Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gewichttoename rustperiode

mattoperwilier
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011 10:40

mattoperwilier 26 jan 2011 10:47

Beste forumleden,

Ik ben zelf niet hier op het forum. Ik wil graag een horen hoe jullie onderstaande ervaren:

Ikzelf ben 25 jaar en fiets, als het kan en dat is meestal het geval, 6 per week (duur en blokkentraining in afwisseling) en probeer meestal 1 dag rust in de week te pakken. Rust is dan ofwel niks doen of wel een half uurtje lostrappen.

Nu ben ikzelf 179 lang en weeg meestal zo rond de 59 kilo. Tijdens trainingsdagen let ik altijd goed op mijn vochtinname alsmede mijn kalorieinname. Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk hetzelfde te houden: om schommelingen in gewicht en krachtverlies te vermijden. Die 59 kilo zijn wat dat betreft mijn ideale gewicht waarbij ik mezelf het sterkste en fijnste voel.

Nu is het zo dat ik ook nog studeer en soms weleens een weekje alles op alles meot zetten voor een tentamen, dus dan niet train.

Deze dagen zie ik dan al een periode van temporiseren, wat gas terug en herstel. Ik eet deze dagen normaal (ik let wel op niet teveel vet en snoep dan ook niet), en drink ruim..

NU is het zo dat ik zulke dagen meestal 2 tot 2,5 kilo bijkom. En dat in een dag of 4 of 5. Het lijkt wel of mijn lichaam vocht gaat vasthouden, de eerste 2 dagen is mijn urineproductie dan ook minder, deze komt erna pas op gang...

Hebben jullie eenzelfde probleem tijdens rustperioden?

2 juli: la Marmotte
16 september: Ven2-4cancer

Verder: veel mooie tochten + kilometers!

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 26 jan 2011 10:57

als je dezelfde hoeveelheid eten naar binnen schuift in je rust periode terwijl je dit niet verbrandt dan kom je iets aan ja.
2,5 kilo per dag lijkt me overdreven, maar toch geldt dat ieder pondje door je mondje komt...

edit: ah, geen 2.5 kilo per dag, maar 2.5 kilo per 4 a 5 dagen is ook best veel
accepteren kun je leren!

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 26 jan 2011 11:18

Dit is een fenomeen waarover ik nog weinig lectuur kon vinden. Ik stel ook vast dat ik na bv een fietsweek in de bergen de maandag na thuiskomst fors meer weeg en dat zich dat daarna normaliseert. Of dat ik de maandag na een lange toertocht ook zwaarder ben (ook tot +2 kg).

Dit moet met de vochthuishouding te maken hebben. Ik herken het dus en ben net als jij geïnteresseerd in een verklaring!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 jan 2011 11:29

1. Als je een paar dagen niets doet, zul je gewicht aankomen omdat je misschien ietsje meer eet dan dat je verbrandt. Dit effect is op 4-5 dagen nihil.

2. Je zult echter veel eerder koolhydraten extra gaan opslaan. Dit houdt heel veel vocht vast. Dat is de voornaamste verklaring voor jouw gewichtstoename

3. De gewichtstoename die enkele reageerders ervaren na een zware inspanning kent een heel andere oorzaak. Na een zeer zware inspanning (toertocht o.i.d.), waarbij je waarschijnlijk veel gezweet hebt, gaat het lichaam als 'tegenreactie' extra A(nti) D(iuretisch) H(ormoon) aanmaken. Hierdoor ga je minder plassen en wordt er meer water teruggeresorbeert in de nieren. Hierdoor zul je vocht vasthouden. Dit zal er in de loop van de week na de inspanning weer uitgeplast worden.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

mattoperwilier
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011 10:40

mattoperwilier 26 jan 2011 11:40

Hoi Pierre

Bedankt voor jou reactie.

1. Ik snap dat het gewicht wat stijgt doordat er geen actieve verbranding is in deze periode in vergelijking met een periode waarin actief wordt gesport. Maar wat dit punt betreft lijkt mij 2,5 kilo veel.

2. Ook het verhaal met de koolhydraten snap ik. Maar ook hiervoor geldt: is dan 2,5 kilo niet erg veel?

3. Ik denk dat 3 het meeste in de buurt komt. Natuurlijk heb ik de afgelopen periode meer binnen als buiten gesport vanwege het weer. Door binnen te sporten zweet je meer natuurlijk. Dus ik kan aannemen dat ook mijn lichaam een tegenreactie geeft door vocht vast te houden en dus na enkele dagen merkt dit niet nodig te hebben en weer uitplast?
2 juli: la Marmotte
16 september: Ven2-4cancer

Verder: veel mooie tochten + kilometers!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 jan 2011 11:47

[quote="MattoperWilier"]Hoi Pierre

Bedankt voor jou reactie.

