Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 feb 2009 14:56

Ik zit er ook hard over te denken een 705 te kopen, maar ik heb toch een paar vragen die ik niet goed beantwoord krijg via oa dit topic en op andere sites.

-Je kan zonder kaarten bv routes inladen / downloaden en dan geeft ie de way points aan, geeft ie dan ook de exacte afstand of alleen hemelsbreed?? Van veel MTB marathons staan vooraf de GPS bestanden online zodat je makkelijker de routes kan volgen.
-Is dat werkbaar of kan je dan net zo goed een gewone kaartlezen.

-Als je kaarten koopt welke moet je dan hebben, de city kaarten lijken goed voor de racefiets, maar aangezien ik het vooral wil gebruiken op de MTB in het terrein zal ik topo kaarten moeten hebben, klopt deze aanname??

-Ik ga dit jaar bv naar het hartz in duitsland, dolomieten/ital alpen en Ardennen, dat zouden dan een hoop kaarten worden en nog meer geld iets van ruim 800 euro als ik het zo zag. Kan je kaarten op meerdere toestellen en pc's /laptops gebruiken. Ja ik weet best dat het niet de bedoeling is en wil best een kaart kopen voor 100 of 200 euro maar om nou voor astronomische bedragen kaarten te kopen, dan wissel ik ze wel uit.

Groeten,

Marcel

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 feb 2009 15:26

@wasbeer2006
Kaarten zijn maar voor 1 laptop en 1 garmin. Er bestaat een programmaatje; garminunlocker.exe (Dat mag ik hier vast niet bijvoegen, MODS?? maar vast ergens op het net te vinden) dat kaarten kan unlocken en zo geschikt maakt voor meerdere PC's en meerdere garmin-toestellen. Zal alleen wel niet helemaal legaal zijn denk ik...

@HM2694
Alles werkt bij mij prima onder Vista (voor zover dat mogelijk is dan met zo'n !@#$%#!@ besturingsprogramma)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 feb 2009 14:02

bedankt!

Dat programma heb ik al gevonden. Ik begrijp uiteraard dat het niet legaal is en wil best een kaart kopen. maar voor deze gebieden de kaarten kopen is wel erg prijzig.

Zouden ze nou bv een totale licentie hebben voor € 250,- zou ik het zo doen

daltons
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2009 19:19

daltons 11 feb 2009 23:53

@henkV , gebruik jij de garmin edge voor je gps registratie die je ook in bikeplanner zichtbaar maakt ?

ik ben wat aan het experimenteren met de cn kaart echter staat hier géén enkel fietspad op... volgens cn zou je dan b.v. via de randweg van alkmaar moeten fietsen terwijl er een fietspad naast loopt.
dit soort fietspaden moeten toch zichtbaar zijn ergens wil je fatsoenlijke routes plannen
ook bijvoorbeeld langs provinciale weg tussen castricum en uitgeest een drukke autoweg die je anders mijd, terwijl er een fietspad langs loopt en prima gaat. waar en hoe komen jullie aan dit soort fietspaden .... hier in de buurt weet ik ze wel, maar juist in onbekende omgeving gebruik je de gps ... hier in de omgeving kan ik uit m'n hooft rondjes rijden en zou een polar voldoende zijn.

kan iemand ergens een screenshot van topo kaart plaatsen (bijvoorkeur in de buurt van alkmaar) staan hier dit soort fietspaden wel op?

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 12 feb 2009 01:06

Hallo ,

Ja het is inderdaad een beetje schandalig wat ze voor zo"n kaarten vragen. Ik heb CN en Fiets en wandelroute B&L en zit al aan 250 €. Wat is er aan te doen? Het zou zeker interessant zijn zo"n pakket, maar gaan ze dat doen?

Grotjes

Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 12 feb 2009 08:33

@daltons, er is wel een fietsroute kaart verkrijgbaar, deze is ook nog eens routeerbaar. Natuurlijk heeft deze software ook beperkingen. www.onroute.nl (zelf geen ervaring mee, heb cn + topo NL + topo BE) Op de topo kaarten staan zeker wel fietspaden aangegeven, ook hier leert de ervaring dat ze er niet allemaal opstaan.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 12 feb 2009 20:05

Vandaag iets eigenaardigs meegemaakt.Bij bij aankomst van een rit gaf mijn garmin 705 aan dat ik 406 km had gereden met een gemiddelde van 166 km/h Heb mijn instellingen niet veranderd ofzo.Wielmaat enz staat juist.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 13 feb 2009 07:40

[quote="Bakker"]Hoeveel coordinaten loggen jullie ? Iedere seconde of op die andere modus dat de edge dat zelf bepaald ?

Tot op heden werkt het loggen van GPS coordinaten iedere seconde perfect maar ik heb geen idee of de Edge hier goed mee overweg kan op tochten van meer dan 100KM. Heeft iemand hier ervaring mee ?[/quote]

De andere , slim genoemd . De files zijn dan wat kleiner en de batterij gaat wat langer mee . Bij iedere seconde optie gaat de batterij +/- 4,5 uur mee , daarna is ie leeg , bij slim moet ie het 15 uur kunnen uithouden. Slim is ongevee om de 5-6 seconde .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 13 feb 2009 08:51

@omer, heb je de laatste updates geïnstalleerd? het klinkt een beetje als "speed pikes" uit de eerste software release.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 13 feb 2009 12:19

[quote="Refie"]@omer, heb je de laatste updates geïnstalleerd? het klinkt een beetje als "speed pikes" uit de eerste software release.[/quote] Normaal wel.Hoe kan ik dit controleren

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 13 feb 2009 12:20

Heb gisteren de snelheid,cadans sensor eens gereset en daarna werkt alles terug normaal.Ik rij op twee fietsen met dus 2 snelheid,cadans sensors van garmin.Weet niet of dit hierdoor kan.Heb 2 fietsen in mijn garmin geprogrammeerd.Telkens voor ik vertrek moet ik dit in mijn Garmin op de juiste fiets zetten.

Plaats reactie