Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

moustache
Forum-lid

moustache 18 mei 2009 16:42

Vraagjes met betrekking tot levensduur batterij en ritten opslaan:

Aanstaande 4 juni ga ik 7x de Alpe beklimmen en nu gebruik ik mijn 705 om de boel te registeren. Ik denk dat ik in totaal wel een uurtje of 14 bezig ben. Ik was van plan om tijdens het rusten mijn Edge uit te zetten en bij de volgende beklimming weer aan om batterijen te sparen.

Als ik hem uit en aan heb gedaan, hoe kan ik er voor zorgen dat mijn Edge toch alle 7 beklimmingen als 1 rit registreert? Is dit mogelijk?
Moet ik de timer ook stoppen en weer aan zetten? Kortom: wie heeft er tips?

niklas2
Forum-lid

niklas2 18 mei 2009 17:08

@moustache: de edge zal automatisch (tenzij je reset door de lap toets drie sec ingedrukt te houden) je rit als 1 ronde zien. Dat doet nl altijd al- althans, bij mij.

Of je het gaat redden om de edge 14 uur in bedrijf te hebben - dat zal op het randje zijn. In ieder geval: alle geluiden uitzetten en vooral de schermverlichting op 0% zetten.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 18 mei 2009 17:17

Je zou misschien ook de opname interval wat kunnen aanpassen zodat hij niet elke seconde registreert. Maar kwa levensduur van de batterij is HenkV volgens mij de expert. Die heeft zelfs een constructie bedacht waarmee je onderweg kunt opladen.

Verder zul je de navigatie wel niet nodig hebben want als je er daar in slaagt om te verdwalen is het volgens mij tijd om er mee te stoppen. ;)

moustache
Forum-lid

moustache 18 mei 2009 17:19

[quote="Niklas2"]@moustache: de edge zal automatisch (tenzij je reset door de lap toets drie sec ingedrukt te houden) je rit als 1 ronde zien. Dat doet nl altijd al- althans, bij mij.[/quote]

Ook als ik hem tussen de laps in uit en aan zet?

Ik druk dus de start-timer in en dan kan ik hem uit en aanzetten wat ik wil, tussendoor laps etc. en aan het eind van de dag stop-timer, en dan ziet hij alles als 1 rit?

niklas2
Forum-lid

niklas2 18 mei 2009 17:32

@moustache: ik ben een niet erg geavanceerde gebruiker, maar als ik de edge aan de usb poort van mijn pc hang, dan ziet het Garmin trainingcenter inderdaad bij geschiedenis het hele zaakje als 1 rit ondanks aan- en uitzetten; tenzij je dus gereset hebt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

jeroen1234
Forum-lid

jeroen1234 18 mei 2009 17:50

Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van het hoogteprofiel scherm tijdens een klim?

Afgelopen weekend heb ik dit voor het eerst serieus geprobeerd tijdens de Jean Nelissen Classic. Hoewel in potentie super, merk ik dat de gegevens net niet kloppen. Zo houdt een berg bijvoorbeeld een km eerder op dan op het scherm staat aangegeven. Ik vermoed dat de hoogtegegevens (verkregen van gpsies.com), die ik samen met mijn route had ingeladen, niet zo nauwkeurig zijn. Weten jullie sites waar de hoogtegegevens wel nauwkeurig in te laden zijn?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 18 mei 2009 17:55

Jeroen1234, ik heb hetzelfde. Soms zitten er kilometers verschil tussen het punt waar je bent op de hoogtekaart en waar je daadwerkelijk bent. Dit is volgens mij een ander punt dan dat de gegevens van gpsies niet altijd exact zullen kloppen. Het is net of de garmin af en toe z'n synchronisatie van de hoogtekaart en afstand kwijt is.