1. Ik snap dat het gewicht wat stijgt doordat er geen actieve verbranding is in deze periode in vergelijking met een periode waarin actief wordt gesport. Maar wat dit punt betreft lijkt mij 2,5 kilo veel.

2. Ook het verhaal met de koolhydraten snap ik. Maar ook hiervoor geldt: is dan 2,5 kilo niet erg veel?

3. Ik denk dat 3 het meeste in de buurt komt. Natuurlijk heb ik de afgelopen periode meer binnen als buiten gesport vanwege het weer. Door binnen te sporten zweet je meer natuurlijk. Dus ik kan aannemen dat ook mijn lichaam een tegenreactie geeft door vocht vast te houden en dus na enkele dagen merkt dit niet nodig te hebben en weer uitplast?[/quote]

1. Dit heb ik al gezegd: het effect is natuurlijk nihil. Zelfs als je elke dag 1000 kcal méér zou eten dan je hebt verbrand, dan nog kom je slechts maximaal een halve kilo aan vet aan.

2. Nee, dit is normaal.

3. Nee. Dit is écht alleen bij zeer zware, langdurige inspanningen. Verklaring 2 is de meest voor de handliggende. Het genoemde verschijnsel is ook al vele malen eerder uitvoerig besproken. Probeer de zoekfunctie!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 26 jan 2011 11:53

Hier ook wel last van gewichtstoename na een dag of 2 dagen rust. Meestal niet gek veel maar toch wat, waar het dan precies aan licht is mij ook een vraag. Komt het door het vasthouden van vocht of het extra opslaan van koolhydraten.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 26 jan 2011 12:16

[quote="MattoperWilier"]2. Ook het verhaal met de koolhydraten snap ik. Maar ook hiervoor geldt: is dan 2,5 kilo niet erg veel?[/quote]

Nee hoor, toen ik nog licht roeide moest ik soms crashen om op gewicht te komen. Zo'n 2.5kg was haalbaar binnen een dag of 3, allemaal water + koolhydraatjes weg.

[quote="tomkolkman"]Hier ook wel last van gewichtstoename na een dag of 2 dagen rust. Meestal niet gek veel maar toch wat, waar het dan precies aan licht is mij ook een vraag. Komt het door het vasthouden van vocht of het extra opslaan van koolhydraten.[/quote]

Zoals Pierre92 al zei, koolhydraten opslaan gaat gepaard met vochttoename. Wat de verhouding koolhydraten H2O precies is weet ik niet.

Wat ik me nu afvraag - ervan uitgaande dat de aangekomen kg's door koolhydraatopslag komen - wil dat dan zeggen dat TS tijdens zijn trainingen niet voldoende koolhydraten nuttigt omdat zijn opslagruimte voor koolhydraten nog lang niet verzadigd is?

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 jan 2011 12:27

Nee. Dit is de zogenaamde supercompensatie van de koolhydraatopslag. Hij is aan het 'stapelen' geweest: de opslag van KH gaat over de 100%. Maar het zou natuurlijk wel kunnen, dat de TS niet verzadigd was. In dat geval is het zeer raadzaam een rustweek in te plannen.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

mattoperwilier
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011 10:40

mattoperwilier 26 jan 2011 13:50

Oke nogmaals bedankt voor de reactie:

toch blijf ik het een rare gewaarwording vinden: in vorige rustperioden was dit namelijk in veel mindere mate het geval. Eveneens heb ik ook loeizware benen, dikkere knieen en enkels...volgens mij is er iets anders gaande....
2 juli: la Marmotte
16 september: Ven2-4cancer

Verder: veel mooie tochten + kilometers!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 jan 2011 22:46

Ik denk ook dat er iets anders gaande is. Dikke knieën en dikke enkels? Iets met vochthuishouding (retentie) of overbelasting? Ik kan het zo niet bedenken, ga naar je huisarts zou ik zeggen.

1 kilo vet is 9000kcal. Reken maar uit wat 2 tot 2.5kilo is dat kan je nooit bij eten in die korte periode. Opslag naar lichaamsvet kost ook nog energie
1kilo koolhydraten is ruwweg de helft van de calorische waarde van vet. Hetzelfde: de tijd is hiervoor tekort. Is de opslagcapaciteit glycogeen überhaupt wel zo groot?
Do kin der mar druk mei weze

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 27 jan 2011 08:43

Nee, maar koolhydraten houden heel veel vocht vast. Vet niet natuurlijk, ooit wel eens vet water aan zien trekken?
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie