaagse route kan ik lastig testen vooraf.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2010 17:40

Ik zet ook alles om naar course (rijd op de MTB) niet alle topo kaarten zijn zo precies dat je ze navigerend kunt rijden. Ik word dan ook helemaal gek van dat gepiep en de gekleurde lijn volgen gaat perfect! Ook off road, gaat dit zeer goed en bespaat met vaak in het buitenland gewoon een uur tot anderhalf op een route van 80 a 100km

Vind het een heerlijk apparaat en met de laatste updates, redelijk foutloos (kan wel beter nog)
Het kost ff tijd voordat je hem doorhebt, de menu's zijn nou niet echt heel goed qua structuur, maar als je alles weet et vinden is het een prima apparaat.

Minpunten:
-Geen tempratuur
-Software zeer matig (bv trainingscenter geen geintregeerde module van mapsource)


whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 25 jan 2010 18:23

[quote="wasbeer2006"] Ik word dan ook helemaal gek van dat gepiep

[/quote]

Zet bij Systeem , onder Instellingen de optie tonen uit .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 25 jan 2010 18:36

[quote="wasbeer2006"]Ik zet ook alles om naar course (rijd op de MTB) niet alle topo kaarten zijn zo precies dat je ze navigerend kunt rijden. Ik word dan ook helemaal gek van dat gepiep en de gekleurde lijn volgen gaat perfect! Ook off road, gaat dit zeer goed en bespaat met vaak in het buitenland gewoon een uur tot anderhalf op een route van 80 a 100km

Vind het een heerlijk apparaat en met de laatste updates, redelijk foutloos (kan wel beter nog)
Het kost ff tijd voordat je hem doorhebt, de menu's zijn nou niet echt heel goed qua structuur, maar als je alles weet et vinden is het een prima apparaat.

Minpunten:
-Geen tempratuur
-Software zeer matig (bv trainingscenter geen geintregeerde module van mapsource)

[/quote]

wat is je ervaring als je van de .crs afwijkt en later er weer op komt, wordt dat altijd goed opgepikt

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 25 jan 2010 23:04

Vraagje aan Rene1
De knooppuntenkaart waarvan sprake, is die van België en indien ja, waar kan ik die halen om op de Edge of pc te zetten?
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 25 jan 2010 23:09

[quote="SpiritWetteren"]Vraagje aan Rene1
De knooppuntenkaart waarvan sprake, is die van België en indien ja, waar kan ik die halen om op de Edge of pc te zetten?[/quote]

@SpiritWetteren kijk hier eens
http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 25 jan 2010 23:24

Mooi PeterJ want die van mij zijn van NL. Deze kende ik nog niet.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 25 jan 2010 23:40

[quote="vip32"]van de zomer wil ik een meerdaagse tocht door het schwarzwald gaan maken. nu ben ik bezig de route uit te stippelen : http://www.gpsies.com/map.do?fileId=wsrgyugpukbjevaq. omdat ik vantevoren niet precies weet hoeveel ik per dag ga afleggen en de overnachtingen op de bonnefooi wil doen vraag ik mij af wat handig is mbt de gps route.

zelf zat ik eraan te denken 1 grote .crs file op de edge 705 te zetten. op deze manier heb ik een goed overzicht van het hoogte profiel. maar geeft het problemen? als ik bv op de 3e dag weer deze .crs inlaad en dan niet bij het startpunt begin. wordt dan herkend dat ik al halverwege ben?

heeft iemand als eens een meerdaagse tocht met de garmin gereden en wat zijn de ervaringen? de routering vindt ik niet zo belangrijk.[/quote]

Je zou de complete route als gpx op kunnen slaan, je gaat dan nadat je de gpx route hebt opgeslagen in de map gpx van je 705 naar>menuknop>waarheen>opgeslagen ritten>de opgeslagen gpx>kaartinstellingen>kleuren, bij kleuren maak je de lijn bv gifgroen.

Wat is nu het voordeel hiervan?
Wanneer je nu een koers maakt van een gedeelte van het traject met bv een paarse streep en je rijd de koers dan loopt de groene streep van de gpx op de achtergrond mee.
Ben je aan het einde van de koers en je zou nog verder willen fietsen dan kun je altijd nog de groene streep volgen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Plaats reactie