Wat ik ook raar vind en wellicht hiermee samen hangt: soms op 120meter display, rijd je mooi over het lijntje en toch komt regelmatig de melding piep piep course lost, piep piep course found etc... Dat hangt natuurlijk samen met het hoogtedisplay want die wordt uitsluitend op basis van de course getekent.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

moustache
Forum-lid

moustache 18 mei 2009 17:58

[quote="Niklas2"]@moustache: ik ben een niet erg geavanceerde gebruiker, maar als ik de edge aan de usb poort van mijn pc hang, dan ziet het Garmin trainingcenter inderdaad bij geschiedenis het hele zaakje als 1 rit ondanks aan- en uitzetten; tenzij je dus gereset hebt.[/quote]

Thanx.
Ik denk dat ik vanmiddag gewoon eens ga testen tijdens een ritje.
Lijkt me net zo handig bednk ik me nu. Slim van mezelf... ahum.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 18 mei 2009 18:01

Alleen de 3 seconden reset middels het lab knopje en de garmin aan de usb hangen beginnen een nieuwe file. Start en stop niet en lap knopje kort indrukken ook niet.

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 18 mei 2009 18:39

[quote="HenkV"]
Wat ik ook raar vind en wellicht hiermee samen hangt: soms op 120meter display, rijd je mooi over het lijntje en toch komt regelmatig de melding piep piep course lost, piep piep course found etc... Dat hangt natuurlijk samen met het hoogtedisplay want die wordt uitsluitend op basis van de course getekent.[/quote]

Dit gebeurt ook regelmatig hier op het vlakke.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

lowermate
Forum-lid

lowermate 18 mei 2009 18:57

[quote="Lowermate"][quote="Lowermate"]Ok. Ik heb nu TOPO NL al naar de edge gekopieerd maar wil dit daar weg halen.
Via de pc, onder welke folder staat de kaart opgeslagen ?
Dan kan ik daarna topo NL + CN (nl. + belgie bv) op de sd kaart zetten.

Het kan dus wel TOPO NL + CN tegelijk op de sd kaart ?
Moet ik dan eerst topo NL naar de sd kaart kopieeeren en daarna CN ?

Bij het selecteren van een course, dan pikt de edge dus de kaarten automatisch van de sd kaart af ?[/quote]

Raar, van uit Mapsource verzond ik de kaart van TOPO NL naar de sd kaart.
Toen keek ik op de edge en zag ik CN 2008 staan , terwijl ik die nog moest doen.
Vreemd. Denk ik toch iets verkeerd gedaan.
NOg eens proberen.

Of moet ik eerst CN doen en dan TOPO NL ?

[/quote]

Sorry, het is mij niet helemaal duidelijk. Eerst TOPO NL erop en dan CN (bv. alleen belgie) op de sd kaart of eerst CN en dan TOPO NL ?
Cannondale Synapse Ultegra

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 18 mei 2009 19:09

[quote="Peterj"][quote="HenkV"]
Wat ik ook raar vind en wellicht hiermee samen hangt: soms op 120meter display, rijd je mooi over het lijntje en toch komt regelmatig de melding piep piep course lost, piep piep course found etc... Dat hangt natuurlijk samen met het hoogtedisplay want die wordt uitsluitend op basis van de course getekent.[/quote]

Dit gebeurt ook regelmatig hier op het vlakke.[/quote]

Dat bedoelde ik in context met afstand / hoogte. Als de course lost is, weet hij natuurlijk niet waar hij is op basis van de hoogtekaart. Een gok is dat ze de hoogtekaart tekenen op basis van de afstand en de map op basis van de gps coordinaten. Weet hij niet waar die is ( course lost ) kan hij niet op basis van afstand de hoogtekaart bijwerken... of zoiets....

Min vraag is eigenlijk, wat is er nu een reden van dat op een ogenschijnlijk rechte lijn zo vaak een "course lost" signaal wordt afgegeven? Ik begrijp dat niet goed. Moet iets in de berekening zijn van de positie, echter het pijltje zelf op de garmin staat wel goed en de tolerantie als hij de route wel kent is best groot, 'n meter of 15 lijkt ik. Dus???

Plaats reactie