Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jun 2008 00:52

Kan je met topo Nederland kiezen om van A naar B te navigeren met bijv. de optie kortste route?
Ik gebruik nu een PDA (en Polar) om dit te doen en door te kiezen voor kortste route kom je over leuke kleine weggetjes.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 jun 2008 01:32

op topo nl wordt je niet automatisch over wegen geleid en dus ook geen keus tussen kortste /snelste route, daarvoor heb je City Navigator nodig (of heel ruw op de basiskaart mbt hoofd/snelwegen)

van A naar B op topo is dus altijd 1 rechte lijn ...

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jun 2008 11:50

Ik vind nog een hoop onduidelijk voor wat betreft de mogelijkheden en heb nog veel vragen voor ik besluit tot kopen.
Met topo NL kan je wel een eerder gemaakt rondje opnieuw fietsen en een tocht van iemand anders fietsen?
Ook mogelijk om thuis een route "in te tekenen"/plannen?
Wordt je met topo dan geleid door een pijl.
Kan je topo NL en city navigator op 1 kaartje laden en switchen van topo naar city navigator?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 jun 2008 13:24

rene1 schreef:Ik vind nog een hoop onduidelijk voor wat betreft de mogelijkheden en heb nog veel vragen voor ik besluit tot kopen.
Met topo NL kan je wel een eerder gemaakt rondje opnieuw fietsen en een tocht van iemand anders fietsen?
daarvoor heb je geen topo nodig, topo nl kan je wel gebruiken om dat gefietste rondje weer te geven op de topo-kaart, zodat je ziet WAAR je gefietst hebt.
Om te beginnen: Je haalt wellicht 2 dingen door elkaar : topo is puur de kaart, routes/tracks bekijken/maken doe je in mapsource, dat is het bewerkingsprogramma waarin je onder andere de topo kaarten bekijkt. Mapsource zit gratis bij aangeschafte kaarten, of dit nu topo (veel detail maar niet routeerbaar) of CityNavigator(redelijk detail, routeerbaar tot op huisadres, dus dan worden A>B-routes over wegen geleid (als je niet voor offroad kiest), maar is weer meer op auto's gericht, dus geen fietspaden)
Bij de Edge kan je in ieder geval gratis het programma Garmin TrainingCenter (GTC) downloaden, hierin kan je gereden ritten bekijken en evalueren. Heb je kaarten van Garmin geinstalleerd, dan kunnen deze als "achtergrond" gebruikt worden (keuze), zonder deze kaarten heb je alleen een basiskaart.
GTC werkt met .CRS of .TCX bestanden. Deze bestanden zijn echter te maken vanuit veel andere gps-bestandsformaten via speciale software of sites (zoals http://www.gpsies.com/upload.do?uploadMode=convert , wat zowieso een leuke site is, ook omdat je er dus zelf routerende (auto) routes op kan maken, gelijk met juiste hoogtegrafiek en virtuele tegenstander erbij (maar genoeg gespamd ;) )
Ook mogelijk om thuis een route "in te tekenen"/plannen?
ja, maar die route/track gaat dan wel met rechte lijn van gekozen punt naar gekozen punt, zal dus niet uit zichzelf de weg volgen, daarvoor dien je CityNavigator te hebben
Wordt je met topo dan geleid door een pijl.
ligt aan gps insteling, niet aan het wel/niet hebben van topo kaarten.
Kan je topo NL en city navigator op 1 kaartje laden en switchen van topo naar city navigator?

ja, dat kan, maar dat switchen hoeft niet.
Tenminste, in mijn edge lkrijg ik de topo te zien, ga ik echter een route berekenen, dan gebruikt hij de routering van CN, terwijl het kaartdetail van topo behouden blijft.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jun 2008 16:29

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Volgens mij kan ook ik doen waar ik zo van houd: van A-> B over de kortste route met het door jou geschreven laatste stukje. CN met topo kaart detail. Of zit ik er dan weer naast?


ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 jun 2008 18:54

[quote="rene1"]Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Volgens mij kan ook ik doen waar ik zo van houd: van A-> B over de kortste route met het door jou geschreven laatste stukje. CN met topo kaart detail. Of zit ik er dan weer naast?
[/quote]
Nee hoor, je zit er niet naast. Als jij CN ook op de edge hebt, werkt dit net als een "auto-gps" en stuurt je ook over de wegen volgens eigen instellingen in de Edge (zoals kortste/snelste route en wel/geen snelweg). En dan kan je dus topo of CN als achtergrond hebben.....

Ook kan je in mapsource dan met de CN-kaart geselecteerd routes maken en overzetten naar de Edge

jurgen33
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jul 2006 23:50

jurgen33 11 jun 2008 23:21

Ik heb dit topic met heel veel interesse doorgenomen.

Op een gegeven ogenblik vind ik ergens iets over een speed sensor??
Bepaalt deze fietscomputer de snelheid dan niet via gps?
Wel zonde als het zo niet is, want dan moet je nog steeds een speed sensor en magneet monteren!

Hoe bevalt de trainingssoftware trouwens ten aanzien van bijvoorbeeld polar?

En duurt het lang vooraleer je gps signaal hebt nadat je je fiets uit de garage hebt gehaald?

En hoe valt het volume van de geluidssignalen mee? Ik heb een eTrex Legend en eerlijk gezegd hoor je die geluidsignalen nooit als de wind in je oren waait!
Life\'s short - Race hard! :-)

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 12 jun 2008 00:40

Gelukkig is de snelheidsensor gecombineerd met de cadanssensor. (deze is wel erg groot).
Maar ook zonder de snelheidsensor bepaalt de edge je snelheid. Mooi voorbeeld, met 4kmh over de maas. De meting d.m.v. de daadwerkelijke omtrek van je wiel is wel accurater. Als er kort geen signalen worden ontvangen daalt je snelheid meteen.

De trainingssoftware van polar ken ik niet, maar garmintraningcenter (GTC) werkt zeer praktisch.

De edge heeft een 30 tot 60sec de tijd nodig om positie te bepalen. Uiteraard is dit o.a. afhankelijk van de weersituatie. Als ik in GTC het plaatje bekijk, begint dat toch voor mijn huis.

Geluid.. pfff hard genoeg dat en daarom maar uit staan..
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

jurgen33
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jul 2006 23:50

jurgen33 12 jun 2008 10:39

@ Refie

Heb je ooit al geprobeerd om enkel je gps de afstand te laten bepalen van een traject waar je de afstand al van kent?
Zo weet je of je er uiteindelijk ver naast zit zonder speed sensor.
Ik zou de edge graag willen gebruiken zonder speed sensor, want rij bijvoorbeeld met Lightweight en ik ga daar geen magneet op het achterwiel gaan zetten hé!
Life\'s short - Race hard! :-)

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 12 jun 2008 13:11

Niet zo bekend met de Lightweight. Maar die hebben toch een ingelamineerde magneet?
De snelheidsensor kun je ook op je voorvork monteren. (dit heb ik ook moeten doen, combinatie van roubaixframe, racing 1, magneet en Garmin Sensor was simpel weg niet werkend te monteren.

Nee, nog niet zonder sensor een traject afgelegd waarvan de afstand bekend is
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 jun 2008 14:11

[quote="jurgen33"]@ Refie

Heb je ooit al geprobeerd om enkel je gps de afstand te laten bepalen van een traject waar je de afstand al van kent?
Zo weet je of je er uiteindelijk ver naast zit zonder speed sensor.
Ik zou de edge graag willen gebruiken zonder speed sensor, want rij bijvoorbeeld met Lightweight en ik ga daar geen magneet op het achterwiel gaan zetten hé![/quote]

Ik "probeer" dit altijd als de batterij van mijn sensor leeg is en het werkt gewoon goed. (De 205 werkt namelijk ook goed en die heeft helemaal gen sensor).

De "huidige snelheid" aanduiding is alleen wat raar bij tunnels en heel kortdraaiende haarspeldbochten, dan zakt de snelheid op het scherm meer dan de werkelijke snelheid (in tunnels naar 0). Maar de gemiddelde snelheid lijdt er niet onder omdat die toch naar afstand gedeeld door tijd kijkt. Een nadeel is dat je de auto start/stop en audible alarm (pieptoon) niet samen wil gebruiken omdat hij dan stopt bij het kortste signaalverlies en ook piept.

In heel dichte bebossing zou het ook wel eens problemen kunnen opleveren maar dat heb ik nog niet gemerkt.
Afbeelding

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 12 jun 2008 18:53

en met zijn alle komen we tot het juiste... mooi!
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Plaats reactie